ماهواره پیام

ماهواره پیام به کمک کشاورزان ایرانی می‌آید

ماهواره پیام به زودی در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد. این ماهواره ایرانی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شده و با تصویربرداری زمین‌های کشاورزی به دستیار کشاورزان ایرانی تبدیل می‌شود.

امروزه مردم با فجایع مختلفی در زندگی خود مواجه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حقوق بشر، محیط زیست، آموزش و امنیت غذایی اشاره کرد. اکنون محققان سعی می‌کنند راه‌هایی را برای بهبود این شرایط پیدا کنند. مدتی است فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلف به کمک انسان‌ها آمده و زندگی بشر را مدرن‌تر و آسان‌تر کرده است. برای درک نقش فناوری در زندگی روزمره نیاز به تحقیق و جست‌وجو نیست، بلکه کافی است به حرف‌های کسانی که قبل از ظهور فناوری‌ها زندگی می‌کرده‌اند، گوش دهید و از شرایط سخت زندگی آن‌ها مطلع شوید. برای مثال با ورود فناوری‌هایی چون لباسشویی‌ها، ظرفشویی‌ها، فرها و از همه مهم‌تر گوشی های موبایل زندگی انسان متحول شده است.

امروزه علم فضایی نیز در صنایع مختلف چون پزشکی، بهداشتی و غذایی کاربردهای مفیدی را ارائه می‌دهد. در برخی از کشورها با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانند حوزه‌های زیست‌محیطی و کشاورزی را بهبود ببخشند. در ایران هم ماهواره پیام توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شده است و به زودی در مدار 500 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت. ماهواره پیام حدود 100 کیلوگرم وزن، 45 متر دقت تصویربرداری و 2 سال طول عمر عملیاتی دارد. این ماهواره ایرانی را ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم‌ارتفاع (LEO) و در ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین با شیب مداری 55 درجه قرار می‌دهد. یکی از اهداف این ماهواره تصویربرداری از سطح زمین‌ است.

ماهواره پیام

کاربرد ماهواره پیام برای صنعت کشاورزی

صفوی، مسئول ماهواره پیام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این خصوص عنوان کرد ماهواره پیام به دوربین‌های باکیفیتی مجهز است که می‌تواند با دقت 40 متر تصاویر بسیار خوبی را از سطح زمین ثبت کند. از تصاویری که این ماهواره به زمین ارسال می‌کند می‌توان برای صنعت کشاورزی، تشخیص سطح رشد گیاهان و محصولات کشاورزی، تشخیص وضعیت جنگل‌ها، جنگل‌بانی و سایر مصارف صلح‌آمیز استفاده کرد. همچنین ماهواره پیام از محموله ذخیره بهره می‌برد؛ یعنی قادر است پیام‌های کوتاه را ذخیره کرده و به زمین مخابره کند.

ماهواره پیام

وفا صدقی، مدیر تضمین محصول و مدیر محموله تشعشعی ماهواره پیام گفت این ماهواره به عنوان اولین ماهواره عملیاتی ایران شناخته می‌شود که در مدار 500 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. از ماموریت‌های اصلی این ماهواره می‌توان به تصویربرداری از زمین، ذخیره و ارسال تصاویر و همچنین سنجش تشعشعات فضایی اشاره کرد. ماهواره پیام در زمینه‌های پایش زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی مفید خواهد بود و با استفاده از تصاویر این ماهواره می‌توان منابع نفت و گاز را پایش و بررسی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. یکی نیس به داد خودش برسه

  2. پرتاب زباله مکعبى شکل در فضا خخخخ!!
    😀
    😀

  3. بابا زباله فضایی ایجاد نکنین
    اه

  4. روزنه امیدی نمیبینم

  5. بابا اب نیست،ماهواره میخوایم چیکار…

  6. تو اول بگو اون ماهواره امید کجاست و چیکار میکنه تا برسیم به این