زمین تخت گرایان پدیده ماه گرفتگی کامل را چگونه توجیه می‌کنند؟

زمین تخت گرایان پدیده ماه گرفتگی کامل را چگونه توجیه می‌کنند؟

ماه گرفتگی کامل یکی از اتفاقاتی است که تئوری عجیب و غیرعلمی تخت بودن زمین را زیر سوال می‌برد؛ با این وجود طرفداران نظریه زمین تخت به تازگی ادعاهای غیرمعمولی را برای توجیه این پدیده ارائه کرده‌اند.

ماه گرفتگی کامل هنگامی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید در یک امتداد قرار گرفته و سایه سیاره ما بر روی ماه می‌افتد. این پدیده شگفت‌انگیز که مفاهیمی چون چرخش زمین به دور خورشید، گرد بودن زمین و گردش ماه به دور سیاره ما را به سادگی اثبات می‌کند، هر ساله توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به مسائل ستاره شناسی، جلب می‌کند.

زمین تخت گرایان پدیده ماه گرفتگی کامل را چگونه توجیه می‌کنند؟

در چند هفته گذشته وقوع یک ماه گرفتگی کامل که در نیمکره غربی زمین به خوبی قابل رویت بود، خبرساز شد. این پدیده که با نام ماه گرفتگی خونین هم شناخته می‌شود، به دلیل عبور نور خورشید از اتمسفر زمین و مکانیسم‌های مربوط به شکست نور، همانند تغییر رنگ خورشید در هنگام طلوع و غروب، باعث می‌شود که ماه در هنگام خسوف به رنگ قرمز دیده شود.

با این وجود همچنان افرادی هستند که به نظریه‌هایی مانند تئوری زمین تخت باور دارند و تصور می‌کنند که سیاره ما همانند یک پیتزا یا شیئی دیسک مانند، تخت است. این افراد می‌گویند که برخلاف مفاهیم پایه‌ای و اثبات‌شده، خورشید و ماه بر روی قسمت بالایی این دیسک گردش می‌کنند و هرگز به طرف دیگر صفحه نمی‌روند؛ اما پدیده خسوف یکی از راه‌ها برای زیر سوال بردن این تصورات غیرعلمی و اشتباه است؛ اگر تصور تخت بودن زمین درست باشد، ماه گرفتگی نباید اتفاق بیافتد چرا که برای این پدیده باید زمین بین خورشید و ماه قرار بگیرد.

ماه گرفتگی کامل تئوری زمین تخت را به راحتی رد می‌کند

زمین تخت گرایان اخیرا در همین رابطه مطلبی را بر روی وب سایت خود، “The Flat Earth Wiki”، منتشر کرده‌اند که توجیهی عجیب را برای پدیده ماه گرفتگی کامل ارائه می‌دهد. در این وب سایت گفته شده که جرمی مرموز و ناشناخته که در نزدیکی خورشید قرار دارد، گاهی جلوی ماه قرار گرفته و باعث وقوع خسوف می‌شود.

بر اساس مطلب منتشر شده،‌ از آنجایی که این جرم مرموز در فاصله بسیار کمی از خورشید قرار دارد، در شرایط عادی دیدن آن برای ما ممکن نیست. از طرف دیگر دانشمندان در گذشته سیاره عطارد که نزدیک‌ترین سیاره منظومه ما به خورشید است را در اطراف خورشید و یا حتی در جلوی آن، دیده‌اند؛ اما نویسنده مطلب وب‌سایت زمین تخت گرایان بدون ارائه دلایل قانع‌کننده ادعا کرده است که دیدن اجرام نزدیک خورشید به هیچ وجه برای ما ممکن نیست.

جرم مورد نظر با نام “Shadow object” شناخته می‌شود و نویسنده مطلب هم هیچ جزئیاتی در مورد اندازه، مشخصات، منشا به وجود آمدن و شکل آن نداده است. با این حال مسیر حرکت این جرم در مطلب مشخص شده و گفته شده که مدار آن در حدود 5.5 درجه نسبت به مدار خورشید، کج است. البته هیچ محاسباتی در مورد روش رسیدن به این عدد ارائه نشده و از آنجایی که انحراف مداری ماه نسبت به صفحه گردش زمین به دور خورشید، همین زاویه است، می‌توان گفت که زمین تخت گرایان عدد 5.5 را از محاسبات علمی انجام شده قرض گرفته‌اند.

زمین تخت گرایان پدیده ماه گرفتگی کامل را چگونه توجیه می‌کنند؟

از طرف دیگر در مطلب مربوط به ماه گرفتگی کامل گفته شده که ممکن است جرم مرموز مورد نظر یکی از همان سیاره‌هایی باشد که در منظومه ما وجود دارد و ادعا شده که مسیر حرکت دقیق این سیاره‌ها هنوز مشخص نیست. این در حالی است که دانشمندان مدت‌هاست که مسیر حرکت سیاره‌ها و اجرام مهم منظومه ما را تا سال‌های آینده محاسبه کرده‌اند و اطمینان داده‌اند که هیچ کدام از سیاره‌های شناخته‌شده منظومه در بین ماه و زمین قرار نخواهند گرفت.

بنابراین می‌توان گفت که ادعای اخیر طرفداران نظریه زمین تخت همانند موارد قبلی، بی‌پایه و اشتباه است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. سلام
    چند دانشمند یونانی ۲۰۰۰ سال پیش میدنستن که زمین کروی هست همچنین ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی ۹۰۰ سال پیش میدونست زمین کروی هست و شعاع آن را حساب کرد واقعا عجیبه که تو قرن ۲۱ یه سری فکر میکنن زمین تخت هست افسوس

  2. هرگز یک فرد باسواد در بین زمین تخت گرایان پیدا نمیکنید. چند وقت پیش نشنال ژئوگرافی در حضور بزرگترین زمین تخت گرا ثابت کرد زمین گرد است، او هم همانجا اعلام کرد زمین گرد است.

  3. فکر تخیلیشون خیلی خوبه

  4. باورنمی کنید اما اونها معتقد هستند یا سیارات مثل عطارد از بین ماه و زمین رد شده و یا اینکه ماه از جنس آلومینیوم است و بعضی وقت ها خاموش میشود تا شارژ شود……باور نمی کنید …به سایتشون مراجعه کنید

  5. شما ببین کسی که ذهنشو با نظریه اینا مشغول میکنه چه قدررر خنقه …..
    دست انداختن به این میگن…

  6. واقعا بعضی ها خیلی عقب مونده هستن که تو ساله ۲۰۱۹ میگن زمین تخته

  7. آخه بحث بی‌پایه و بی‌مایه به چه کار می‌آیه؟
    مرگ باطل با فراموشی است و بازگوئی‌اش باعث تشویش!