کهکشان راه شیری

زمان برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا مشخص شد!

دانشمندان حوزه نجوم بر اساس بررسی‌های جدید خود متوجه شدند که زمان برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا در حدود 4.5 میلیارد سال آینده خواهد بود و در آن زمان این دو کهکشان نابود خواهند شد.

کهکشان آندرومدا (Andromeda Galaxy) که اغلب با نام‌های المراه المسلسله یا کهکشان زن بر زنجیر شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی است و در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد. در حال حاضر این کهکشان با کهکشان راه شیری حدود 2.5 میلیون سال نوری فاصله دارد که به همین دلیل به عنوان نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی نسبت به راه شیری شناخته می‌شود. آندرومدا جزو بزرگ‌ترین کهکشان‌ها از گروه کهکشانی محلی بوده که از مجموعه‌ کهکشان‌های راه شیری، آندرومدا، سه‌تکه و 30 کهکشان کوچک‌تر دیگر تشکیل شده است.

کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری

برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا

اخیرا تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) که متعلق به آژانس فضایی اروپا است، داده‌های بسیار خوبی را به زمین مخابره کرده و محققان با بررسی آن‌ها متوجه شدند که کهکشان راه شیری در 4.5 میلیارد سال دیگر با کهکشان آندرومدا برخورد می‌کند. در گذشته گروهی از دانشمندان زمان برخورد این دو کهکشان را حدود 3.9 میلیارد سال آینده پیش‌بینی کرده بودند. مدتی است که محققان حوزه نجوم ستارگان کهکشان‌های راه شیری، آندرومدا و مثلث را بررسی می‌کنند. این محققان بر این باورند که دو کهکشان آندرومدا و مثلث حدود 2.5 تا 3 میلیون سال نوری با کهکشان راه شیری فاصله دارند، اما این فاصله بسیار کم بوده و امکان برخورد آن‌ها زیاد است.

کهکشان راه شیری

کهکشان آندرومدا

کهکشان مثلث (Triangulum Galaxy) که محققان نجوم آن را با نام کهکشان سه ضلع، مسیه 33 یا ان جی سی 598 می‌شناسند، یک کهکشان مارپیچی است که در صورت فلکی سه سو قرار دارد. در بین کهکشان‌های گروه مرکزی، کهکشان مثلث به عنوان سومین کهکشان بزرگ مارپیچی محسوب می‌شود که از کهکشان راه شیری و آندرومدا کوچک‌تر است. فاصله کهکشان مثلث با زمین حدود 3 میلیون سال نوری بوده و محققان نجوم می‌توانند از زمین این کهکشان را در کنار آندرومدا مشاهده کنند.

کهکشان راه شیری

کهکشان مثلث

کهکشان مثلث حدود 40 میلیارد ستاره دارد و به عنوان دورترین جسمی محسوب می‌شود که می‌توان آن را با چشمان غیرمسلح رویت کرد. محققان توانستند با بررسی تمامی ستارگان کهکشان‌های آندرومدا، راه شیری و مثلث، نحوه و میزان چرخش کهکشان آندرومدا و کهکشان مثلث را بررسی کنند که با تحلیل نتایج به‌دست آمده، نحوه حرکت این دو کهکشان را پیش‌بینی کردند. از این رو احتمال برخورد این دو کهکشان در 4.5 میلیارد سال آینده زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. با این اوضاع محیط زیست و گرم شدن زمین و افزایش جمعیت، شماها امید دارین که انسان 4 میلیارد سال دیگه رو میبینه؟

  2. خدا به ادمای اون موقع رهم کنه

    • تا اونموقع همه باید اسباب اساسیشونو جمع کنن یه کهکشان مصنوعی بزنن همونجا ساکن شن آخرم یه کهکشان دیگه بهشون برخورد میکنه نابود میشن😂 فک کن تو صد سال اینقدر علم پیشرفت کرد تا 4.5 میلیارد سال دیگه علم چقدر پیشرفت میکنه؟ به نظرتون تا اونموقع آدما زنده میمونن؟ در حالی که ممکنه هزاران شهابسنگ تو این فاصله زمانی به زمین برخورد کنن
      حتی بهش فکرم که میکنیم خودمونو مثل انسانای نخستین فرض میکنیم در برابر بشر در چند صده آینده

  3. یعنی دقیقا دو برابر عمری که منظومه شمسی تا حالا کرده

  4. تا 4 و نیم میلیارد سال دیگه فک کنم بشر اگه از بین نره به چی تبدیل میشه دیگه