اینترنت پرسرعت

اعتراض مشتریان به ارائه نشدن اینترنت پرسرعت با حجم کم

بسیاری از مشتریان کم‌مصرف اینترنت از ارائه نشدن اینترنت پرسرعت با حجم کم معترض هستند و با وجود وعده‌های متعدد مسئولان، هیچ‌یک از آن‌ها عملی نشده است. در بسته‌های فعلی، با افزایش سرعت، حجم اینترنت نیز افزایش پیدا می‌کند.

بسیاری از کاربران نسبت به حجمی بودن بسته‌های شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی معترض هستند. برخی از کارشناسان فعال این حوزه نیز بر این باورند که در بسیاری از کشورها ارائه پهن باند رایگان شده یا حداقل هزینه دسترسی به آن کاهش پیدا کرده است. در همین رابطه وزارت ارتباطات تصمیم گرفت اینترنت پرسرعت حجمی را با اینترنت پرسرعت غیرحجمی یا مصرف منصفانه جایگزین کند. این موضوع از روزهای پایانی دوره وزارت محمود واعظی مطرح شد، اما حجم‌های ارائه شده باعث اعتراض مشترکان شده و این طرح به مرحله اجرا نرسید. سرانجام محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ 23 آبان سال 96 لیستی از تعرفه‌های اصلاح شده را با عنوان بسته‌های اینترنت پرسرعت غیرحجمی منتشر کرد.

در حالی تعرفه‌های اصلاح شده از سوی وزارت ارتباطات منتشر شد که حقوق مشترکان کم‌مصرف نادیده گرفته شده بود؛ چرا که این دسته از کاربران خواهان اینترنت پرسرعت با حجم کم بودند، اما به ناچار می‌بایست هزینه مصرف منصفانه را نیز پرداخت کنند که این مبلغ به ازای سرعت بالاتر، افزایش پیدا می‌کرد. وزیر ارتباطات اخیرا اعلام کرده بود مصرف ماهانه بیش از 70 درصد از کاربران حدود 7 الی 10 گیگابایت است؛ از این رو ارائه تعرفه‌های اصلاح شده برای مشتریان که مصرف اینترنت بالایی دارند، بسیار مناسب است، اما برای کاربرانی که به سرعت متوسط راضی بوده و به حجم زیاد نیز احتیاجی ندارند، نامناسب است، چون باید همان هزینه کاربران پرمصرف را پرداخت کنند.

اینترنت پرسرعت

مشترکان خواهان ارائه اینترنت پرسرعت با حجم کم

آذری جهرمی در خصوص درخواست کاربران مبنی بر ارائه اینترنت پرسرعت با حجم کم عنوان کرد برخی از کاربران خواهان اینترنتی با سرعت بالا هستند و به حجم مصرفی بالا نیازی ندارند، برای این کاربران شرایط استفاده از سرویس‌های موبایل فراهم شده است، اما شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکان، بسته‌های رقابتی را برای این گروه ارائه می‌کنند. وزیر ارتباطات در ادامه افزود در تعرفه‌های جدیدی که اعلام شد برای آن دسته از مشترکان کم‌مصرف که خواهان پهنای باند بالا هستند، انتخاب مناسبی وجود ندارد که به همین دلیل سعی داریم پیشنهادهایی را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

اینترنت پرسرعت

تاکنون وعده وزیر ارتباطات برای مشترکان کم‌مصرف اجرا نشده است. در همین رابطه فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد در این زمینه پیشنهاد‌ها و راهکارهایی مطرح شده است و در حال بررسی این موضوع هستیم. وی افزود برخی از شرکت‌ها موافق طرح‌های اولیه بودند و برخی نیز خواهان بررسی بیشتری هستند؛ چراکه چنین موضوعی به راحتی بازار متعادل این حوزه را با تغییر همراه می‌کند و به همین دلیل به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

وعده مسئولان عملی نشده است

در حال حاضر از وعده‌های مسئولان حدود یک سال می‌گذرد و مشترکان اینترنت ثابت که خواهان اینترنت پرسرعت و کم‌حجم هستند، باید همچنان منتظر بمانند؛ چراکه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت برای این مشترکان سرویس مناسبی را ارائه نمی‌دهند و با افزایش سرعت بسته‌ها، میزان حجم آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و مشتریان کم‌مصرف این بسته‌ها را مناسب خود نمی‌دانند.