گوشت قرمز

گوشت قرمز زمین را ویران می‌کند!

گوشت قرمز در حال ویران کردن زمین است؛ بر این اساس توصیه می شود یا از خوردن آن صرف نظر کنید و یا اینکه مصرف آن را به حداقل برسانید و از این طریق به حفظ سلامت کره زمین کمک نمایید.

اگر روند مصرف گوشت قرمز به همین صورت پیش برود، بزودی زمین در خطر نابودی کامل قرار خواهد گرفت. لذا توقف مصرف و یا دست کم محدود کردن مصرف گوشت قرمز بشدت سفارش می شود.

دانشمندان یک رژیم غذایی با حداقل گوشت قرمز را برای تمامی جهانیان ارائه داده اند که هدف از معرفی این رژیم در درجه اول حفظ کره زمین از خطر نابودی و دوم ارتقا سلامت انسان است. زیرا مصرف گوشت قرمز با مخاطرات مختلفی برای سلامت انسان همراه است.

این رژیم به رژیم سلامت سیاره زمین معروف است و یک راهبرد جدید برای کمک به انسان بخصوص انسان های متمول دنیای غرب است تا با مصرف کمتر گوشت قرمز به سلامت خود و کره زمین کمک کنند.

دانشمندان و متخصصین تغذیه اعتقاد دارند که بین مصرف گوشت قرمز و مقولاتی از جمله تغییرات جوی، آلودگی منابع آب شیرین و تخریب حیات وحش ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و با محدود کردن مصرف گوشت قرمز می توان مانع از تخریب محیط زیست شد. از سوی دیگر این رژیم غذایی می تواند تاثیرات مثبت فراگیری بر سلامت انسان در جوامع مختلف داشته باشد.

مزایای کاهش مصرف گوشت قرمز در سطح جهانی

با چنین رژیم غذایی مانع از مرگ ۱۱ میلیون انسان در طول سال خواهیم شد. انسان هایی که بر اثر بیماری های قلبی و سکته می میرند و عامل اصلی این بیماری ها نیز مصرف بی رویه گوشت قرمز است.

رژیم غذایی و روند تولید مواد غذایی باید تغییر کند، زیرا انسان برای حفظ کره زمین و نیز ارتقا سطح سلامت خود چاره دیگری ندارد. برای آنکه رژیم غذایی یاد شده نهادینه شود نیازمند تشریک مساعی جهانی هستیم. باید در اولین گام مصرف گوشت قرمز و شکر به نصف مصرف کنونی کاهش یابد و در همین زمان تولید دانه های روغنی، میوه جات و سبزی ها دو برابر شود.

آمریکای شمالی باید ۸۴ درصد از مصرف گوشت قرمز خود را کاهش و نیز مصرف حبوبات را تا ۶ برابر افزایش دهد. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز باید تا ۷۷ درصد در مصرف گوشت قرمز  تجدید نظر کرده و آن را کاهش و مصرف دانه های روغنی و حبوبات را تا ۱۵ برابر افزایش دهند.

بطور کلی متخصصان تغذیه مصرف بیشتر سبزی، میوه، دانه های روغنی، روغن های غیر اشباع، غذاهای دریایی و مصرف ماکیان را سفارش می کنند. از سوی دیگر کاهش مصرف گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، قند، دانه های فرآوری شده و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی سفارش شده است.

قرار است در سال ۲۰۵۰ جمعیت زمین به ۱۰ میلیارد نفر برسد و در صورتی که این رژیم غذایی نهادینه شود می توان امیدوار بود تا چنین جمعیتی بتوانند با مشکلات کمتری بر روی زمین زندگی کنند. از ۷ میلیارد انسان حال حاضر، تعداد ۸۲۰ میلیون نفر دسترسی کامل به مواد غذایی ندارند، تعداد ۲ میلیارد نفر دچار فقر غذایی هستند و درحدود ۲ میلیارد نفر هم دارای اضافه وزن و چاقی می باشند.

هر قدر جمعیت افزایش یابد، منابع زمینی برای حمایت از تولید گوشت قرمز کاهش می یاید و بناچار انسان باید به سمت مصرف بیشتر سبزیجات رو بیاورد. برگرها همواره برای محیط زیست مضر بوده اند زیرا برای تولید هر استیک حجم بالایی از آب باید مصرف می شود. در واقع هر قطعه استیک ۲۸ برابر زمین بیشتر، ۱۱ برابر آب بیشتر و ۶ برابر کود بیشتر در قیاس با دیگر پروتئین های مصرف می کند. همچنین ۵ برابر بیشتر از دیگر پروتئین ها تولید گاز های گلخانه ای به همراه دارد.

رژیم غذایی جدید با حداقل گوشت قرمز

مردم همچنان می توانند گوشت قرمز مصرف کنند، اما باید میزان مصرف را تقلیل دهند. بر اساس رژیم غذایی جهانی معرفی شده هر فرد می تواند در طول روز ۲ هزار و ۵۰۰ کالری انرژی دریافت کند و نیز در طول هفته یک بار همبرگر و دوبار ماهی مصرف نماید.

همچنین هر فرد می تواند در طول روز یک لیوان شیر و مقداری کره و پنیر مصرف داشته باشد و مصرف دو عدد تخم مرغ در طول هفته توصیه می شود. بشقاب انسان ها باید تا نیمه از سبزی و میوه پر شده باشد و یک سوم نیز به دانه های کامل اختصاص یابد.

این رژیم قصد ندارد تا انسان را به سوی سوء تغذیه و گرسنگی بکشاند بلکه هدف داشتن رژیم غذایی سالم است که در عین سالم بودن می توان از آن لذت هم برد. دانشمندان علاوه بر کاهش مصرف گوشت قرمز، همچنین اسراف مواد غذایی را یکی از مخاطرات جدید می دانند و تاکید دارند که اسراف در زمینه مواد غذیایی دست کم باید به نصف آمار حال حاضر کاهش یابد.

قرار است نتایج پژوهش در این خصوص در اختیار سیاستگذاران ۴۰ کشور مختلف قرار گیرد تا به صورت عملیاتی شاهد کاهش مصرف گوشت قرمز در کشورهای مختلف باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. اینا همش حرف مفته از سالها قبل مردم گوشت میخوردن و در اسلام هم خوردنش حلاله و توصیه شده این مطالب و داستانا از وقتی شروع شد که گوشت گرون شد ، تو همه ی سایت ها زدن که مردم و توجیه کنن که اگه گوشت گرون شده واسه سلامت حال خودتونه

    • درود
      دوست عزیز اولا که این یک تحقیق جهانی هست و هیچ ارتباطی با گرون شدن گوشت در ایران نداره. دوما در تمام ادیان از جمله اسلام توصیه شده گوشت، خصوصا گوشت قرمز یا اصلا مصرف نشه یا کم مصرف بشه. سوما تمام متخصصین سلامت و تغذیه هم همواره در مورد مضرات مصرف گوشت قرمز هشدار دادن و تحقیقات بسیاری روش انجام شده. از طرفی شما اگر مطلب رو درست بخونید متوجه میشید که بخش اصلی مطلب به مشکلات و آسیب های تولید گوشت قرمز اشاره داره.
      موفق و سلامت باشید

  2. مطالب درست هستن؛ به شخصه حدود 15 سال گوشت نخوردم (از هیچ نوعش) و در این خصوص پیشنهاد اکید میکنم کمی تحقیق کنیدحتما از اینکه تا الان گوشت میخوردین پشیمون میشد! برای شروع دیدن مستند فوق العاده با ارزش FORKS OVER KNIVES را با دقت تمام ببینید.
    تشکر از منتشر کننده این مطلب؛ امیدوارم با توجه مهم و ضروری بودن موضوع بیشتر بهش پرداخته بشه

  3. اکثریت مردم ما ، ماهیانه ۲ تا ۳ کیلو گوشت میخرن و با حبوبات و افزودنیهای دیگه قاطیش میکنن برای چند نفر

    آمریکائیها زیاد گوشت میخورن . یه وعده نهار یا شامشون یک کیلو گوشت برای هر نفر

    • چرا هر دم بیل یه چیزی میگی؟ یه کیلو گوشت هر نفر؟؟؟!
      سه روز هر وعده یه کیلو گوشت بخور ببین کارت به بیمارستان نمیکشه؟
      فقط یه چیزی شنیدی که آمریکا فلان و بهمان.

  4. این خبر تسلی بخشه که عدم توان خریدمون رو بزاریم به حساب کره زمین کو توان خرید کوشت قرمز

  5. برای حلّ مسئلۀ تغذیۀ جهانی، همزمان به 2 نوع اقدام نیازست:
    1. اقدامات انفعالی (Passive): مثل همین توصیه‌های سازمان خواروبار جهانی (FAO) و تعالیم اسلام که خوردن گوشت را در فاصلۀ کمتر از 3 روز مکروه دانسته؛ سالی 1 ماه، روزه را واجب فرموده؛ و لیست بلندی از روزه‌های مستحبی از هفته‌ای 2 روز تا ماهی 3 روز و…
    اینها همش درست و کارگشاست ولی برای مقابله با رشد سرطانی جمعیت،
    2. اقدامات فعال (Active) هم لازمه:
    ای سلیم آب ز سرچشمه ببند
    که چو پر شد نتوان بستن جوی
    1. در شرایط کمبود حتا حیوانات هم إزدیاد نسل را کنترل میکنند
    2. قالَ علیّ عَلَیْهِ السَّلامُ: قِلَّهُ الْعِیالِ أَحَدُ الْیَسارَیْنِ وَ هُوَ نِصْفُ الْعَیْشِ (تحف العقول ج1 ص214) کمیِ اهل و عیال، یکی از دو راحتی و نصف عیش است.
    به قول معروف: فرزند کمتر، زندگی بهتر
    متأسفانه بعضی به سیاسی‌کردن (Politicalization) همه چی، عادت دارند؛
    یکی راه حلّش پاک‌کردن صورت مسئله‌ست و بجای کمک به راه‌حلّ‌های بشردوستانه، با تحریک احساسات قومی، ملّی و ایدئولوژیک فقط به کم‌کردن جمعیت [به هر قیمتی] اقدام نموده؛
    دیگری در جهت مقابل، به ازدیاد نسل تشویق میکند (کارخانه‌ و پادگانی که از جنبش رباتیک عقبه، کارگر و سرباز میخاد)
    سوّمی هم بهانه‌اش پیرشدن نفوسه
    حال آنکه با کنار زدن تعصب (بزرگترین درد تاریخ و جغرافیای انسانی که ناشی از جهالت محضه) همه چی [براحتی و با کمترین هزینه] حلّه!
    مثلاً: کارخانجات اسلحه‌سازی، رُبات صنعتی بسازند و خریداران سلاح هم رُبات [غیرنظامی] بخرند؛ در جاهائیکه از حیطۀ علم رباتیک و هوش مصنوعی خارج و به نیروی انسانی نیازه [با برداشتن ویزای احمقانه] کارگرشو از خارج وارد و ماهر کنن؛
    اینجوری هم نیاز به زور بازوی بردگان، کمتر میشه و بالتبع از نیاز به ازدیاد نسل کاسته میشه و هم اونایی که [بخاطر تغییر اقلیم] مهاجرن، سرگردان و بیچاره نمیشن تا برای حفظ بقا، مزدور گروهکهای تروریستی شن؛
    وقتشه تا آلایشگران محیط زیست جهانی [لاأقل برای نجات خود] کمی ژست مردم‌سالاری گرفته و [حدأقل] ویزاهای احمقانه رو برچینن!
    چرا که مساحت کُرۀ زمین ثابته و رشد سرطانی نفوس، سرسام آور شده؛ خدای حکیم هم خالق هیچیک از تقسیمات سیاسی نبوده و همه‌شو یکپارچه آفریده و بجای جنگ و جدال به مهاجرت دستور داده؛ مهاجرت هم الزاماً منوط به طیّ مسافت نیست [در شهرهای مترقی، محلات مختلف العقیده، با نژادهای مختلف، هم بصورت مختلط و هم مجزّا بی هیچ حصاری کنار هم زندگی میکنند] هرکی جای خودشو پیدا کرده / میکنه؛
    خلاصه یا همه باهم همکاری و نوعدوستی میکنن یا همگی [بی‌استثناء] ضرر!

  6. همه دارن میخورن کیف میکنن اونوخ بدختیاشونو میریزن سر ما

  7. همه دارن میخورن کیف میکنن اونوخ بدختیاشونو میریزن سر ما که

  8. تازگی دارن به رژیم حشرات خاری میرن

  9. اصلا مردم توانایی خرید گوشت کیلویی 100 هزار تومن رو دارند!!!؟؟؟

    یک کارگر با حقوق 1 و 500 و حداقل 500 تومن اجاره خونه چه طور می تونه گوشت بخره؟؟؟

    جدیداً تو مترو همه ملت بوی ماکارانی و سویا می دن!!!!!!

    باید گریست

    با سپاس