فقر خواب

چگونه فقر خواب می‌تواند به قلب شما آسیب بزند؟

همیشه شنیده‌ایم که فقر خواب موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. حال محققان در آزمایشی دریافته‌اند که چگونه کمبود خواب می‌توان به قلب شما آسیب بزند.

دریافت نکردن خواب ناکافی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که چگونه فقر خواب برای سلامت قلب و رگ‌های خونی شما مضر است. این تحقیق که بر روی موش‌ها انجام شده٬ نشان می‌دهد که خواب پراکنده سطوح یک هرمون خاص را عوض می‌کند که به نوبه‌ی خود٬ تولید سلول‌های حاوی میانجی‌های التهابی را افزایش می‌دهد. این التهاب در رشد آترواسکلروزها یا سخت شدن شریان‌ها به علت ایجاد پلاک ٬ نقش بازی می‌کند.

این یافته‌های جدید که به تازگی در مجله‌ی Nature منتشر شده‌اند٬ نشان می‌دهند که یک خواب مناسب و مطبوع از بدن در برابر آترواسکلروزها محافظت خواهد کرد و در جهت مخالف٬ اختلال خواب باعث می‌شود که این وضعیت بدتر شود. با این حال٬ از آنجایی که این تحقیق بر روی موش‌ها انجام شده است٬ محققان باید نتایج به دست آمده را در انسان‌ها نیز به تایید برسانند.

ارتباط فقر خواب و قلب

مطالعات زیادی مرتبط با دریافت نکردن خواب کافی و افزایش ریسک مشکلات قلبی٬ شامل افزایش فشار خون٬ بیماری قلبی٬ حملات قلبی و سکته وجود دارد٬ اما دلایل بیولوژیکی محکمی مربوط به این قضیه وجود ندارد. در این تحقیق جدید٬ محققان بر روی موش‌هایی نظارت داشتند که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به آترواسکلروز بودند. برخی موش‌ها مجاز به دریافت خواب کافی بودند٬ در حالی که محققان خواب دیگر موش‌ها را با یک شیء که در انتهای قفسشان قرار داشت٬ با اختلال همراه می‌کردند.

وزن یا سطح کلسترول در موش‌های محروم از خواب تفاوتی با موش‌هایی که به مقدار کافی خوابیده بودند نداشت؛ اما این مطالعه نشان داد که موش‌هایی با فقر خواب ٬ پلاک‌های بزرگ‌تری در عروق خونیشان نسبت به دیگر موش‌ها وجود دارد. همچنین سطح یک هرمون به نام اورکسین در بخشی از مغز آن‌ها به نام هیپوتالاموس٬ کمتر بوده است. به نظر می‌رسد در انسان‌ها٬ اورکسین موجب برانگیختگی و افزایش سطح هورمون در افرادی خواهد شد که به اختلال خواب مبتلا هستند. محققان خاطرنشان کرده‌اند که برخی از مطالعات نشان می‌دهد٬ افرادی که به نارکولپسی (حمله خواب) دچار شده‌اند٬ نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

محققان دریافته‌اند که کاهش سطح اورکسین٬ منجر به افزایش یک پروتئین سیگنالینگ به نام CSF1 می‌شود که به توبه‌ی خود باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید التهابی در مغز استخوان و تسریع آترواسکلروز می‌شود. علاوه بر این٬ بازگرداندن سطح اورکسین در موش‌ها نیز باعث کاهش آترواسکلروز شده است. فلیپ سوئیرسکی٬‌ نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید:

ما دریافته‌ایم که خواب به تولید سلول‌های التهابی و تنظیم سلامت عروق خونی کمک می‌کند و بلعکس٬ اختلال خواب باعث از دست رفتن کنترل تولید سلول‌های التهابی می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. ما همچنین شناخته‌ایم که چگونه یک هورمون مغز شناخته شده برای کنترل بیماری٬ از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.