میدان مغناطیسی زمین

تغییر میدان مغناطیسی زمین سیستم های مسیریابی را مختل کرد

با حرکت قطب شمال، میدان مغناطیسی زمین با تغییرهای عجیبی روبه‌رو شده است و به همین دلیل دانشمندان مجبورند سیستم های مسیریابی هواپیماها، کشتی‌ها و گوشی های موبایل را به‌روزرسانی کنند.

سرعت حرکت قطب شمال نسبت به 40 سال گذشته افزایش پیدا کرده و به دنبال آن میدان مغناطیسی زمین نیز با تغییرهای عجیب و غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شده است. به بیانی دیگر در اطراف هسته زمین آهن مایع وجود دارد که با حرکت آن، قطب‌ها و میدان مغناطیسی تغییر پیدا می‌کند و تاکنون دانشمندان دلیل این دگرگونی‌ها را کشف نکردند. برای حل این مشکل، دانشمندان به صورت دوره‌ای مدل مغناطیسی جهان را به‌روزرسانی می‌کنند تا سیستم های مسیریابی مختل نشوند.

تغییر ناگهانی میدان مغناطیسی زمین

میدان مغناطیسی زمین آنچنان با سرعت و بدون ریتم خاصی تغییر پیدا می‌کند که محققان آمریکایی و انگلیسی در ابتدای سال 2018 میلادی فرایند حرکت آن را کنترل کردند و متوجه شدند که برای این شرایط باید اقدام‌های جدی انجام شود. تغییر میدان مغناطیسی زمین باعث می‌شود سیستم های مسیریابی جهان چون گوگل مپ و مسیرهای حمل و نقل باری مختل شود. از این رو برای حل چنین مشکلاتی می‌بایست اطلاعات آن‌ها به‌روزرسانی شوند.

دانشمندان برای آخرین بار در سال 2015 سیستم های مسیریابی را آپدیت کردند و انتظار می‌رفت دوره بعدی سال 2020 باشد، اما برخلاف انتظار آن‌ها در سال 2018 با تغییرهای جدیدی روبه‌رو شدند. تغییرهای میدان مغناطیسی بیشتر در قطب شمال مشاهده شده و به دلیل این‌که هواپیماها، کشتی‌ها و گوشی های موبایل برای مسیریابی به این سیستم نیاز دارند، سازمان زمین‌شناسی انگلیس و سازمان NOAA ‌آمریکا به دنبال به‌روزرسانی آن هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. وا خب قراره چی بشه

  2. عواقب این تغیر میدان چیه؟؟؟