پژو 301

شرکت ایکاپ پژو 301 را با داخلی‌سازی 60 درصد تولید می‌کند

پژو 301 با داخلی‌سازی 60 درصد برای اولین بار توسط ایران خودرو تولید شد. پس از خروج گروه خودروسازی پژو سیتروئن از ایران، این خودرو توسط شرکت ایکاپ در داخل کشور تولید می‌شود.

مدتی قبل محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت ایکاپ اظهار کرده بود با همکاری شرکت‌های ساپکو و سازندگان به این توانایی رسیدیم تا خودرو پژو 301 را با داخلی‌سازی 60 درصدی برای اولین بار در داخل کشور تولید کنیم. این درصد از داخلی‌سازی از مقدار تعیین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بیشتر است و این اتفاق برای صنعت خودرو و اقتصاد کشور گام بزرگی محسوب می‌شود.

پژو 301

تولید انبوه پژو 301 تا پایان سال 98

منصور منصوری، معاون طراحی، مهندسی و ساخت شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در حاشیه سومین نمایشگاه خودرو تهران گفته بود:

تولید پژو 301 جزو یکی از پروژه‌های مهم شرکت ایران خودرو است که بدون همکاری شرکت پژو در ایران تولید می‌شود. با این‌که در اوایل دهه 90 در شرایط تحریم قرار داشتیم، اما توانستیم پژو 206، پژو 207 و دنا پلاس را با موفقیت تولید کنیم. در همین راستا قصد داریم تا پایان سال 98 خودرو پژو 301 را بدون همکاری شرکت پژو به صورت انبوه تولید کنیم.

دوج رم 2500 پاور واگن

منصور منصوری در ادامه افزود توانستیم حدود 5 هزار قطعه از محصولاتی چون پژو 405، دنا و دنا پلاس، پژو 206، پژو 207، سمند و رانا را در داخل کشور تولید کنیم و به خودکفایی برسیم، اما برای تولید 1100 قطعه اصلی این محصولات به کمک دیگران نیاز داریم. با حضور در نمایشگاه خودرو تهران 97 سعی داشتیم از شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های توانمند در عرصه قطعه‌سازی کشور برای تولید قطعات این خودرو دعوت کنیم. همچنین شرکت ساپکو برای این‌که در زمان کوتاهی با این شرکت‌ها ارتباط برقرار کند، فراخوانی را مبنی بر جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان منتشر می‌کند. یکی از اهداف این فراخوان این است که قطعاتی که تاکنون در داخل کشور داخلی‌سازی نشده‌اند، به کمک استارت‌آپ‌ها و قطعه‌سازان داخلی‌سازی شوند.

پژو 301

معاون طراحی، مهندسی و ساخت ساپکو در ادامه افزود شرکت ساپکو توانست در تولید قالب‌های دایکست از 25 درصد به 60 درصد خودکفایی برسد. همچنین پس از برجام مراحل تولید خودرو پژو 2008 در ایران شروع شد و سرانجام توانستیم آن را به بازار عرضه کنیم. در حال حاضر بیش از 80 درصد موتور و حدود 90 درصد از بدنه خودرو پژو 301 توسط ساپکو داخلی‌سازی شده است و حتی توانستیم گیربکس دستی آن را ارتقا دهیم. وی در پایان خاطرنشان کرد پژو 301 بر اساس استانداردهای روز وارد کشور شده است و قطعا می‌تواند استانداردهای 85گانه سازمان ملی استاندارد ایران را با موفقیت پشت سر بگذارد.

پژو 301

مشخصات پژو 301

پژو 301 از موتور TU5 با کد EC5 بهره می‌برد که قدرتی معادل 114 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور به سیستم هوشمند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم اویل پمپ با فشار متغیر مجهز است. این موتور نسبت به موتور فعلی استهلاک و هزینه نگهداری کمتری دارد و حدود 9 اسب بخار و 8 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را نسبت به موتورهای فعلی تولید می‌کند.