فناوری 5G

استانداردهای جهانی فناوری 5G با کمک هواوی شکل می‌گیرد

این روزها شرکت‌های مختلف در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری 5G آینده ارتباطات راه دور را رقم بزنند. در این میان، شرکت هواوی پیشرو بوده و تلاش زیادی برای شکل‌گیری استانداردهای جهانی 5 جی انجام می‌دهد.

آینده‌ی فناوری 5G که انتظار می‌رود ارتباطات راه دور را متحول کند، در دستان سازمان‌های بین‌المللی معتبری قرار دارد که از میان آن‌ها می‌توان به «پروژه‌ی مشارکتی نسل سوم شبکه‌ی تلفن همراه» و «اتحادیه‌ بین‌المللی مخابرات» اشاره کرد. هواوی تلاش دارد با حفظ ارتباط با خود با این شرکت‌های معتبر و الگوگیری نزدیک از استانداردهای تصویب شده، زودتر از رقبای خود در بازار عرض اندام کند؛ امری که تا حدی هم تاکنون محقق شده است. به نظر می‌رسد که این شرکت در نمایشگاه MWC امسال هم اولین دستاورد خود در حوزه گوشی های هوشمند 5G را به رخ رقبای خود بکشد.

از لحاظ استانداردگذاری، اندی پوردی، یکی از مقامات ارشد هواوی می‌گوید:

هواوی مشغول همکاری با شرکت‌های دیگر در حوزه فناوری 5G است. صنعت ارتباطات به سختی و با شفافیت زیاد در تلاش است که ضمن حرکت از 4G به سوی 5G، این اطمینان حاصل شود که راهبرد مبتنی بر استانداردی اتخاذ شود که اجماع بسیار قدرتمندی روی آن وجود داشته باشد.

داگ بریک، مدیر سیاست‌های ارتباطات پهن باند در «بنیاد اختراعات و فناوری اطلاعات»، در مصاحبه‌ای گفته است که در چند سال گذشته در رابطه با همکاری‌های هواوی با موسسه‌های استانداردگذاری گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشته است تا از طریق بنیادهایی مانند 3GPP استانداردهای پیشروتری توسعه داده شوند. ما باید چینی‌ها را تشویق کنیم تا در استانداردهای جهانی مشارکت داشته باشند.

استانداردهای فناوری 5G چگونه وضع می‌شوند؟

استانداردهای مرتبط با فناوری 5G را نهادهایی مانند «پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه‌ی تلفن همراه» یا 3GPP و «اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات» یا ITU وضع می‌کنند که اولی مجموعه‌ای است از هفت سازمان توسعه‌ی استاندارد و دومی آژانسی از سازمان ملل محسوب می‌شود.

رئیس ITU هولین ژائو نام دارد که نخستین مقام چینی است که به عنوان دبیر کل گروه انتخاب می‌شود. ریچارد لی از هواوی هم رئیس گروهی است که فناوری‌های نوظهور و 5G را بررسی می‌کند. مایکل وسل، عضو کمیسیون آمریکا و چین، می‌گوید هواوی در سازمان‌ها و نهادهای استانداردگذاری و ثبت پتنت بسیار پرتحرک بوده است.

کوالکام و اینتل، تراشه‌سازان آمریکایی، از شرکت‌هایی هستند که مانند هواوی و ZTE، دیگر شرکت مطرح چینی، در توسعه‌ی فناوری 5G رقابت می‌کنند و آن‌ها نیز به سهم خود در تاثیرگذاری در استانداردهای جدید موثر هستند و این امر به سلامت استانداردهای توسعه داده شده کمک می‌کند.

فناوری 5G

ITU هم از مجموعه‌ای از نمایندگان دولت و شرکت‌ها تشکیل می‌شود. 3GPP مدیران شرکت‌ها را دور هم جمع می‌کند و چین در اینجا هم فعال بوده است. به گزارش کمیسیون آمریکا و چین، در سال 2012 چینی‌ها از 53 کرسی موجود 9 کرسی را از آن خود کرده بودند و این تعداد در سال 2017 به 11 کرسی از 58 کرسی موجود رسیده است. این کمیسیون در گزارشی گفته است که شرکت‌های چینی با در اختیار داشتن این کرسی‌ها می‌توانند بحث‌های مربوط به استانداردگذاری را با مشارکت بیشتری هدایت کنند. به علاوه شرکت کوالکام پس از شکست دادن هواوی در به دست آوردن کرسی‌ها در سال 2017، مهم‌ترین گروه استانداردگذاری 5G را در اختیار دارد.

اکنون در حدود 15 درصد از پتنت‌های مهم شبکه های 5G در اختیار کوالکام است و سهم شرکت‌های چینی از این دسته از پتنت‌ها به 10 درصد می‌رسد. این آماری است که مایکل مورفری، استادیار تجارت بین‌الملل در دانشگاه کارولینای جنوبی به آن اشاره می‌کند.

مورفری می‌گوید:

هرگز چنین نبوده که یک  شرکت یا حتی یک کشور توانسته باشد همه‌ی استانداردها را در اختیار خود داشته باشد. استانداردهایی که به دست ترکیبی از مشارکت‌کنندگانی با اقتصاد پیشرفته برقرار شده‌اند.

در پایان می‌توان به این شکل نتیجه‌گیری کرد که هواوی به شکل سالم، علاوه بر بحث‌های تکنولوژیک 5G، به بحث‌های استانداردسازی این بستر نیز نیم نگاهی دارد تا بتواند با مشارکت سالم با سایر رقبا به شکلی مثبت استانداردهایی پیشرو در این بخش به تصویب برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*