اگر قصد خرید ون دارید این مطلب را بخوانید

ون‎ها دسته‎ای از خودروهای با کاربردی چندگانه هستند که به طور کلی بازار مشخصی در ایران ندارند. هر چند سال یک بار تعدادی ون از یک برند ناشناخته وارد بازار می‎شوند یا اینکه خبر مونتاژ مدلی خاص به گوش می‎رسد که در حد خبر باقی می ماند. بازار خودرو ایران تبدیل به مکانی شده است که هر کس هرچه را که در هیچ کجای دیگر خریدار ندارد وارد ایران می کند و با سود بالا می فروشد. در بین ون‎ها نیز این موضوع صدق می‎کند. علاوه بر این مشکل پشتیبانی و کمبود قطعات برای ون‎های چینی یک مشکل بزرگ محسوب می‎شود. به هر حال اگر قصد خرید ون دارید بهتر است با ون‎های چینی بازار ایران آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

ون نارون

این خودرو 11 نفره چینی توسط کمپانی کینگ لانگ که حتی بازار خاصی در چین ندارد تولید و به واسطه گروه بهمن در سال 1385 و 1386وارد ایران شد. از این ون برای مصارف گوناگونی مانند تاکسی و استفاده شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. موتور 4 سلیندر با قدرت 100 اسب بخار وزن 1.7 تنی این خودرو را جا به جا خواهد کرد. با توجه به ظرفیت 11 نفره این خودرو انتظار عملکرد معمولی را هم نباید از آن داشته باشید زیرا با این موتور توان خروجی، ون نارون چیز خاصی برای ارائه دادن نخواهد داشت. قیمت ون نارون تاکسی در سایت دیوار بین 23 تا 37 میلیون تومان است. اما قیمت مدل شخصی این ون به 65 میلیون تومان نیز می رسد.

ون دلیکا

نام دلیکا مارا به یاد ون دلیکا میتسوبیشی می‎اندازد که سال‎ها است توسط خودرو سازی ژاپنی تولید می‎شود، اما دلیکا موجود در ایران متعلق به شرکت فوجیان تایوان است. این که چگونه این خودرو توانسته وارد بازار ایران شود سوال بی جوابی است. این خودرو به موتور 2 لیتری با قدرت 89 اسب بخاری مجهز شده که وضعیت آن از نارون هم بدتر است. ظرفیت این خودرو 7 تا 11 نفر است. که در سه دسته لوکس، اقتصادی و کلاسیک به بازار عرضه شده است. قیمت ون دلیکا که بیشتر به صورت تاکسی مورد استفاده قرار گرفته است 20 تا 40 میلیون است.

ون وانا

بعد از آن دو شاهکار قبلی نوبت به ورود یک ون جدید است که توسط ایران خودرو دیزل تولید می شود. ون وانا که توسط شرکت چینی فوتون ساخته شده است کپی ون هایس معروف تویوتا است. کیفیت بدنه و ساخت این خودرو مناسب به نظر می‎رسد. شباهت ون وانا با هایس در ابعاد و زبان طراحی بیشتر نمود پیدا می کند. اما فوتون چراغ و سپر ون را تغییر داده است و تغییرات ظاهری نیز در کابین دیده می شود. موتور ون وانا توسط میتسوبیشی طراحی شده و از نوع 4 سلیندر 2.4 لیتری است که توان خروجی آن 136 اسب بخار است. این ون ظرفیت حمل 14 نفر را دارد و با توجه به استاندارد آلایندگی یورو 4 مصرف سوخن آن 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

از لحاظ امکانات نیز وضعیت در این ون کمی بهتر شده است و سیستم تهویه مطبوع با کارایی خوب، ترمزهای هیدرولیک، مانیتور و تلویزیون، صندلی قابل تنظیم راننده و تخته خواب شو برای مسافران جزو امکانات ون وانا محسوب می شوند. با توجه به طراحی نسبتا خوب، ظرفیت حمل مناسب و امکانات بیشتر از سایر رقبا قیمت ون وانا بین 180 تا 260 میلیون تومان است.

ون هایس H2L برلیانس

برلیانس نیز مانند فوتون تصمیم به کپی کردن از ون محبوب تویوتا گرفت با این تفاوت که ون هایس H2L برلیانس از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با هایس تویوتا ندارد. اما در درون خودرو مانند فوتون به جای 15 صندلی که در هایس تویوتا دیده می شود، تنها 13 صندلی برای هایس H2L برلیانس در نظر گرفته شده است.

با خرید ون های H2L برلیانس در واقع شما صاحب یکی از بهترین ون‎های چینی بازار ایران می شوید. امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع چندگانه و گرم کن عقب، ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم مولتی مدیا لمسی در نسخه فلگ شیپ، تاخوگراف، سنسور دنده عقب، آینه برقی و چراغ روشنایی به همراه تصفیه هوا در رقبای این ون دیده نمی شود.

این خودرو دارای سه نسخه مختلف است که نسخه فلگ شیپ آن با قوی‎ترین موتور که 2.7 لیتر حجم و خروجی 163 اسب بخاری دارد به بازار عرضه می‎شود. به این ترتیب خرید ون هایس H2L برلیانس می‎تواند انتخاب مناسبی در بازار عجیب و غریب و پر مشکل ون‎های چینی ایران باشد. در حال حاضر قیمت ون هایس H2L برلیانس بین 150تا 220 میلیون تومان در بازار دست دوم است.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خوب بود اما من ترجیح میدم از ایوکو یا بنز استفاده کنم.حد الامکان کارکرده هم خوبه

  2. بابا هی 220 میلیون تومن داشتم دیگه چم بود