شبکه ملی اطلاعات

کیفیت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت بین الملل برابر شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت کیفیت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت بین الملل برابر شده است و هیچ نقطه‌ای در شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد که کیفیت آن از کیفیت خدمات اینترنتی بهتر نباشد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد در حوزه ارتباطات حدود 200 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که بیش از 75 درصد آن را بخش خصوص و 25 درصد از آن را دولت تامین کرده است. اوایل شروع کار دولت یازدهم میزان دسترسی افراد به اینترنت پهن باند ثابت حدود 10 میلیون نفر رسید که پیش از آن فقط 4 میلیون مشترک به آن دسترسی داشتند. همچنین در پایان دولت یازدهم 36 میلیون نفر به اینترنت پهن باند دسترسی پیدا کردند و پهنای باند بین‌الملل از 73 به 900 گیگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرد.

آذری جهرمی افزود یکی از اهداف این دولت تکمیل دسترسی همگانی و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات است و در همین رابطه توسعه دسترسی روستاهای ایران را از 36 درصد اینترنت پهن باند به 66 درصد ارتقا دادیم. پوشش ارتباطی جمعیت شهری نیز از 50 درصد به 100 افزایش یافت و در حال حاضر تمامی شهرهای کشور از خدمات نسل 3 و 4 اینترنت همراه بهره می‌برند. همچنین خدمات نسل 4 اینترنت همراه از 710 شهر به 1242 شهر افزایش پیدا کرد و پهنای باند اینترنت نیز از 900 گیگابیت به 1500 گیگابیت رسید. برای ارتباط بین استانی هم 2 هزار و 200 کیلومتر فیبر نوری تاسیس شد. ظرفیت انتقال شبکه ملی استانی 2.4 دهم برابر و ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات نیز 3 برابر شده است.

شبکه ملی اطلاعات

توسعه ایران دیجیتال

آذری جهرمی در ادامه افزود در سال 1392 سهم صنعت ICT در GDP ملی حدود 1.25 درصد بود که در سال 1395 این رقم به 1.52 صدم درصد رسید. سهم فناوری مخابرات از این بازار 75 درصد و سهم فناوری اطلاعات 25 درصد بود که این رقم در سال 1395 نیز یکسان بوده است. همچنین خدمات این حوزه در حال رشد بوده و برای حل چالش‌ها و برای رشد اقتصاد بهترین راهکار خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات خواهد بود. وی افزود ما بر این باوریم که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری، کلید حل ابرچالش‌های کشور است و به همین منظور برنامه‌ای تحت عنوان ایران دیجیتال تبیین کرده‌ایم تا تحول دیجیتال را در کشور نهادینه کنیم. آذری جهرمی تاکید کرد:

بدون توسعه فناوری اطلاعات نمی‌توانیم از خدمات آن استفاده کنیم و اگر توسعه‌ای بدهیم که متوازن نباشد طبیعتا موانعی ایجاد می‌شود. در اینجا همواره فشار بر کسی است که توسعه فناوری اطلاعات را در دستور کار دارد. کسی این نکته را پیگیری نمی‌کند که چرا سایر دستگاه‌ها رشد نمی‌کنند.

افزایش کیفیت شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات اظهار کرد مردم با توجه به نشانه‌هایی چون مدیریت 1.5 میلیون سفر از سوی فناوری اطلاعات، 20 میلیون تومان خرید اینترنتی و 6 میلیون مشترک تلویزیون‌های VOD می‌توانند به خوبی آغاز تحول دیجیتال را ببینند. در حال حاضر حضور مردم در فضای مجازی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. البته در این حوزه با چالش‌هایی چون نگاه‌های غیرحرفه‌ای به فضای مجازی مواجه هستیم که بیشتر ناشی از دیدگاه‌های سیاسی است.

شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی افزود در فروردین‌ماه سال 1395 در مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود 4 میلیون تراکنش انجام می‌شد که در حال حاضر به 95 میلیون تراکنش رسیده است؛ یعنی 95 میلیون مراجعه حذف شده و 95 میلیون استعلام به کمتر از یک ثانیه رسیده است. همچنین در شبکه ملی اطلاعات وظیفه داشتیم زیرساخت باکیفیت، ارزان و امن را برای کسب‌وکارهای داخلی تامین کنیم. در واقع اکنون هیچ نقطه‌ای در شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد که کیفیت آن از خدمات اینترنتی بهتر نباشد.

توسعه صنعت فضایی

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد صنعت فضایی کشور را از نظر کاربردهای صلح‌آمیز توسعه داده‌ایم و اطلاعات و داده‌های آن را آزاد کرده‌ایم. در همین رابطه در پروژه‌های ساخت ماهواره جهش داشته‌ایم و همزمان مراحل رشد کسب‌وکارهای فضاپایه ما شروع شده است. اقدام‌های متعددی در دولت الکترونیک مانند ثبت‌نام کارت سوخت انجام شده است که مراجعه‌های مردم را کاهش داده و برای آن‌ها بسیار مفید بوده است. آذری جهرمی خاطرنشان کرد:

پس از فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان در ورزشگاه آزادی مبنی بر اینکه در فضای مجازی سمپاشی می‌شود، مکاتبه‌ای با ایشان داشتیم و عرض کردیم که به سرعت برای رفع این نگرانی ورود می‌کنیم که در اولین گام تصمیم گرفته شد یک اکوسیستم اینترنتی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم. از این رو یک جشنواره شتاب‌دهنده محتوایی به راه انداختیم که بیش از 1120 ایده برای تولید محتوا دریافت شد. در اردیبهشت‌ماه نیز جشنواره کودک آنلاین را برگزار می‌کنیم که انقلابی در حوزه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. چرا ایقدر اینا پر روان بابا دیگه بسه خحالت بکشید

  2. دروغ ک کنتر نمیتندازه

  3. آدم خنده ش میگیره

  4. آقای آذری جهرمی یکی از بهترین وزیران اطلاعات در چند سال گذشته است
    امیدوارم رئیس جمهور بعدی هم فارغ از از هر گونه جهت گیری ایشان را به عنوان وزیر اطلاعات معرفی کنند