محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه کمبریج با حمل غیر قانونی 100 هزار پوند بازداشت شد

دکتر احسان عبدی، محقق ایرانی دانشگاه کمبریج انگلستان به دلیل حمل غیر قانونی 100 هزار پوند از بودجه تحقیقاتی شرکت Wind Technologies Ltd در یک جعبه شکلات بازداشت شد.

دکتر احسان عبدی که به عنوان محقق ایرانی دانشگاه کمبریج انگلستان شناخته می‌شود، مبلغی حدود 100 هزار پوند را در یک جعبه شکلات مخفی کرد تا آن را به صورت غیرقانونی از طریق هواپیما به ایران حمل کند، اما ماموران پلیس مرزی بریتانیا مستقر در فرودگاه هیثرو (Heathrow) او را بازداشت کردند. بر اساس گزارش پلیس، دکتر احسان عبدی به صورت غیر قانونی حدود 900 هزار پوند از بودجه‌های اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا را به حساب شخصی خود انتقال داده بود. او با استفاده از این مبالغ برای خود یک خودرو اسپرت مازراتی در تهران و چند ملک در کمبریج خریداری کرده بود.

سوابق پیشین این محقق ایرانی

احسان عبدی به عنوان مدیرعامل شرکت Wind Technologies Ltd شناخته می‌شود که در سال 2006 تاسیس شده است. وی توانست با ارائه طرح توربین‌های بادی در سطح بین‌المللی بدرخشد. به همین دلیل شرکت وی از سوی اتحادیه اروپا، شرکت Innovate UK و دپارتمان انرژی و تغییرات اقلیمی بریتانیا (DECC) بودجه‌ای حدود 2.8 میلیون پوندی دریافت کرد تا به کمک این شرکت، پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند. این محقق ایرانی با استفاده از جعل فاکتور، سندسازی و ایجاد اسناد مالی حدود 900 هزار پوند از بودجه‌های دریافتی این شرکت را به حساب خود واریز کرده بود.

محقق ایرانی

سرنوشت احساس عبدی

قاضی پروند دکتر احسان عبدی در مصاحبه‌ای عنوان کرد اگر پلیس مرزی بریتانیا پول مخفی شده در جعبه شکلات را پیدا نمی‌کردند، پرداخت بودجه از سوی اتحادیه اروپا همچنان ادامه پیدا می‌کرد. البته احساس عبدی از جامعه علمی و اتحادیه اروپا به دلیل کلاهبرداری در این پروژه‌ها عذرخواهی کرد. هرچند برای بازگشت پول‌هایی که به ایران انتقال داده شد، مراحل پیچیده‌ای باید طی می‌شد. سرانجام این محقق ایرانی حدود 13 اتهام خود را مبنی بر کلاهبرداری از بودجه‌های اختصاص شده را پذیرفت و به 4 سال حبس محکوم شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. کلا ایرانی ها خلاف هستن

  2. فک کرده اونجا هم مثل ایرانه هر کودی خواست بخوره هیچکس نفهمه و کاری نداشته باشن

  3. هرجا سخن ار اختلاس است نام ایرانی می درخشد…