شب بیداری به سلامت روانی شما آسیب وارد می‌کند

بعضی از اشخاص علاقه شدیدی به شب بیداری دارند اما آیا این اتفاق خوبی برای آن‌ها و بدن‌شان محسوب می‌شود؟ تحقیقات جدید اطلاعات تازه‌ای را در این رابطه فاش کرده است. 

بنجامین فرانکلین، یکی از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا بر این باور بود که سحرخیزی می‌تواند شما را سالم، غنی و عاقل کند. حال یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افراد سحرخیز در مجموع، از سلامت فیزیکی و روانی بهتری نسبت به افرادی که شب بیداری دارند، برخوردار هستند.

اما چیزی که بنجامین فرانکلین از آن اطلاع نداشت، کرونوتایپ (Chronotype) شما یا در واقع تمایل به خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان خاص است که شدیدا به ژن‌های شما مربوط می‌شود. این یعنی شاید شما به راحتی قادر به تغییر آن نباشید.

مطالعات اخیر محققان، 351 ناحیه در ژنوم انسان را کشف کرده که با صبح بیداری در ارتباط هستند. تا پیش از این تنها 24 ناحیه کشف شده بود. در این آزمایش جدید، اشخاصی که تعداد بیشتری از نواحی مذکور را داشتند، نیم ساعت زودتر از دیگران می‌خوابیدند.

شب بیداری

این مطالعه همچنین نشان داد که نواحی ژنومیک به ساعت زیستی بدن و شبکیه چشم متصل هستند. این دانسته از این تئوری پشتیبانی می‌کند که قابلیت تشخیص نور توسط شبکیه چشم از سوی مغز، ساعت 24 ساعته بدن برای خواب و بیداری را تنظیم می‌کند.

ساموئل جونز، یکی از محققان این پروژه، در این باره می‌گوید:

یکی از دلایلی که چرا بعضی از افراد سحرخیز و بعضی دچار شب بیداری هستند، به دلیل تفاوت‌هایی است که مغز در واکنش به سیگنال‌های نور خارجی و عملکرد طبیعی ساعت‌ درونی‌مان ایجاد می‌کند.

در انجام این تحقیقات، از اطلاعات ژنومیک 700 هزار شرکت کننده در کشور انگلستان استفاده شد. در این پروژه که با همکاری شرکت خصوصی تجزیه و تحلیل ژنوم به نام 23 و من (23andMe) صورت گرفت، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در یک نظرسنجی پاسخ دهند آیا سحرخیز هستند یا شب بیداری دارند.

با اینکه پاسخ‌ها ممکن است تحت تاثیر احساسات یا نظرات افراد باشد اما محققان، یافته‌های خود را با اطلاعات بدست آمده از دستبندهایی که توسط 85 هزار نفر در این پروژه پوشیده شده بود، تطبیق دادند. این دستبندها بدون اشتباه، نشان می‌داد که این افراد چه زمانی می‌خوابند و چه زمانی بیدار می‌شوند.

شب بیداری برای شما بیماری‌های روانی به همراه خواهد داشت

محققان در زمانبندی خواب تفاوت‌هایی یافتند اما در کیفیت خواب خیر. آن‌ها همچنین اثری از افزایش خطر ابتلا به چاقی یا دیابت را در میان افراد شب بیدار مشاهده نکردند. اما مدارکی پیدا کردند که نشان می‌داد افراد علاقه‌مند به شب بیداری، به افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی تمایل بیشتری دارند و بین دیر ماندن و این مشکلات روانی ارتباط وجود دارد.

شب بیداری

دانشمند با تحلیل آماری به این نتیجه رسیدند که افراد شب بیدار – که البته به دلیل ژنتیک، چنین مشکلی دارند – با خطر بالای ابتلا به اسکیزوفرنی مواجه هستند و از نظر سلامتی دچار مشکل خواهند شد. آن‌ها همچنین دریافتند که این خطر ابتلا، به عوامل دیگری همچون کیفیت خواب پایین یا کمبود خواب مرتبط نیست. در نتیجه حتی در صورت داشتن خواب مناسب و کافی باز هم شب بیداری برای فرد دردسر ایجاد خواهد کرد.

خانم ژاکلین لین، یکی از محققان پزشکی ژنومی در بیمارستان عمومی ماساچوست در این باره می‌گوید که دلیل اصلی ارتباط زمان خواب با سلامت روانی مشخص نیست اما می‌تواند تلفیقی از چند دلیل مختلف باشد. اما این دلایل چه هستند؟ شاید ژن‌های افراد سحرخیز، از محافظ‌های ناشناخته‌ای بکارگیری می‌کند، یا تحریک فیزیکی که نور صبحگاهی در آن‌ها ایجاد می‌کند باعث سلامت ماندن آن‌ها می‌شود یا شاید هم مزایای اجتماعی صبح بیداری در جامعه‌ای که چرخه کاری‌اش از 9 تا 5 صبح است، عامل کاهش بیماری‌های روانی در آن‌هاست.

مطالعات اخیر با اینکه جزئیات تازه‌ای را در این زمینه‌ فاش کرده اما کافی نیست. دانشمندان نیازمند تحقیقات بیشتری هستند تا ببیند کرونوتایپ چگونه به سلامت روانی مرتبط است. فعلا تا وقتی که چیزی به اثبات نرسد، آن‌ها فقط می‌توانند با حدس و گمان پیش بروند.

خانم نانسی راتستین (Nancy Rothstein) یک مشاور در زمینه خواب می‌گوید که اگر شما دچار شب بیداری هستید اما باید در یک جامعه سحرخیز فعالیت کنید، دنیای برای شما به پایان نرسیده است. او اضافه می‌کند که اگر در طور روز از کافئین استفاده نکنید و حداقل تا یک ساعت قبل از خواب، از تکنولوژی و وسایل الکترونیکی دوری کنید، می‌توانید سریع‌تر و آسوده‌تر بخوابید. خانم راتستین همچنین به این مسئله اشاره می‌کند که اگر از خودتان بخواهید که چند ساعت زودتر خواب‌تان بگیرد، چندان منطقی نیست و ساعت بدن شما باید به تدریج، به تغییرات عادت کند. شما می‌توانید یک ساعت قبل از خواب را با دوش گرفتن، مطالعه در نور کم، گفتگو با دیگران یا انجام حرکات کششی ملایم، پر کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اینو خودمونم میدونیم

  2. چیکار کنیم خابمون ببره

  3. منم قبلا شب ادراری داشتم، الآن شب بیداری
    به اسکی چندان تمایل ندارم ولی به فرنی چرا

  4. واقعا همین طوره منو سرویس کرده