قیمت خودرو

اگر قیمت خودرو زودتر افزایش پیدا می‌کرد ما خودروها را به مشتریان تحویل می‌دادیم!

مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو گفت اگر قیمت خودرو زودتر افزایش پیدا می‌کرد، ما هم می‌توانستیم به تعهداتمان عمل کنیم و خودروها را هرچه سریع‌تر به مشتریان تحویل دهیم.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو در پاسخ به این سوال که چرا 170 هزار دستگاه خودرو توسط این شرکت پیش فروش شده، اما تحویل آن‌ها انجام نشده است، عنوان کرد قبل از شروع تحریم‌ها و تا اردیبهشت سال 97 میزان تولید خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو در وضعیت عادی قرار داشت و بخش زیادی از این تعهدات به قبل از شروع تحریم‌ها مربوط می‌شود. ایران خودرو از خردادماه سال جاری به بعد هیچ تعهد معوقه‌ای ندارد، اما به دلیل تامین نشدن قطعات مورد نیاز نتوانستیم میزان تولید خود را در شرایط مطلوب نگه داریم و با مشکل مواجه شدیم. از این رو امیدواریم با رویکردهای وزارت صنعت و برنامه‌های خودروسازان چنین مشکلاتی برطرف شود.

محصول پژو 207 صندوق دار ایران خودرو که پیش فروش آن در سال 96 انجام شده و قرار بود در خردادماه سال 97 به مشتریان تحویل داده شود، در زمان مقرر به دست مشتریان نرسید و حتی ایران خودرو از مشتریان مبلغی را اضافه‌تر دریافت کرد. مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص عنوان کرد خودرو پژو 207 صندوقدار به عنوان محصول جدید ما شناخته می‌شود و برای مبلغی که از مشتریان دریافت شد، محاسبه‌های مختلف صورت گرفته و قیمت خودرو حدود 104 میلیون تومان برای مشتریان تعیین شد. در واقع این خودرو، محصولی نبوده است که قبلا ما آن را تولید کرده باشیم یا نسبت به قبل قیمت آن افزایش پیدا کرده باشد. این موضوع برای پژو 2008 هم صادق است؛ چرا که ما پیش‌تر از مشتریان 60 میلیون تومان دریافت کردیم که قیمت فعلی این خودرو 104 میلیون تومان است. البته مشتریان پژو 2008 در حال حاضر فقط به دلیل تحویل ندادن به موقع خودرو شکایت دارند و در زمینه قیمت آن مسئله‌ای وجود ندارد.

قیمت خودرو

قیمت خودرو در فروش‌های قطعی افزایش پیدا نمی‌کند

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه اظهار کرد طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قراردادهای فروش ایران خودرو از اول شهریور تا آخر دی‌ماه سال جاری با افزایش 30 درصدی همراه خواهند بود. قراردادهای فروش که در آن قیمت قطعی درج شده باشد، حتی یک ریال نیز افزایش قیمت نخواهد داشت و با همان قیمت به مشتریان تحویل داده خواهد شد. البته قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرا می‌شود. هاشم یکه زارع در پاسخ به این سوال که چرا دلالان حدود 10 هزار میلیارد از پول مصرف‌کنندگان را به دست آوردند، عنوان کرد اگر طرح افزایش قیمت خودرو زودتر انجام می‌شد، ما هم می‌توانستیم به تعهداتمان عمل کنیم و خودروها را هرچه سریع‌تر به مشتریان تحویل دهیم و قطعا چنین شرایطی به وجود نمی‌آمد.

قیمت خودرو

هاشم یکه زارع در ادامه افزود شرکت ایران خودرو در سال 1393 حدود 1 هزار و 600 میلیارد تومان از اموال مازاد خود را فروخته است و در حال حاضر فقط 200 تا 300 میلیارد تومان ملک برای ایران خودرو باقی مانده است. همچین سعی داریم شرکت‌های قطعه‌سازی خود را به بخش‌ خصوصی واگذار کنیم. البته حدود 232 عضو در هیئت‌مدیره ایران خودرو هستند که سعی داریم تعداد آن‌ها را کاهش دهیم. شرکت ایران خودرو برای کمک به قطعه‌سازان حدود 95 درصد از کمک‌های نقدی خود را به قطه‌سازان پرداخت کرده است. وی در پایان خاطرنشان کرد قیمت تولید کارخانه و بازار خودرو تا اردیبهشت سال 98 توازن پیدا می‌کند.