مرسدس بنز

سرگذشت کمپانی مرسدس بنز ؛ یا بهترین یا هیچ

کمپانی مرسدس بنز که یکی از بهترین خودروسازی‌های جهان است همیشه نماد ثروت و تجمل بوده است. اما چیزی که راجع به این کمپانی عجیب به نظر می‌رسد این است که پیشینه این کمپانی به 150 سال پیش بازمی‌گردد.

مرسدس بنز عظیم و مشهور کنونی حاصل تلاش‌های کارل بنز (خالق اولین خودرو جهان) و گاتلیب دیلمر (خالق موتور بنزینی با سرعت بالا) است. این دو با همکاری یکدیگر صنعت خودروسازی در جهان را برپا و در ادامه آن را متحول کردند.

هر دو این افراد در آلمان متولد شدند و اهداف مشترکی را دنبال می‌کردند. هدف این دو، ساخت چیزی بود که حتی در آن زمان وجود خارجی نداشت: «ساخت اتومبیل». در سال 1886 کارل بنز اولین موتور 3 چرخ خود را ساخت. دیلمر نیز اولین کالسکه بدون اسب خود را ساخت. چند سال بعد نیز کارل اولین ماشین 4 چرخ خود را ساخت.

مرسدس بنز

پس از گذشت زمان دیلمر DMG و کارل بنز نیز Benz & Cie را تاسیس کردند. در سال 1900 DMG خودرویی به نام Mercedes را معرفی کرد. این اتفاق اولین قدم در به وجود آمدن مرسدس_بنز بود. اما پس از جنگ جهانی به دلیل کمبود سوخت و مالیات‌های بالا تا مدتی تولیدات خودرو را متوقف کرد. در ادامه اتفاق‌های مهمی که در طول 1 قرن و نیم تاریخچه این خودروسازی افتاد را بررسی می‌کنیم.

مرسدس بنز

رخدادهای مهم در سال‌های 1920-1960

در سال 1926 کمپانی‌های کارل بنز و دیلمر با هم ادغام شدند. این همکاری بسیار موفقیت‌آمیز بود و در سال 1927 فروش مرسدس بنز به 7000 خودرو رسید. در دهه 30 یکی از مشهورترین و معتبرترین ماشین‌های دنیا یعنی مرسدس بنز W15 وارد بازار شد. این خودرو شهرت و محبوبیت کمپانی بنز را بیشتر از پیش کرد. سرانجام در همین دهه نیز کمپانی مرسدس بنز از دیلمر بنز جدا شد.

پس از موفقیت مرسدس بنز W15، در سال 1932 یک مدل کابریولت از همان خودرو معرفی شد. دو سال بعد بنز W23، به عنوان یک ماشین خانوادگی دو در کوچک وارد بازار شد. در سال 1936 مرسدس بنز در خارج از آلمان نیز به‌خوبی شناخته شد. در همین سال نیز مرسدس بنز W136 معرفی شد. علاوه بر این مدل معروف 260 D نیز به‌عنوان اولین خودرو دیزلی وارد صنعت خودرو شد. تا پایان دهه 30 مرسدس بنز چندین خودرو موفق دیگر با نام لیموزین W318 و اسفون رودستر W136 را به بازار خودرو ارائه داد. در دهه 40 هنگام وقوع جنگ جهانی دوم باز هم خودروسازی متوقف شد، اما پس از 1947 دوباره این صنعت جان گرفت.

در دهه 50 فروش مرسدس بنز به بیشترین حد خود رسید. در همین دهه نیز تعدادی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بنز با نام‌های بنز 190، اولین خودرو کوچک رودستر دیزلی و بنز 300 SL اولین خودرو با تکنولوژی جدید تزریق سوخت را به بازار خودرو ارائه داد.

مرسدس بنز

رخدادهای مهم در سال‌های 1960-1980

مرسدس بنز در دهه جدید با ارائه مدل بنز W110 که در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌گرفت محبوبیت و اعتبار خود را در جهان بالاتر برد. این خودرو شگفت‌انگیز در دو نسخه سدان 4 در و استیشن ارائه می‌شد. در دهه 60 از آن جهت که خودروهای مرسدس بنز تغییرات بسیاری در طراحی داشتند، این دهه به دهه خودروهای عضلانی معروف شد. در سال 1967 کمپانی بنز تصمیم گرفت بخش جداگانه‌ای را برای خودروهای سوپر اسپرت خود با نام مرسدس بنز AMG تشکیل دهد. این بخش هنوز هم پابرجاست و مدل‌های مرسدس بنز AMG را تولید می‌کند. اولین خودرو این بخش نیز مدل مشهور بنز SEL300 ، یک سدان با موتور V8 6.3 لیتری، بود که به «گاو قرمز» شهرت داشت.

در دهه 70 مرسدس بنز مدل‌های مشهور دیگری را تحت عنوان بنز SL و بنز SLC 107 وارد بازار کرد. این مدل به‌طور وصف‌نشدنی زیبا بودند و هر دو آن‌ها نیز در نسخه‌های کوپه دو در و کانورتیبل موجود بودند. در پایان دهه 70 بنز سری G و بنز سری S نیز معرفی شد.

مرسدس بنز

رخدادهای مهم سال‌های 1980 تا 2000 و پس از آن

در دهه 80 از آن جهت که نگرانی‌ها برای افزایش میزان CO2 به دلیل افزایش تعداد خودروها در هوا زیاد شده بود، مرسدس بنز تبدیل به اولین کمپانی‌ شد که تولیدات مطابق با مقررات محیط زیست را ارائه می‌داد. در سال 1981 این کمپانی مبدل کاتالیزوری سه بعدی را برای کاهش تولید آلودگی خودروها معرفی کرد. علاوه بر این فیلترهای هوا و فیلترهای روغن نیز برای اولین بار توسط این کمپانی معرفی شد. در سال 1987 مدل مشهور بنز 100 D 631 را معرفی کرد. پس از آن نیز بنز W201 سری دوم را به‌عنوان یک سدان اسپرت کامپکت وارد بازار کرد. در دهه 90 مرسدس بنز، مدل‌های واگن و شاسی بلند خود تحت نام‌های بنز کلاس G و تعدادی مدل جدید نیز از بنز کلاس E و بنز کلاس S را نیز وارد بازار کرد. در سال‌های 2000، مرسدس بنز عصر جدیدی را در تکنولوژی سوپرشارژینگ مکانیکی معرفی کرد و چندین طرح پیشگامان و مفاهیم مهندسی مانند سیستم BlueTec که در سال 2005 منتشر شد و توانایی کاهش انتشار CO2 را به نمایش می‌گذاشت را معرفی کرد.

از آن زمان تاکنون نیز این خودروسازی مشهور مدل‌های زیادی را اعم از مدل‌های سدان، شاسی بلند، کوپه و خودروهای سوپر اسپرت مانند بنز SLK به بازار خودرو جهان معرفی کرده است. لازم به ذکر است که مرسدس بنز تیم فرمول یک اختصاصی خود را دارد و از دهه 50 تاکنون موفق به کسب رتبه‌های برتر زیادی شده است.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بعد ما چهل ساله فقط پراید

  2. شط از کالسکه شروع کرده