فضای مجازی

وزیر ارتباطات: جنگ با فضای مجازی باید متوقف شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت جنگ با فضای مجازی باید متوقف شود تا بتوانیم با استفاده مناسب از این فضا علیه دشمنان عمل کنیم. به گفته آذری جهرمی امروزه ارتباطات در اقتصاد پیشرفته جهان به عنوان اقتصاد دیجیتالی شناخته می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران طی سفری که به استان سمنان داشت در جمعی از خبرنگاران عنوان کرد در استان سمنان جاده‌هایی وجود دارد که به عنوان پرترددترین محورهای کشور محسوب می‌شوند و با وجود چنین ظرفیتی، این جاده‌ها تا پایان سال 98 تحت پوشش اینترنت نسل 4 قرار خواهند گرفت. وی در ادامه افزود در حال حاضر فقط 3 درصد از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی ندارند. زمانی که به این مقام منصوب شدم، فقط 36 درصد از روستاها امکانات ارتباطی داشتند و الان این میزان به 66 درصد افزایش پیدا کرده است.

آذری جهرمی افزود به مناسبت دهه فجر حدود 1100 روستا کشور و به ویژه دو روستای استان سمنان که از پوشش ارتباطی برخوردار نبودند، در حال حاضر به پوشش ارتباطی مناسبی دسترسی دارند. همچنین حدود 1242 شهر کشورمان از اینترنت 3G و 4G بهره می‌برند و حدود 66 درصد از روستاهای کشور نیز به اینترنت پرسرعت مجهز هستند.

فضای مجازی

ایجاد 87 هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه عنوان کرد قصد داریم یک طرح سراسری اشتغال‌زایی با استفاده از تیم‌های فناور اجرا کنیم تا حدود 87 هزار شغل برای جوانان ایجاد شود؛ چرا که حدود 10 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیل کرده‌اند. همچنین مدتی قبل نخستین پارک توسعه دیجیتال در شهر مشهد افتتاح شد و قصد داریم تا هفته دولت سال آینده در 10 استان دیگر نیز پارک‌های دیجیتال ایجاد کنیم.

آغاز ثبت نام تلفن ثابت

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد در کشورمان نسبت به سایر کشورهای منطقه از لحاظ ارتباطی از سرعت و کیفیت بسیار خوبی برخورداریم. همچنین از زمان شروع ساخت اپلیکیشن موبایل تا سال 97 حدود 250 هزار اپلیکیشن موبایل ایرانی در کشور ایجاد و به بازار عرضه شده است. رشد ترافیک داخلی تا پایان آذرماه سال جاری حدود 317 درصد بوده و هم‌اکنون مجموع ترافیک داخلی ایران حدود 1 هزار گیگابیت بر ثانیه است.

فضای مجازی

وزیر ارتباطات افزود ثبت نام تلفن ثابت مجددا شروع شده است و حداکثر تا 6 ماه آینده خطوط جدید به مشتریان تحویل داده می‌شود. در حال حاضر شاهد تحول زیادی در حوزه تکنولوژی و فناوری در کشور هستیم و مردم نیز این رشد و توسعه را به خوبی حس می‌کنند؛ برای مثال ارتباط پزشک با بیمار، بررسی فعالیت‌های کشاورزی و سایر خدمات که توسط تکنولوژی‌های نوین انجام می‌شود به مردم کمک می‌کند.

باید به جنگ با فضای مجازی پایان دهیم

وزیر ارتباطات از سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای غیر عقلانی در خصوص فضای مجازی و رسانه‌های نوین انتقاد کرد و گفت نباید این عرصه را از حضور جوانان خالی کنیم و باید با استفاده چنین فضایی با دشمنان مقابله کنیم. در واقع برای پاسخ به موضوع‌هایی که در رسانه‌های نوین جهانی و شبکه‌های مجازی مطرح می شود، صداوسیما فضای خوبی نیست؛ چرا که مخاطبان جهانی ندارد. وی افزود عصر کنونی به عنوان عصر ارتباطات و فناوری شناخته می‌شود. همچنین در حال حاضر ارتباطات و فناوری‌ها به عنوان زیرساخت مطرح نمی‌شوند، بلکه در اقتصاد پیشرفته جهان آن را به عنوان اقتصاد دیجیتالی می‌شناسند.