فیلترینگ فضای مجازی

صداوسیما با فیلترینگ فضای مجازی به دنبال انحصار است

مدتی است صداوسیما با تولید و پخش برنامه‌هایی به دنبال فیلترینگ فضای مجازی است تا رقبای خود را حذف کرده و به انحصار برسد. این در حالی است که وزیر ارتباطات و رئیس جمهور روحانی از فیلترینگ انتقاد کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته رئیس جمهور روحانی به طور جدی با ابزار فیلترینگ مخالفت کرده است. همچنین محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مصاحبه‌های مختلف عنوان کرد فیلترینگ روش مناسبی برای برطرف کردن مشکلات نیست و حتی استفاده از این ابزار مشکلات جدیدی را به همراه دارد. در همین رابطه فعالان و کارشناسان حوزه مجازی نیز مسدودسازی را شیوه مناسبی نمی‌دانند و با ذکر دلایل منطقی و علمی آن را نفی می‌کنند، اما صداوسیما همچنان برنامه‌هایی را هم‌سو با فیلترینگ فضای مجازی پخش می‌کند تا با برجسته کردن نقاط ضعف، مسئولان را برای فیلترینگ مجاب کند. به نظر می‌رسد صداوسیما می‌خواهد با حذف رقبا به انحصار برسد.

چندین سال است که صداوسیما با لقب رسانه ملی فعالیت می‌کند و از امکانات بسیار خوبی از جمله نیروی انسانی فراوان بهره می‌برد. برخی منابع از 48 هزار نیروی انسانی این سازمان در سال 95 خبر داده‌اند. در همین رابطه بسیاری از منتقدان بر این باورند که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی از بیشترین شبکه‌های تلویزیونی جهان برخوردار است و در سال 98 برای آن بودجه 1 هزار و 840 میلیارد تومانی در نظر گرفته‌اند، اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که صداوسیما سعی دارد با استفاده از ابزاری مانند فیلترینگ فضای مجازی ، رقبای خود را از میان برداشته و به انحصار برسد.

فیلترینگ فضای مجازی

شکست انحصار صداوسیما با فضای مجازی 

رضا درستکار، کارشناس رسانه در خصوص فیلترینگ فضای مجازی به عنوان روشی برای از بین بردن رقبای صداوسیما عنوان کرد امروزه در سراسر جهان تمامی رسانه‌ها با یکدیگر رقابت سالمی دارند تا در کنار این رقابت، ایده‌های جذابی را برای تولید برنامه‌های جدید و مخاطب‌پسند پیدا کنند و نسبت به سایر رقبا در وضعیت بهتری قرار بگیرند، اما در ایران چنین رقابتی وجود ندارد؛ زیرا صداوسیما از امکانات خاصی برخوردار است و سایر رقبا نیز قادر به نزدیک شدن به آن نیستند. به همین دلیل صداوسیما رویکردی برای ایجاد ایده‌های نو اتخاذ نمی‌کند.

فیلترینگ فضای مجازی

رضا درستکار در ادامه افزود در سال‌های گذشته برای صداوسیما رقیبی وجود نداشت و حتی به نظر بینندگان هم اهمیت نمی‌داد، اما در حال حاضر فضای مجازی به رقیب جدی صداوسیما تبدیل شده و این موضوع مسئولان آن را نگران کرده است. امروزه فضای مجازی بر اساس نیاز کاربر فعالیت می‌کند و به همین دلیل از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است. به بیانی دیگر انحصار چندین ساله صداوسیما توسط اینترنت شکسته شده است و مسئولان این رسانه ملی به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از بینندگان آن‌ها به سوی فضای مجازی کوچ کرده‌اند.

صداوسیما خواهان فیلترینگ فضای مجازی

رضا درستکار در ادامه عنوان کرد پس از اینکه صداوسیما از وجود فضای مجازی احساس خطر کرد، برای حل این مشکل روش‌های مختلفی را در نظر گرفت. سایر رسانه‌ها اگر متوجه شوند که یک رسانه دیگر از آن‌ها سبقت گرفته است، با استفاده از افراد متخصص و ایده‌های جدید سعی می‌کنند برنامه‌های حرفه‌ای‌تر و جذابی را تولید کنند تا مجددا نگاه مخاطبان جذب شود، اما صداوسیما رویکرد رقابت سالم را انتخاب نکرد و با استقاده ابزار فیلترینگ قصد دارد رقیب جدی خود را از میان بردارد.

فیلترینگ فضای مجازی

به همین دلیل صداوسیما خواهان فیلترینگ فضای مجازی است و برای رسیدن به خواسته خود، بودجه‌های زیادی را برای تولید برنامه‌هایی در خصوص نشان دادن مشکلات و نقاط ضعف فضای مجازی در نظر می‌گیرد. به بیانی دیگر فواید فضای مجازی در صداوسیما نشان داده نمی‌شود و فقط عیوب آن را برجسته می‌کند تا مسئولان را به فیلترینگ فضای مجازی مجاب کند. اگر صداوسیما از بودجه و امکانات خود به درستی استفاده می‌کرد، قطعا برنامه‌های جذابش باعث می‌شد مردم به سمت فضای مجازی ترغیب نشوند؛‌ زیرا فضای مجازی از امکانات صداوسیما مانند بودجه کلان و تعداد زیادی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بی‌بهره است و قادر به رقابت با صداوسیما نخواهد بود.

رضا درستکار در پایان خاطرنشان کرد:

بهتر است صداوسیما با فراموش کردن رویکرد تبلیغ فیلترینگ فضای مجازی، به پیشرفت خود فکر کند. همچنین صداوسیما باید به دنبال شایسته‌سالاری باشد و زمینه را برای نیروهای متخصص و افراد شایسته فراهم کند تا با تولید برنامه‌های جذاب، بینندگان بیشتری را جذب کند. مسئولان صداوسیما بر این باورند که با وجود فضای مجازی مخاطبان صداوسیما کاهش پیدا کرده است، اما ایراد کار جای دیگری است. در واقع با ساخت برنامه‌های سلیقه‌ای اعتماد کابران از بین رفته و آن‌ها به دنبال ایده‌هایی نو هستند.