آیا این نقاشی کلاسیک، مریم مقدس را در کنار بشقاب پرنده نشان می‌دهد؟

اخیرا اثر هنری یک نقاش دوره رنسانس در یکی از کلیساهای ایتالیا نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. در این نقاشی از مریم مقدس شاید یک بشقاب پرنده مرموز وجود داشته باشد که حاکی از وجود موجودات فضایی است.

کنجکاوی نسبت به نقاشی مذکور از سوی افراد مذهبی نیست. نظریه ‌پردازان توطئه بر این باورند که در این نقاشی، در بالای سر مریم مقدس یک بشقاب پرنده وجود دارد.

مریم مقدس و بشقاب پرنده در یک قاب؟ 

در نقاشی «بشارت همراه با امیدیس مقدس» (The Annunciation with Saint Emidius) اثر نقاش ایتالیایی مشهور، کارلو کریولی (Carlo Crivelli) در سال 1486، مریم مقدس در داخل اتاقی در شهر آسکولی پیکنوی ایتالیایی نشان داده می‌شود و یک پرتو نور طلایی لیزرمانند، از آسمان به سوی سر او می‌تابد. این نور از یک سری ابر دایره شکل در حال چرخش، ریشه می‌گیرد که مشابه معلق ماندن بشقاب پرنده در هوا است.

این پرتو نور در اصل باید نشان دهنده لقاح مطهر (Immaculate Conception) باشد؛ یعنی زمانی که مریم مقدس به شکل معجزه آسایی، بر اساس شایستگی‌هایش، فرزند خود عیسی را حامله شد. از نظر سنتی، این شی، یک حلقه نور بهشتی در نظر گرفته می‌شود. تفکر مذهبی سنتی بر این باور است که این اتفاق یک مداخله الهی بوده اما اگر این شی، الهی نبوده باشد چه؟ اگر این مداخله توسط موجودات فرازمینی صورت گرفته باشد چه؟

سایت لیست‌ورس (Listverse) اخیرا در مقاله‌ای، به 10 نقاشی تاریخی که بشقاب پرنده و یوفوها را نشان می‌دهند پرداخته و نقاشی بشارت همراه با امیدیس مقدس نیز در این فهرست حضور دارد. برای علاقه‌‌مندان به موجودات فضایی، این نقاشی چیزی را نشان می‌دهد که ممکن است افراد مذهبی را شوکه کند.

علاقه‌‌مندان و طرفداران بشقاب پرنده و موجودات فضایی، این حلقه نور را یک یوفوی دیسک شکل تفسیر کرده‌اند. در باور آن‌ها، حضرت عیسی (ع) الهی نبوده و در واقع نتیجه مهندسی ژنتیک و قرار دادن یک نوزاد در شکم مریم مقدس است. در واقع آن‌ها لقاح مطهر را انکار کرده و می‌گویند که مریم مقدس توسط یک نژاد فرازمینی ربوده و حامله شده است.

این پرتو نور، شاید اصلا به نور الهی اشاره نداشته و یک چیز کاملا متفاوت را اثبات کند.

طرفداران این ایده، به این نکته اشاره کرده‌اند که برخورد پرتو نور به مریم مقدس در حالی که داخل خانه حضور دارد، مشابه آدم ربایی‌های مدرن موجودات فضایی است. بسیاری از افرادی که ادعا کرده‌اند توسط موجودات فرازمینی دزدیده شده‌اند، در توضیحات‌شان اعلام کرده‌اند که هنگام رخ دادن این اتفاق داخل خانه‌هایشان بوده و یک نور عجیب از خارج ساختمان و از آسمان، به آن‌ها تابیده شده است.

در بررسی دیگر نقاشی‌های باستانی که نشان دهنده بشقاب پرنده هستند، دانشمند فرانسوی، ژاک ولی (Jacques Vallée) می‌گوید که پدیده‌ مذکور در دیگر آثار هنری قرن پانزدهم و حتی در دوران باستان دیده شده است. او از محققان مشهور و مورد احترام در زمینه یوفو از اواخر دهه 60 است. او همچنین از این نکته سخن گفته که نقاش، اتفاقی که به تصویر کشیده را به چشم ندیده و شاهد ماجرا نیست. نقاشی کارلو کریولی تقریبا 1500 سال پس از میلاد مسیح کشیده شده است. با این حال، چرا بسیاری از مردم و حتی دانشمندان، از وجود اشیای عجیب و مرموز در حکایت‌های قبل از قرن بیستم سخن می‌گویند؟

ژاک ولی در گفتگو با خبرگزاری هافینگتون در این باره می‌گوید که ارزش چنین اتفاقاتی در این است که می‌توان آغاز پدیده بشقاب پرنده را در آثار تاریخی واقعی و مستند پیدا کرد. این محقق کهنه کار ادعا نمی‌کند که نقاشی مذکور، وجود موجودات فرازمینی را تایید می‌کند اما آن را اثباتی بر این قضیه می‌داند که یوفوها از دوران باستان رویت و گزارش شده‌اند. او که با رویکرد علمی به این قضیه پرداخته می‌گوید چون کسی در دوران قرون وسطی چیزی در آسمان دیده، همان پدیده‌‌ای نیست که مردم این روزها در آسمان مشاهده می‌کنند.

اما نظر شما چیست؟ آیا آن چیزی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده، پرتو نوری است که به لقاح مطهر اشاره دارد یا قضیه چیز دیگری است. در دنیای واقعی، کدام تئوری برای شما قابل پذیرش است؟