بیمه شخص ثالث

جریمه رانندگان نمره منفی‌دار در طرح جدید بیمه شخص ثالث

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی از جریمه شدن رانندگان نمره منفی‌دار در طرح جدید بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت حق بیمه بر اساس فاکتورهای راننده محور محاسبه خواهد شد.

سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص طرح جدید بیمه شخص ثالث عنوان کرد طبق ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث که در سال 1395 توسط مجلس شواری اسلامی تصویب شده است، حق بیمه می‌بایست طبق فاکتورهای راننده‌محور محاسبه شود. بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه برای دخالت‌های رفتار انسان از جمله پرخطر بودن، نوع رانندگی یا محتاط بودن فرد، حق بیمه تعریف شده و به تصویب رسیده است؛. از این رو در حال حاضر برای حق بیمه فاکتورهایی چون قانون‌پذیر بودن راننده و خطرهای ناشی از طی کردن وسیله نقلیه تعریف شده است و شهروندان نیز باید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند.

بیمه شخص ثالث

جریمه رانندگان متخلف با بیمه شخص ثالت

سرهنگ محمد ترحمی در ادامه افزود اگر راننده‌ یک وسیله نقلیه بر اساس موضوع ماده 7 قانون رسیدگی به تخلف‌های رانندگی مرتکب تخلف حادثه‌ساز شود، با در نظر گرفتن این موضوع که قانون مشمول نمره‌های منفی تصریح است، اگر راننده 30 نمره منفی کسب کند، گواهینامه او به مدت سه‌ماه ضبط خواهد شد. بنابراین هنگامی که گواهینامه فرد مورد نظر ضبط شود، رانندگی او حکم رانندگی بدون گواهینامه را داشته و در زمان تصادف، طبق ماده 15 قانون بیمه، خسارت و دیه از سوی بیمه به زیان‌دیده پرداخت می‌شود، ولی بخشی از این مبلغ از مقصر حادثه دریافت خواهد شد.

بیمه شخص ثالث

سرهنگ ترحمی تاکید کرد راننده‌ای که بدون گواهینامه رانندگی می‌کند و مرتکب تخلف حادثه‌ساز می‌شود، طبق ماده 14 بیمه شخص ثالث، برای بار نخست 2.5 درصد، بار دوم 5 درصد و بار سوم 10 درصد از میزان دیه و خسارت پرداخت شده از مرتکب دریافت خواهد شد. وی اضافه کرد علاوه بر این موارد، طبق ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث و آئین‌نامه اجرایی آن، در زمان خرید بیمه‌نامه به ازای هر نمره منفی 1 تا حداکثر 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه عنوان کرد اگر فردی 30 نمره منفی دریافت کند، علاوه بر این‌که گواهینامه این فرد ضبط شده و اجازه رانندگی نخواهد داشت، در زمان تمدید بیمه‌نامه نیز 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه می‌شود. همچنین به ازای هر تخلف حادثه‌سازی که در اعتبار بیمه‌نامه قبلی غیر از تخلف‌های موضوع ماده 7 قانون رسیدگی به تخلف‌های رانندگی انجام داده باشد، حدود نیم تا حداکثر 3 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. سرهنگ ترحمی در ادامه جدول نمره منفی برای تخلف‌های رانندگی پرخطر را به شرح زیر اعلام کرد:

جدول نمره منفی برای تخلف‌های رانندگی پرخطر

نوع تخلف نمره منفی
وسایل نقلیه شخصی وسایل نقلیه عمومی سنگین
هرگونه حرکت نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ810
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر در ساعت)1015
سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه510
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی510
حرکت به طور مارپیچ35
حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها57
رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و یا افیونی1020
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر در ساعت)510
عبور از محل ممنوع46
تجاوز به چپ از محور راه59
عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو57
رعایت نکردن حق تقدم عبور46
دور زدن در محل ممنوع35
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر35
نقص فنی موثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب36
رعایت نکردن مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک88
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز7
رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص37
توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبور و مرور محصلان یا پلیس مدرسه35
رعایت نکردن مقررات حمل بار58

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*