پاک کردن حافظه کش در اندروید

روش های پاک کردن حافظه کش در اندروید

یکی از اقداماتی که لازم است به منظور بازیابی فضای ذخیره سازی و بهبود عملکرد گوشی ها انجام شود، پاک کردن حافظه کش در اندروید است. در این مقاله قصد داریم روش های پاک کردن حافظه کش را آموزش دهیم.

حافظه گوشی شما به دلیل داشتن فضای ذخیره سازی محدود و همچنین برنامه‌هایی که به طور مداوم فایل‌های جدیدی را ذخیره می‌کنند، در مدت زمان کوتاهی تکمیل می‌شوند. این فایل‌های داده موقت به عنوان حافظه پنهان شناخته‌شده هستند و بخش قابل توجهی از فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی را اشغال می‌کنند.

آیا اطلاعاتی درباره ضروری بودن پاک کردن حافظه کش در اندروید دارید؟ در ادامه قصد داریم موارد مهم و همچنین شیوه کار را مورد بررسی قرار دهیم.

علت ایجاد فایل های کش چیست؟

گوشی شما از اطلاعات موقت ذخیره‌شده در فایل‌های کش به منظور دسترسی سریع‌تر به اطلاعات برنامه‌هایی که قبلا توسط شده باز شده باشند، استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اسپاتیفای امکان دارد لیست‌های پخش موردنظر شما که در گذشته مشاهده کرده‌اید را به صورت کش حفظ کند تا در دفعات بعدی، نیازی به بارگذاری مجدد آن‌ها نباشد.

یک فایل کش، فقط برای برنامه مرتبط مفید است، بنابراین برنامه‌ای همانند Spotify از فایل کش اینستاگرام استفاده نخواهد کرد. در اغلب موارد، هنگامی که یک برنامه درباره غیر قابل استفاده بودن اطلاعات موقت ذخیره‌شده نتیجه‌گیری کند، آن‌ها را حذف خواهد کرد.

وب‌سایت، برنامه و بازی‌ها به منظور ایجاد تجربه سریع‌تر از فایل های کش استفاده می‌کنند. معمولا این فایل‌ها به طور ناشناخته اما مداوم در پشت صحنه کار می‌کنند و عملکرد سریع‌تر را برای کاربران به ارمغان خواهند آورد.

مزایای پاک کردن حافظه کش در اندروید

فایل های حافظه کش حائز اهمیت هستند و معمولا با آن‌ها مشکلی نخواهید داشت، اما گاهی وقت‌ها بهتر است تا حافظه کش گوشی های اندرویدی خود را به صورت دستی پاک کنید. این کار می‌تواند در برخی موارد موثر باشد:

  • پاک کردن حافظه کش در اندروید می‌تواند در کوتاه مدت به شما در بازیابی فضای ذخیره‌سازی کمک کند، اما این یک راه حل موقت بوده و فایل های کش پس از ورود به برنامه‌ها، مجددا ایجاد خواهند شد.
  • در برخی مواقع فایل های حافظه کش خراب می‌شوند و در این زمان است که برنامه‌ها دچار مشکلاتی خواهند شد؛ با پاک کردن حافظه کش به مشکل خاتمه دهید.
  • فایل های کش قدیمی می‌توانند به طور بالقوه مشکلات را در زمینه حریم خصوصی و امنیت ایجاد کنند. صفحات وب ذخیره‌شده در مرورگرها می‌توانند حاوی اطلاعات مهمی باشند و در صورتی که یک فرد ناشناس به آن‌ها دسترسی پیدا کند، امکان سرقت اطلاعات وجود دارد. اگر یک مرورگر یا سایر برنامه‌ها از آخرین ورژن برخوردار نباشند، پاک کردن حافظه کش می‌تواند موجب بروزرسانی آن‌ها شود.

پاک کردن حافظه کش در اندروید

آیا لازم است فایل های کش به طور منظم پاک شوند؟

اکنون که شما از مزایای پاک کردن حافظه کش اطلاع دارید، امکان دارد فکر کنید که باید آن‌ها را به صورت دستی پاک کنید، اما اینطور نیست. به خاطر داشته باشید که عملکرد فایل های کش به منظور افزایش سرعت دسترسی شما به مطالب و برنامه‌هایی که نیاز دارید، خواهد بود و به همین دلیل پاک کردن مداوم آن‌ها به صورت دستی خوب نیست.

سیستم عامل اندروید دارای یک مکانیزم بسیار خوبی جهت پاک کردن فایل‌هایی است که استفاده چندانی ندارند. موارد مهم جهت پاک کردن حافظه کش به صورت دستی عبارتند از:

  • فایل‌های کش برنامه‌هایی که خراب شده‌اند و می‌توانند مشکلاتی را برای برنامه به وجود آورند.
  • شما قصد دارید پاک کردن حافظه کش را به منظور حفظ حریم خصوصی انجام دهید؛ در حقیقت فایل‌هایی را حذف خواهید کرد که دارای اطلاعات مهم و شخصی شما هستند.
  • شما از میزان فضای ذخیره‌سازی گوشی خود اطلاع ندارید و از طرفی نمی‌خواهید ویدیو، تصاویر و برنامه‌های خود را حذف کنید.

روش های پاک کردن حافظه کش در اندروید

با نسخه های جدید اندروید، می‌توانید فایل های کش هر برنامه را به صورت جداگانه پاک کنید. توجه داشته باشید که شما به ندرت نیاز به پاک کردن حافظه کش خواهید داشت. در اکثر موارد با این کار می‌توان مشکلات ذخیره‌سازی یا عملکرد یک برنامه را حل کرد. شما می‌توانید از مراحل زیر برای پاک کردن حافظه کش در اندروید استفاده کنید:

  • وارد تنظیمات شوید و بخش حافظه (Storage) را انتخاب کنید.
  • در این قسمت، گزینه سایر برنامه‌ها (Other Apps) را لمس کرده تا یک لیست از تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی اندرویدی نمایش داده شود.
  • یکی از برنامه‌ها که دارای حافظه کش زیادی است را انتخاب کنید. شما می‌توانید با استفاده از منوی سه نقطه در سمت راست قسمت بالا، برنامه‌ها را بر اساس سایز آن‌ها مرتب کنید. ما در آموزش از گوگل کروم استفاده خواهیم کرد.
  • در صفحه اطلاعات مربوط به برنامه از گزینه پاک کردن حافظه کش (Clear Cache) استفاده کنید.

این مراحل تمام کاری‌ست که شما باید برای پاک کردن حافظه کش یک برنامه خاص انجام دهید. در صورتی که به جای گزینه پاک کردن کش، از گزینه پاک کردن حافظه (Clear Storage) استفاده کنید، تمام داده‌های برنامه حذف خواهند شد.

امکان پاک کردن تمام حافظه کش در نسخه های قدیمی اندروید از طریق رفتن به تنظیمات، بخش ذخیره‌سازی و انتخاب گزینه داده‌های ذخیره‌شده کش (Cashed Data) وجود دارد. تنها در این مرحله با لمس گزینه تایید، تمام فایل های کش حذف می‌شوند.

چه اتفاقی پس از پاک کردن حافظه کش خواهد افتاد؟

شما بعد از پاک کردن حافظه کش، مقداری از فضای ذخیره‌سازی را در اختیار خواهید گرفت و برنامه‌ها به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهند.

همانطور که می‌دانید، تمام اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه کش حذف شده‌اند و برای شکل‌گیری برخی عملکردها نیاز به زمان خواهد بود؛ با گذشت زمان، برنامه‌ها مجددا ذخیره فایل‌های کش را متناسب با استفاده شما انجام می‌دهند.

پاک کردن حافظه کش شما را وادار به ورود به برنامه‌ها نمی‌کند. شما داده‌هایی همانند پیشرفت در بازی‌ها، بوک‌مارک‌های مرورگر و موارد مشابه را از دست نخواهید داد.

آیا می‌توان برای این کار از برنامه‌ها استفاده کرد؟

برنامه‌های زیادی در فروشگاه‌هایی همانند پلی استور قرار دارند که ادعا می‌کنند تصاویر، فیلم و حافظه کش را در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا ایمن حذف خواهند کرد. با این که این برنامه‌ها در برخی موارد عملکرد مناسبی دارند، اما در حالت کلی و به دلایل زیر ارزش استفاده نخواهند داشت:

  • آن‌ها اغلب ادعای دروغین دارند، برخی از برنامه‌ها مدعی هستند که فایل های کش به طور چشمگیری در افزایش سرعت گوشی شما تاثیرگذار خواهند بود.
  • این برنامه‌ها فضای بیشتری بر روی گوشی شما اشغال خواهند کرد و حتی می‌توانند در کاهش عملکرد دستگاه هم تاثیرگذار باشند.
  • اغلب آن‌ها دارای تبلیغات و خرید درون برنامه‌ای هستند.

پاک کردن حافظه کش در اندروید

اگر قصد دارید از این برنامه‌ها استفاده کنید، بهتر است مواظب باشید، اما در صورت امکان از آن‌ها اجتناب کنید. توجه داشته باشید که گوشی اندرویدی شما دارای یک سیستم پاکسازی کارآمد بوده و نیازی به برنامه‌های شخص ثالث نیست.

حافظه گوشی یک ویژگی ارزشمند است و پاک کردن حافظه کش می‌تواند راه مناسبی جهت آزادسازی موقت یا دائم فضای تحت تصرف آن‌ها و حل برخی مشکلات احتمالی باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه