بمب افکن تاکتیکی رادارگریز

بمب افکن رادار گریز جدید چین؛ JH-XX دردسر جدید رقبای پکن

بر اساس گزارش منتشر شده توسط یکی از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، چین یک بمب افکن رادار گریز جدید با نام JH-XX را در دست توسعه دارد.

در گزارشی که سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) از توانایی نظامی چین منتشر کرده است، به وجود پروژه توسعه یک بمب افکن رادار گریز در چین اشاره شده است. در این گزارش گفته شده “چین در حال توسعه بمب افکن‌های دوربرد و میان‌برد برای حمله به اهدافی در سطح منطقه‌ای و جهانی است. این بمب افکن‌ها در سال 2025 عملیاتی خواهند شد و تکنولوژی پنهانکاری نقشی کلیدی در پروژه ساخت این هواگردها ایفا می‌کند.”

بمب افکن رادار گریز

در این گزارش اشاره‌‍‌ای به جزئیات فنی یا نام این هواگرد اشاره‌ای نشده است و تنها گفته شده که این بمب‌افکن رادار گریز در مقایسه با هواگردهای حال حاضر چین، دارای توانایی‌های بیشتر و طیف وسیعی از به روزرسانی‌ها است و تعداد زیادی از تکنولوژی‌ جنگنده‌های نسل پنجم در طراحی آن به کار رفته است.

با این که سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا به این هواگرد تنها با نام‌های “بمب افکن تاکتیکی” و “جنگنده-بمب‌افکن” اشاره کرده است، اما به احتمال بسیار زیاد جنگنده مذکور یکی از طرح‌های شرکت هواپیماسازی شنیانگ است که با نام JH-XX شناخته می‌شود. برخی معتقد بودند که JH-XX طرح پیشنهادی شکست خورده شنیانگ برای بمب افکن استراتژیک رادار گریز چین که امروز با نام H-20 شناخته می‌شود بوده است، اما سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشش به این مساله اشاره کرده که JH-XX در واقع پروژه‌ای جداگانه بوده است. تصاویری از ماکت این بمب افکن در سال 2013 برای اولین بار منتشر شد.

بمب افکن تاکتیکی رادارگریز

با توجه به مدل به نمایش درآمده از JH-XX، این بمب افکن رادار گریز دارای بال‌های خمیده رو به عقب، دو سکان عمودی و دو پیشران است که ورودی هوای آن‌ها در پشت کابین خلبان قرار دارد و بر اساس گزارش DIA به رادار آرایه فازی فعال مجهز است. در گزارش‌های پیشین در مورد این بمب افکن گفته شده که JH-XX دارای یک جایگاه تسلیحات داخلی در زیر بدنه و دو جایگاه در کناره بدنه برای موشک‌های هوا به هوا است. گزارش DIA نیز به این نکته اشاره کرده است که این جنگنده علاوه بر مهمات هدایت دقیق، توانایی حمل موشک‌های هوا به هوای دوربرد را نیز خواهد داشت.

بمب افکن تاکتیکی رادارگریز

همچنین در گزارش‌های پیشین گفته شده که وزن برخواست این بمب افکن بین 60 تا 100 تن خواهد بود که البته از آن جایی که احتمالا طول JH-XX حدود 30 متر است، وزن 60 تن برای این هواگرد محتمل تر است. با توجه به نقش این بمب افکن برای نابودی اهدافی در سطح منطقه‌ای، برد این بمب افکن 1000 تا 2000 کیلومتر است که برای رسیدن به پایگاه‌های آمریکا در ژاپن و گوام و همچنین اهدافی در هند، دریای جنوبی چین و … کافی است. این بمب‌ افکن رادار گریز برتر‌های زیادی در زمینه تعداد سورتی پروازها و توانایی نفوذ در دفاع هوایی دشمن برای چین فراهم می‌کند. به علاوه به دلیل برخورداری از توانایی درگیری با جنگنده‌های دشمن، می‌تواند بدون نیاز به هواپیماهای سوخت رسان و یا حتی پرواز از پایگاه‌های ساحلی که اهدافی آسیب‌پذیر هستند، در ماموریت‌هایی مثل حفاظت از بمب افکن‌های دوربرد مورد استفاده قرار بگیرد.

بمب افکن تاکتیکی رادارگریز

نکته دیگر در مورد این بمب افکن، منشا طراحی آن است. ماکت به نمایش درآمده از JH-XX شباهت بسیار زیادی به جنگنده YF-23 نورثروپ گرومان دارد که در رقابت با YF-22 لاکهید مارتین شکست خورد. نیروی هوایی آمریکا بین سال‌های 2005-2006 بر روی پروژه‌ای به نام “جنگنده بمب افکن منطقه‌ای” کار می‌کرد که یکی از طرح‌های پیشنهادی این پروژه مدلی بزرگتر از جنگنده YF-23 بود. این شباهت نشان می‌دهد که چین احتمالا پیش از این که پروژه جنگنده بمب افکن منطقه‌ای کنسل شود فعالیت‌های آمریکا در این زمینه را تحت نظر داشته و موفق به سرقت اطلاعات مربوط به YF-23 شده است.

بمب افکن تاکتیکی رادارگریز

جنگنده YF-23در هر صورت با وجود JH-XX، احتمالا چین تا سال 2025 یک بمب افکن استراتژیک دوربرد پنهانکار (H-20) و یک جنگنده بمب افکن تاکتیکی با قابلیت نفوذ در دفاع هوایی دشمن را در اختیار خواهد داشت.