دامای X7

بررسی مشخصات و امکانات دامای X7 ؛ کراس اوور چینی جدید بازار ایران

دامای ایکس 7 (Domy X7) کراس اوور چینی جدیدی است که توسط شرکت یاران خودرو اروند روانه بازار ایران شده است. در ادامه مشخصات و امکانات خودرو دامای X7 را بررسی می‌کنیم.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از خودروهای چینی با ظاهری نه‌چندان مناسب، کیفیت پایین و سواری نامطلوب به بازار عرضه می‌شدند که قادر به جذب نگاه مشتریان داخلی نبودند، اما در حال حاضر شاهد واردات خودروهای چینی مناسبی هستیم که هم ظاهر جذابی دارند و هم کیفیت آن‌ها نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد. یکی از این خودروها دامای X7 است که توسط شرکت یاران خودرو اروند به بازار ایران عرضه می‌شود.

شرکت خودروسازی چینی زوتی (Zotye) تولید محصولات لوکس خود را به شرکت دامای (Domy) که زیرمجموعه خودش محسوب می‌شود، واگذار کرده است. این کراس اوور چینی میان‌سایز با نام دامای X7 برای نخستین بار در سال 2016 در نمایشگاه خودرو چنگدو چین رونمایی شد و اکتبر سال 2016 نیز در بازارهای جهانی به فروش رسید. در ادامه این خودرو به ظاهر اسپورت و البته ناشناخته را بررسی می‌کنیم.

دامای X7

بررسی مشخصات دامای X7

بخش ظاهری

در نگاه اولیه به این کراس اوور چینی شاهد شباهت زیادی با خودرو کانسپت فولکس واگن کراس بلو کوپه هستیم. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که شرکت زوتی برای محصول جدید خود از این کانسپت آلمانی الگو گرفته است. این در حالی است که سایر خودروسازان اعم از خودروسازان بزرگ و ناشناخته نیز چنین کاری را انجام نمی‌دهند و معمولا از نسخه‌های تکمیلی برای تولید محصول خود الگو می‌گیرند. در خودرو دامای X7 شاهد جلوپنجره و چراغ‌های جدیدی هستیم که نسبت به کانسپت فولکس واگن از طرح بهتری برخوردار است، اما محصول جدید زوتی در بخش‌های جانبی و ساختار ستون‌های A و B و C به فولکس واگن کراس بلو بسیار شباهت دارد.

دامای X7

بخش داخلی

در داخل کابین دامای X7 نیز شاهد الگوبرداری از کانسپت فولکس واگن هستیم که البته طراحی آن زیبا و چشمگیر است. از اجزای مورد توجه کابین می‌توان به فرمان سه‌پره، پلاستیک‌های نرم، قطعات چرمی و کف تخت آن اشاره کرد که کیفیت آن‌‌ها بسیار مطلوب بوده و ظاهری اسپورت‌گونه دارند. یکی دیگر از اجزای جذاب این خودرو، اهرم تعویض دنده آن‌ است که همانند خودروهای جگوار، لندروور و آئودی شکلی دایره‌ای دارد و هنگام روشن شدن خودرو، از محفظه خود خارج می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد. در میان کنسول نیز صفحه نمایش رنگی با کیفیت گرافیکی بالا قرار دارد. همچنین فضای کابین نیز مناسب بوده و سرنشینان عقب از فضای پای خوبی برخوردارند.

دامای X7

مشخصات فنی

شرکت زوتی خودرو دامای X7 را با سه موتور مختلف به بازار چین عرضه می‌کند که این موتورها توسط شرکت جوینت ونچر میتسوبیشی شینجیانگ ساخته می‌شوند. دامای ایکس 7 به پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربو با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر، موتور 1.8 لیتری توربو با قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن‌متر و همچنین موتور 2 لیتری توربو با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر مجهز است. البته شرکت یاران خودرو اروند مدل 2 لیتری توربو که قدرتمندترین مدل این خودرو محسوب می‌شود را برای بازار ایران در نظر گرفته است. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 5 سرعته یا 6 سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخ‌های جلو که منتقل می‌شود؛ بنابراین دامای ایکس 7 تک دیفرانسیل است.

دامای X7

امکانات ایمنی و رفاهی

شرکت زوتی برای کراس اوور لوکس خود امکانات ایمنی و رفاهی زیادی را در نظر گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغ‌های جلوی LED با ویژگی همراهی در تاریکی، کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، سیستم ایزوفیکس برای صندلی‌های کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا 42 درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی نرمال و اسپورت، سنسورهای پارک جلو و عقب و جانبی، 6 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA،EBA،BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA و HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک الکترونیکی (EPB) دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت و استاپ خودکار (START و STOP) و رادار شناسایی نقاط کور (BSD) اشاره کرد.

دامای X7

از امکانات رفاهی دامای X7 نیز می‌توان به دستیار صوتی، آینه‌های جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم بستن خودکار شیشه‌های خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، سیستم وکیوم (مکش) درهای خودرو، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK یا باربند، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌ها جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندلی راننده دارای 3 حافظه، سانروف پاناروما الکترونیکی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع در صندوق، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه 2 کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتی‌مدیا 10 اینچی مجهز به 8 بلندگو و ساب ووفر اشاره کرد.

دامای X7

قیمت

خودرو دامای ایکس 7 از سامانه فنربندی جلوی مک فرسون و سامانه عقب جداگانه مالتی لینک بهره می‌برد. همچنین سیستم ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب نیز از نوع دیسکی ساده است. قیمت دامای X7 بر اساس نوع موتور و امکانات متفاوت است و به همین دلیل قیمت این خودرو در بازار چین از 89 هزار و 900 یوآن معادل 13 هزار و 400 دلار شروع می‌شود که بالاترین قیمت آن نیز حدود 161 هزار و 900 یوآن معادل 24 هزار و 120 دلار است. قیمت دامای ایکس 7 در بازار ایران حدود 350 تا 400 میلیون تومان اعلام شده است.

مشخصات کلی دامای X7 مدل 2 لیتری بازار ایران

مدل2018
ویژگیخودروی وارداتی
مشخصات پیشرانه
موتور4 سیلندر خطی 16 سوپاپ
حجم موتور2000 سی‌سی
قدرت177 اسب بخار در دور 5500
گشتاور250 نیوتن‌متر در دور 2400
گیربکس6 سرعته اتوماتیک شیفترونیک
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
ابعاد، وزن و سرعت
طول4736 میلی‌متر
عرض1942 میلی‌متر
ارتفاع1672 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2850 میلی‌متر
حجم صندوق1500 لیتر (حداکثر)
وزن خالص1731 کیلوگرم
ابعاد چرخ‌ها2355/55 R19
حداکثر سرعت220 کیلومتر بر ساعت
سوخت و آلایندگی
مصرف سوخت در شهر8.8 لیتر (متوسط هر سه موتور)
مصرف سوخت در جاده6.3 لیتر (متوسط هر سه موتور)
مصرف سوخت ترکیبی9.3 لیتر (برای موتور 2 لیتری)
استاندارد آلایندگییورو 5
حجم باک بنزین60 لیتر
امکانات ایمنیسیستم پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم استارت و استاپ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، رادار نقاط کور، دوربین عقب، ترمز هوشمند، ترمز ABS، کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سنسور باران، ایزوفیکس، کنترل خودکار روشنایی، کروز کنترل، قفل مرکزی
امکانات رفاهیسیستم صوتی با 8 بلندگو، سقف پاناروما، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش چرم، ورود بدون کلید، پالایش آلایندگی داخل خودرو، در صندوق برقی، تهویه 2 کاناله

تصاویر دامای ایکس 7