سهمیه بندی بنزین

جزئیات طرح سهمیه بندی بنزین اعلام شد

جزئیات طرح سهمیه بندی بنزین اعلام شد که بر اساس آن سهمیه هر ایرانی در ماه 26 لیتر بنزین خواهد بود. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس آخرین اصلاحات این طرح را اعلام کرده است.

اخیرا برخی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه دادند که بر اساس آن سهمیه هر ایرانی در هر روز یک لیتر بنزین خواهد بود. برای اجرای این طرح قرار شد سامانه‌ای ویژه راه‌اندازی شود تا مردم بتوانند در آنجا بنزین را خرید و فروش کنند. در روزهای گذشته این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد و حالا عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس آخرین اصلاحات این طرح را اعلام کرده است.

سهمیه بندی بنزین

اصلاحیه‌های جدید طرح سهمیه بندی بنزین

1. ‌بر اساس اصلاحیه‌های جدید، دولت وظیفه دارد به جز ساکنان خارج از کشور، به هر ایرانی که کد ملی دارد 26 لیتر بنزین به صورت ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار واریز کند. قیمت هر لیتر بنزین بر اساس قیمت سال 1397 خواهد بود.

2.‌ مالکان خودرو برای خرید بنزین مورد نیاز خود خارج از سهمیه اختصاص داده شده، باید آن را بر اساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس و با نرخ تسعیر سامانه نیما خریداری کنند.

3. اگر افراد از سهمیه سوختی که به آن‌ها تعلق گرفته است، استفاده نکنند، می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM به دیگران انتقال دهند. اگر سهمیه خود را مصرف نکنند یا آن را به دیگران انتقال ندهند، در پایان هر ماه اعتبار باقی‌مانده در کارت به شرکت ملی پالایش منتقل می‌شود، اما معادل ریالی اعتبار باقی‌مانده بر اساس نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد و قیمت پایه بنزین به کارت‌های بانکی افراد واریز خواهد شد و افراد می‌توانند آن را برداشت کنند.

4. دولت وظیفه دارد در سه ماهه اول سال برای حمایت از خودروهای خدمات، بنزینی، تاکسی‌های سنتی و اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها به میزان استفاده آن‌ها سهمیه سوخت در نظر بگیرد. البته در این مدت سه ماهه، مالکان خودروهای خدمات عمومی می‌بایست با استفاده از تسهیلات اختصاص داده شده، خودرو را دوگانه‌سوز کنند؛ زیرا پس از بازه زمانی سه ماهه، سهمیه خودروهای عمومی حذف می‌شود.

5. بر اساس اصلاحیه‌های جدید طرح سهمیه بندی بنزین ، مقرر شده است تا مابه‌التفاوت درآمدی که دولت از فروش بنزین تولید داخلی و بنزین صادراتی به دست می‌آورد، برای حمایت از حمل و نقل عمومی، دوگانه سوز کردن خودرو‌ها و اشتغال اختصاص دهد. البته در هر دوره سه‌ماهه عملکرد این بند به مردم و شورای اسلامی ارائه خواهد شد. درآمد حاصل از این بند به موارد زیر اختصاص پیدا می‌کند:

  • دولت برای مالکان خودروهایی که در سال 1398، خودروی خود را دوگانه سوز کنند، 20 درصد از مابه‌التفاوت درآمد حاصل از بنزین را به عنوان تسهیلات با سود 4 درصد پرداخت می‌کند. البته وانت بار‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و سنتی در اولویت هستند.
  • در صورت استفاده نکردن از سی ان جی، سود تسهیلات ارائه شده برای دوگانه سوز کردن خودرو با حداکثر سود شبکه بانکی محاسبه خواهد شد.
  • 10 درصد از مابه‌التفاوت درآمد حاصل از بنزین به عنوان تسهیلات با سود 4 درصد برای خریداران خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز با ظرفیت باک بنزین محدود کمتر از 15 لیتر خودروسازهای داخلی تخصیص داده می‌شود.
  • 10 درصد از مابه‌التفاوت درآمد حاصل از بنزین به عنوان تسهیلات با سود 60 درصد برای احداث، تجهیز، ایمن‌سازی و به‌روزرسانی جایگاه‌های سوخت فسیلی پرداخت می‌شود.
  • 60 درصد از مابه‌التفاوت درآمد حاصل از بنزین به عنوان تسهیلات با سود 4 درصد به شهرداری‌ها بابت خرید اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی کم‌مصرف با اولویت برقی و گازسوز و توسعه ناوگان مترو و اشتغال پرداخت می‌شود.

6. بر اساس اصلاحیه جدید سهمیه بندی بنزین ، وزارت صنعت و معدن و تجارت وظیفه دارد برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد تا تولیدکنندگان در سال 98 خودروهای داخلی با موتور پایه سی ان جی را به 35 درصد برسانند. افزایش قیمت هزینه حمل و نقل درون شهری ناشی از افزایش حامل‌های انرژی در راستای اجرای این حکم راس دولت شورا‌های اسلامی شهر و روستا و شورا‌های فرادست و شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته ممنوع است.

7. بر اساس این اصلاحیه، در سال 97 قیمت سی ان جی و ال پی جی افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین دولت باید قیمت نفت سفید و گازوئیل را تعیین کند. البته آیین‌نامه تبصره توسط سازمان برنامه بودجه تهیه می‌شود و هیئت‌وزیران نیز آن را تصویب می‌کند. در همین رابطه سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد که گزارش عملکرد این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.