پیام رسان های داخلی

پیام رسان های داخلی با فیلترینگ تلگرام متضرر شدند

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت متاسفانه فیلترینگ تلگرام به عنوان وسیله‌ای پیشرفت پیام رسان های داخلی در جامعه شناخته می‌شود، اما این اقدام باعث شد شبکه های اجتماعی داخلی متضرر شوند.

حمید فتاحی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان کرد ما وظیفه داریم در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور میزان کیفیت و پایداری ارتباطات بین‌الملل را حفظ کنیم. از این رو ورودی‌های دیتای خارج از کشور می‌بایست به شکلی توزیع شده باشد که وقتی یکی از وروردی‌ها با مشکل مواجه شد بتوانیم شبکه را مدیریت کنیم. در حال حاضر ورودی‌های مناسبی از جنوب و شمال کشور ایجاد شده است و از 5 نقطه مختلف ترافیک را دریافت می‌کنیم. دو نقطه در تهران و 3 نقطه نیز در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد قرار دارند که ارتباطات جنوب و شمال کشور توسط همین نقاط توزیع می‌شود. همچنین پروژه جدیدی برای این بخش اجرا کرده‌ایم که نظم و پایداری شبکه را ارتقا داده است.

حمید فتاحی در ادامه اشاره کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت سعی می‌کند بر حوزه ترانزیت تمرکز داشته باشد. به همین دلیل توافق‌های خوبی با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر در حال انجام است و به دلیل اینکه ایران در موقعیت ژئوپلتیک خوبی قرار دارد، سایر کشورها بدون توجه به تحریم‌ها با ما همکاری می‌کنند و این فرصت را از دست نمی‌دهند. بنابراین با استفاده از این فرصت می‌توانیم در این حوزه به هاب منطقه تبدیل شویم. در حال حاضر پهنای باند ورودی اینترنت کشور 2 ترابیت بر ثانیه است که حدود 600 گیگابیت بر ثانیه نیز ترانزیت می‌کنیم و این میزان در حال افزایش بوده و تا پایان سال به یک ترابیت بر ثانیه می‌رسد.

پیام رسان های داخلی

نحوه تامین دیتای پیام رسان های داخلی در ایران

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه عنوان کرد ترافیک ارتباطی ایران در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی به صورت متوازن اجرا شده و به طور متوسط در هر خط انتقال 300 تا 500 گیگ دیتا جابه‌جا می‌شود. همچنین شبکه های اجتماعی پرکاربرد دیتای خود را از بستر اینترنت دریافت می‌کنند که با هیچ‌‌یک از این شبکه های اجتماعی برای دریافت دیتا ارتباط مستقیمی وجود ندارد. بنابراین بر اساس حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور، این اطلاعات توسط همان خط انتقال اینترنت به کاربر منتقل می‌شود. وی افزود در شبکه اینترنت برای هیچ‌یک از اپلیکیشن‌ها یا شبکه های اجتماعی ارجحیتی قائل نمی‌شویم.

پیام رسان های داخلی

فیلترینگ ضد پیام رسان های داخلی است

حمید فتاحی به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت طبق این مصوبه، از پیام رسان های بومی حمایت‌هایی چون اعطای وام 5 میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم‌مکانی به‌صورت رایگان صورت گرفت و دیتای آن‌ها فقط یک‌سوم تعرفه اینترنت محاسبه می‌شود. البته علاوه بر کمک‌های مادی و فنی، سایر دستگاه‌ها نیز می‌بایست حمایت‌های دیگری را انجام می‌دادند تا آن‌ها پیشرفت کنند، اما در حال حاضر پیام رسان های داخلی نسبت به رقبای خارجی به جای داشتن 40 تا 50 میلیون کاربر، فقط 15 میلیون کاربر دارند.

پیام رسان های داخلی

فتاحی افزود ما برای توسعه پیام رسان های داخلی ناامید نمی‌شویم، بلکه امیدواریم یک زیست بوم پیام رسان در کشور تشکیل شود تا بتواند اعتماد کابران را جلب کند و با داشتن دانش فنی پیام رسانی و معماری فنی، آینده بسیار خوبی را در حوزه پیام رسان های بومی به وجود بیاورد. قطعا وزارت ارتباطات در این راه از آن‌ها حمایت می‌کند. همچنین فیلترینگ پیام رسان های خارجی از جمله تلگرام برای این‌که مردم از پیام رسان های داخلی استقبال کنند طرح خوبی نیست و حتی پیام رسان های داخلی به دلیل چنین اقدامی متضرر شده‌اند.