خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی باقی مانده در گمرک از اواسط بهمن ترخیص می‌شوند

اخیرا دولت با اصلاح مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی موافقت کرد و حالا بر اساس قانون، 15 روز پس از انتشار این مصوبه یعنی در تاریخ 13 بهمن 1397، خودروهای باقی مانده در گمرک ترخیص می‌شوند.

در تاریخ 16 دی‌ماه 1397 هیئت‌وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن 13 هزار خودرو وارداتی باقی‌مانده در گمرک‌، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز را دریافت کرده بودند. طبق این مصوبه تمامی ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی لغو می‌شود.

اما عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که دارای قبض انبار باشند مخالفت کرد و گفت دولت اجازه ندارد خودروهای وارداتی که از 15 مردادماه به بعد در گمرک هستند را ترخیص کند. به همین دلیل در مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی اصلاحیه‌ای انجام شد تا فقط خودروهای باقی‌مانده در گمرک که تاریخ آن به قبل از 15 مرداد 1397 مربوط می‌شود، به بازار وارد شوند. از این رو طبق قانون، 15 روز پس از انتشار این مصوبه یعنی در تاریخ 13 بهمن 97 خودروهای باقی‌مانده در گمرک ترخیص و به بازار عرضه می‌شوند.

خودروهای وارداتی

مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی

در متن مصوبه دولت که در تاریخ 16 دی‌ماه 1397 برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، آمده است هیئت‌وزیران در جلسه 9 دی‌ماه 1397 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1.‌ ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرگی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی لغو می‌شود.

تبصره: خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با نیت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

2. خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند (1) این تصویب‌نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.

3. مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب‌نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین می‌شود.

4. در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب‌نامه گمرک پس از اخذ تاییدیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد کرد.

5. ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی کماکان امکان‌پذیر نبوده و مشمول این تصویب‌نامه نمی‌باشد.

6. اجرای این تصویب‌نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد بود.

7. ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوطه ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام…..من .هم قبلا خودرو خارجی ثبت نام کرده ام. تصور بفرمایید وقتی شکایت میکنید ، قاضی بگوید ….چرا پول بیشتر از مقدار پرداختی طلب میکنی ….این بابا تو این جامعه زندگی نمیکنه ……..نمیدانه عدالت چیست ……..مغرضه و یا خودش را به خواب غفلت زده …………..بهره بانک ۲۰٪ است ……بهره پولی که به شرکتها داده میشود بیشتر است … چون ……..اطمینان نیست………پول را چند سال پیش ، به شرکتی ، رسمی و طی قراردادی داده اید و قرار بوده خودرو در تاریخ معین بگیرید ….قطعا حکومت در ایجاد شرایط بسیار بد مقصر است……….ولی شرکت علیرغم اگاهی از شرایط به فروش ادامه داده ..حتی مقداری از تولیدات داخلی را هم فروخته است ……..قرارداد هها را در سر رسید تسویه نکرده است …….چرا…..عدالت کجاست ……شاید رفته …..بچینه ………..من هیچ اعتقادی به وضعیت ندارم ….دلیل را وضع بد موجود میدادنم …اگر خوب بودند شرایط اینگونه نبود ….سنگ روی سنگ بند نمیشه ….سگ هم صاحبش را نمشناسه ….درسته که مردم سرشان لخته و چر کلاه به این گشادی،……..

  2. با سلام ، ………. وقتی مشکلی ایجاد میشود ………حکومت اول یک و سپس راه کارهایی اعلام میکند …….سپس مشکل بین چند ارگان پاسکاری میشود ……سپس مردم سر گیجه و سپس هیچ و هیچ……..بر این مبنی خودرو جهت پیش ثبت نام شدگان وجود ندارد…….اینه بابا ….اخرش رو ببینید……حرفه ….شعاره……اصلا اصل و پایه قچفقط شعاره بوده و هست

  3. تابستون گذشته تقریباً ماهی یه بار تر خیس میشدن، ولی الآن چون فصل بارندگیه، هفته‌ای یه بار تر خیس میشن!

  4. گرفتن گرون تر شن بعد بیارنشون