سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

محصولات ایران خودرو به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز می‌شوند

شرکت ایران خودرو برای نخستین بار سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) را در سه محصول دنا پلاس، رانا و پژو 207 اتوماتیک نصب کرد تا این محصولات بتوانند استانداردهای 85 گانه را با موفقیت پشت سر بگذارند.

به دلیل وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، خودروسازان داخلی برای توسعه سیستم‌هایی چون سیستم کنترل پایداری اکترونیکی (ESC) در محصولات خود با مشکل جدی روبه‌رو شدند، اما برای نخستین‌بار معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو (NPD) توانست سه خودرو دنا پلاس، رانا و پژو 207 اتوماتیک را به همراه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نمونه‌سازی کند. وجود این سیستم یکی از الزام‌های استاندارد 85 گانه محسوب می‌شود.

این سیستم در آزمایشگاه مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن نیز موفقیت‌آمیز بود. البته برای آزمایش این سیستم به مهارت بالا در کنترل خودرو نیاز است که خوشبختانه متخصصان آزمایشگاه دینامیک ایران خودرو به خوبی از پس آن بر آمدند. گفتنی است این آزمایشگاه در گذشته توانست گواهینامه ایزو 17025 را دریافت کند. اگر قطعه‌های مورد نیاز تامین شود، شرکت ایران خودرو این توانایی را دارد تا محصولات خود را به همراه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به مرحله تولید انبوه برساند.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی چیست؟

اگر خودروها به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز باشند، بدون شک آمار تصادف‌های جاده‌ای به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا این سیستم به سنسورهای متعددی مجهز است که می‌تواند مسیر فرمان راننده را تشخیص دهد و آن را با مسیر واقعی خودرو مقایسه کند. به همین دلیل اگر این سیستم متوجه شود که مسیر خودرو در حال منحرف شدن است، به صورت خودکار وارد عمل خواهد شد و با افزایش نیروهای ترمز، خودرو را در مسیر فرمان راننده قرار می‌دهد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

گفتنی است با رواج این سیستم در خودروهای داخلی، سایر خودروها نیز برای رقابت مجبور می‌شوند محصولات خود را به این سیستم تجهیز کنند. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی علاوه بر این‌که وظیفه کنترل پایداری در دینامیک جانبی خودرو را بر عهده دارد، از قابلیت‌های دیگری نیز بهره می‌برد که برخی از آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • از قفل شدن چرخ‌ها در زمان ترمزگیری جلوگیری می‌کند.
  • نیروی ترمز را بر اساس وزن خودرو روی هر اکسل اعمال می‌کند.
  • از چرخش درجای چرخ‌ها در زمان شروع به حرکت بر سطوح لغزنده جلوگیری خواهد کرد.
  • اگر راننده به صورت ناگهانی ترمز بگیرد، فشار هیدرولیک ترمز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حداکثر افزایش می‌دهد.
  • در زمانی که خودرو در سربالایی قرار دارد، فشار ترمز را ثابت نگه‌ می‌دارد تا خودرو به سمت عقب حرکت نکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. کاش ایران خودروو به سیستم پایداری قرارداد هم مجهز شه

  2. بعدشم با قیمتایی ک زدن امکان خردیشو به صفر میرسونه

  3. این سیستم سال 2012 اجباری شده برای تمام ماشین ها توی اروپا تازه این کارو کردن گریه داره بیشتر