سونی اکسپریا 1

اطلاعات تازه‌ای از گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 (XZ4) منتشر شد

تنها چند روز باقی‌مانده تا رونمایی رسمی در نمایشگاه MWV 2019 بارسلون٬ اطلاعات تازه‌ای از گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 (Sony Xperia 1) منتشر شده است. این گوشی٬ نسل جدید اکسپریا ایکس زد 3 است که با نام طراحی متفاوت وارد بازار می‌شود.

همانطور که اخیرا نشان داده شده٬ گوشی‌های میان رده‌ی سونی به شدت محبوبیت خود را از دست داده‌اند تا این شرکت دست به تغییرات اساسی حتی در نام‌گذاری آن‌ها بزند. این کمپانی قصد دارد گوشی های خانواده اکسپریا ایکس ای را به طور کلی بازنشسته کرده و دو مدل جدیدتر به نام‌های اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس را جایگزین آن‌ها کند.

مشابه این٬ سونی می‌خواهد به عمر گوشی‌های نه چندان پرطرفدار سری اکسپریا ایکس زد نیز پایان دهد. آیا خانواده‌ی جدید در راه است؟ ایوان بلس می‌گوید یک گوشی هوشمند جدید به نام سونی اکسپریا 1 در کنفرانس MWC 2019 بارسلونا معرفی می‌شود. او رندری از این گوشی را نیز منتشر کرده است.

یک نمایشگر OLED غول پیکر با پشتیبانی از HDR

اکسپریا 1 با رندرهای مبتنی بر CAD منتشر شده در ماه‌های گذشته منطبق است که به وضوح تغییر جهت در فلسفه‌ی طراحی سونی را نشان می‌دهند. نمایشگر خمیده‌ی OLED با نسبت 18:9 در اکسپریا ایکس زد 3 به دست فراموشی سپرده شده و حالا یک نمایشگر جدید مسطح OLED با نسبت ابعاد 21:9 و پشتیبانی از ظرفیت‌های HDR جایگزین آن شده است. اندازه‌ی این نمایشگر نیز حالا به 6.5 اینچ افزایش پیشدا کرده است. حاشیه‌های محسوسی در بالا و پایین صفحه وجود دارند٬ اما حاشیه‌های جانبی بسیار باریک خواهند بود.

سونی اکسپریا 1

با نگاهی به فریم آلومینیومی٬ به نظر می‌رسد که سونی بار دیگر تصمیم گرفته تا اسکنر اثر انگشت را در کنار قاب قرار دهد٬ اما بنا به دلایلی آن را زیر کلید پاور گوشی نگذاشته است. در عوض٬ یک دکمه‌ی جداگانه را برای این سنسور در نظر گرفته است. درست در بالای این اسکنر اثر انگشت٬ کلیدهای تنظیم ولوم صدا قرار گرفته‌اند٬‌ در حالی که وقتی به سمت پایین گوشی می‌رویم یک کلید اختصاصی برای شاتر دیده می‌شود. همچنین در زیر گوشی سونی اکسپریا 1 نیز حفره‌های اسپیکر نمایان هستند و یک درگاه USB نوع C نیز در کنار آن‌ها دیده می‌شود. متاسفانه هیچ نشانه‌ای مبنی بر حضور جک هدفون در اینجا وجود ندارد.

سه دوربین پشتی٬ دو تا بیشتر از XZ3

وقتی به پشت گوشی برویم٬ سونی از یک جنس شیشه‌ای استفاده کرده و یک ماژول دوربین نیز مشابه آنچه در گذشته دیده‌ایم٬ درست در وسط قسمت بالایی قاب پشتی دیده می‌شود. با این حال٬ این مرتبه سونی تصمیم گرفته تا در سیستم دوربین گوشی پرچمدار خود از سه دوربین مختلف استفاده کند. بنابراین سونی اکسپریا ایکس 1 را نیز باید همانند گوشی‌های گلکسی اس 10 و آیفون ایکس اپل٬ یک تلفن هوشمند مجهز به دوربین سه گانه پشتی بدانیم.

سونی اکسپریا 1

هنوز مشخصات دقیق این سه دوربین تایید نشده است٬ با این حال گفته می‌شود سنسور اصلی این دوربین از وضوح 52 مگاپیکسلی برخوردار است و دیافراگم f/1.6 را ارائه می‌کند. اگر این شایعه واقعیت داشته باشد٬ سونی از سیستمی برای ادغام چند پیکسل به یک پیکسل استفاده خواهد کرد تا عکس‌های باکیفیتی در وضوحی نزدیک به 10 مگاپیکسل تولید شود. علاوه بر این٬ دیافراگم عریض به معنای عملکرد خوب عکاسی با این گوشی در شب و به طور کلی فضاهای تاریک است. انتظار می‌رود این دوربین از قابلیت‌هایی همچون فیلمبرداری سوپر اسلوموشن نیز پشتیبانی کند.

همانند گوشی‌های رقیب٬ دوربین ثانویه از یک لنز تله فوتو بهره‌مند خواهد بود که می‌تواند زوم 2 یا 3 برابری اپتیکال را ارائه کند. این سنسور باید عملکرد خوبی را در شرایط نوری مناسب ارائه کند٬ اما در محیط‌های تاریک چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. در انتها باید به سنسور سوم 0.3 مگاپیکسلی پرداخت که در واقع یک دوربین وقت پرواز٬‌ برای بهبود شناسایی عمق در تصاویر است. در نتیجه٬ شما می‌توانید عکس‌های بهتری همراه با افکت بوکه را ثبت کنید. چنین سنسوری را می‌توان در نسخه‌ی 5G گوشی گلکسی اس 10 پلاس نیز یافت.

مشخصات احتمالی٬ عالی به نظر می‌رسد

ظاهرا سونی برای این گوشی تراشه‌ی اسنپدراگون 855 را با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته است. هیچ صحبتی در مورد پیکربندی این گوشی برای زمان عرضه به میان نیامده است. بر اساس شایعات٬ در راس بخش نرم افزاری سونی اکسپریا 1 می‌توان اندروید 9 پای را یافت و یک باتری با اندازه‌ی 4400 میلی‌آمپر ساعت نیز وظیفه‌ی تامین انرژی گوشی را بر عهده دارد. از دیگر مشخصات پرچمدار جدید سونی می‌توان به اتصال ٬4G LTE بلوتوث ٬5.0 اتصال NFC و تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب٬ گرد و غبار اشاره کرد.

معرفی٬ عرضه و قیمت سونی اکسپریا 1

سونی دوشنبه‌ی آینده٬ (6 اسفند) میزبان یک رویداد خبری ویژه در نمایشگاه MWC 2019 است و در همان رویداد می‌خواهد از گوشی‌های اکسپریا ٬1 اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس خود پرده برداری کند. درست همانند اکسپریا ٬1 گوشی‌های خانواده‌ی اکسپریا 10 نیز از نمایشگرهایی با نسبت 21:9 بهره‌مند خواهد بود. همچنین گفته می‌شود به جای سه دوربین٬ دوربین دوگانه بر روی قاب پشتی آن‌ها جای می‌گیرد.

سونی اکسپریا 1

اکسپریا 10 و 10 پلاس

انتظار می‌رود هر سه گوشی در ماه مارس (فروردین) روانه‌ی بازار شوند. قیمت اکسپریا 10 و 10 پلاس در اروپا برابر با 349 و 429 یورو خواهد بود٬ درحالی که مدل پرچمدار سونی اکسپریا 1 با قیمتی بین 800 تا 900 یورو عرضه می‌شود. بدیهیست که این قیمت در بازار ایالات متحده کمتر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. طراحی خیلی جالبی داره