تراریخته

خالق نوزادان تراریخته در چین مجازات می‌شود

چین اخیرا اعلام کرده که اقدام یکی از پژوهشگران این کشور در زمینه خلق نوزادان تراریخته و دستکاری ژنتیکی شده در واقع دور زدن قوانین به حساب می‌آید و این دانشمند باید مجازات شود.

مقامات چینی اخیرا اعلام کرده‌اند که خلق نوزدان تراریخته توسط دانشمند چینی اقدامی غیر اخلاقی و دور زدن مقرارات بوده است و بر این اساس این دانشمند باید به سزای این اقدام غیر مسئولانه خود برسد.

جیانکویی هی یک دانشمند چینی است که با تلاش‌های بسیار موفق شد برای نخستین بار نوزاد تراریخته انسانی خلق کند؛ اقدامی که از منظر مقامات چینی ناصحیح بوده و تنها در جهت کسب شهرت صورت گرفته است.

اخیرا مقامات کمیسیون سلامت و پزشکی در استان گوان دونگ چین تحقیقاتی را در زمینه اقدام هی به عمل آورده‌اند. تحقیقات نشان داد که هی به صورت عمدی از قوانین تخطی کرده است. این قوانین به دانشمندان اجازه نمی‌دهد تا به خلق انسان های تراریخته بپردازند.

هی در نوامبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که موفق به خلق نوزادان دوقلویی شده که تراریخته و دستکاری ژنتیکی شده‌اند. این اقدام هی موجی از انتقاد را به سمت این دانشمند چینی روانه کرد.

نوزادان تراریخته با حدف ژن اچ آی وی

او این اقدام را با ابزار دستکاری ژنتیکی موسوم به tool CRISPR/Cas9 انجام داده بود . هی موفق شد تا ژن ابتلا به اچ آی وی را در این نوزدان حذف کند. اما دانشمندان سراسر دنیا این اقدام هی را که در نوع خود نیز شگفت انگیز بود بسیار غیر مسئولانه و غیر اخلاقی توصیف کرده و وی را محکوم به بد اخلاقی  نمودند.

در همین زمینه شینهوا خبرگزاری رسمی دولت چین اعلام کرده که اقدام هی به شکلی جدی تخطی از اصول اخلاقی محسوب شده و وحدت جامعه علمی را مختل می‌کند. فناوری‌هایی که هی از آنها برای خلق نوزاد تراریخته بهره برده است هنوز مجوز استفاد نگرفته بودند و ضمانتی برای ایمنی آن‌ها وجود نداشت.

این بدان معناست که هی دروغ گفته و کلاهبرداری کرده است. هی از مارس ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۸ تعداد هشت زوج داوطلب ر برای اقدام خود استخدام کرده و برای آزمایش بر روی آن‌ها از فناوری‌های بدون مجوز بهره برده بود.

هی در جریان آزمایشات خود مردانی را انتخاب کرده بود که اچ آی وی آنها مثبت بوده است. اما در خصوص همسرانشان اچ آی وی منفی تشخیص داده شده بود. این در حالیست که در چین مردهای مبتلا به اچ آی وی حق تولید مثل ندارند.

دولت چین اعلام کرده است خود هی و دیگر عوامل دست اندار کار باید به خاطر تخطی از اصول اخلاقی و مقررات تنبیه شده و مجازات گردند. تمامی قراردادهای هی باطل اعلام شده و او حق ندارد هیچ یک از تحقیقات خود در این زمینه را تداوم دهد. همچین هی از تمامی فعالیت های آموزشی محروم شده است.

البته نمی‌توان مهندسی ژنتیک را در این زمینه مقصر دانست، زیرا این رشته به انسان کمک کرده تا در غلبه بر بیماری های مختلف گام‌های بزرگی بردارد، اما به نظر می‌رسد هی بدون توجه به پیامدهای چنین اقدمی مبادرت به انجام آن بر روی جنین انسان کرده و هدف وی تنها به منظور کسب شهرت بوده است.

گویا که هدف هی برنده شدن در مسابقه دستاوردهای مهندسی ژنتیک به هر قیمتی بوده است. این اقدام هی باید در نطفه خفه می شد و نباید دستاوردهای هی مشوقی برای دیگر دانشمندان جهت پیگری مطالعاتی از این دست باشد زیرا زمان کنونی برای چنین مطالعاتی مناسب نیست.

به هر حال تراریخته موضوعی بسیار جدی است، حتی هنوز هم در خصوص محصولات تراریخته دیگری غیر از نوزادان و انسان تراریخته بحث و جدل های بسیاری وجود دارد. در این زمینه پژوهشگران به دو دسته مجزا تبدیل شده‌اند: آنان که تولید محصولات تراریخته را عاملی تهدید آمیز و خطری برای سلامت انسان تصور می‌کنند و البته گروه دومی که طرفدار فناوری‌های تراریخته بوده و معتقدند تراریخته پتانسیل عظیمی در رفع چالش‌های انسان داشته و می‌تواند سلامت و امنیت را برای انسان به همراه آورد.

در زمانی که جدل‌های علمی در این حوزه آن هم در خصوص محصولات تراریخته غیر انسانی در اوج خود قرار دارد، اقدم هی را می توان نابخردانه و بسیار خطرناک توصیف کرد.