گوشی های سونی

چرا گوشی های سونی محبوبیتشان را از دست دادند؟

گوشی های سونی دیگر به اندازه سابق محبوب نبوده و سهم این شرکت ژاپنی در بازار موبایل دائما کاهش پیدا می‌کند. اما دلیل این اتفاق چه بود و چرا محبوبیت گوشی های هوشمند سونی از بین رفت؟

سونی و ال جی وضعیت تقریبا مشابهی با یکدیگر داشته و هر دو سال‌ها است در بازار موبایل فقط ضرر می‌دهند. وضعیت سونی به مراتب وخیم‌تر از ال جی است، چرا که سهم آن در بازار موبایل در مقایسه با این شرکت کره‌ای به مراتب کمتر است. این وضعیت در حالی رخ داده که از سونی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در دنیای گوشی های هوشمند یاد می‌کنند.

روزگار خوش و خرم گوشی های سونی اریکسون

گوشی های سونی سال‌ها قبل محبوب دل کاربران زیادی بودند، اما در آن زمان، نام آن در کنار برندی دیگر روی دستگاه‌ها حک می‌شد! کافی است زمانی را به یاد بیاورید که محصولات ارائه شده تحت برند سونی اریکسون، به لطف داشتن قابلیت‌های بالا در زمینه پخش موسیقی و عکاسی، چطور توانستند در موفقیت دنیای گوشی های هوشمند تاثیر مثبت بگذارند. در سال 2007، نزدیک به 9 درصد سهم بازار موبایل در اختیار گوشی های سونی اریکسون بود.

گوشی های سونی

گوشی های سونی اریکسون در موفقیت اندروید نیز سهم زیادی داشتند. اولین گوشی اندرویدی تحت این برند در سال 2010 عرضه شد. برخی از این محصولات همچون اکسپریا ایکس 10 و اکسپریا آرک جزو محبوب‌ترین دستگاه‌های اندرویدی زمان خود بودند. در سال 2011 سونی سهم شرکت اریکسون را خریداری کرد و بخش تحقیق و توسعه این شرکت تبدیل به یک زیر مجموعه سونی موبایل شد.

درباره موفق یا ناموفق بودن این تصمیم نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما کافی است بدانید سهم گوشی های سونی در بازار موبایل، در سال 2013 به 5 درصد رسید. سونی در آن زمان هدف خود را تبدیل شدن به سومین گوشی‌ساز پرفروش‌ دنیا تا سال 2014 اعلام کرده بود. متاسفانه روند پیشروی شرکت برخلاف هدف آن بود.

گوشی های سونی

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت گوشی های سونی در بازار موبایل در سال‌های بعد از خرید سهم شرکت اریکسون، استراتژی‌های آن بود. سونی به عنوان یک غول دنیای فناوری، تصمیم داشت به «اپل» دنیای اندروید تبدیل شود! به عبارتی این شرکت می‌خواست همانطور که کاربران، آیفون را با نام اپل می‌شناسند، حین شنیدن اندروید نیز ابتدا نام سونی از جلوی چشمانشان عبور کند! به همین دلیل تا چند سال فقط شاهد عرضه گوشی های بالارده و پرچمدار از سوی سونی بودیم.

مدیر عامل سونی موبایل، در سال 2012 اعلام کرد ارزش و سود در دنیای گوشی های بالارده است. متاسفانه القای حس و حال گوشی های آی او اسی به کاربران گوشی های اندرویدی کار ساده‌ای نبود. در آن زمان، اختلاف قابل توجهی بین دستگاه‌های اندرویدی و آی او اسی وجود داشت و گوشی های اپل، سریع‌تر و روان‌تر از رقبای خود خطاب می‌شدند.

طرفداران آی او اس، چاره‌ای جز خرید گوشی های آیفون نداشتند، اما برای طرفداران اندروید، حق انتخاب‌های زیادی وجود داشت. کاربران اندروید تنها زمانی به خرید محصولات بالارده و البته گران قیمت تشویق می‌شدند که محصول خریداری شده از نظر توان سخت افزاری و ویژگی‌های ارائه شده، تقاوت‌هایی اساسی با سایر دستگاه‌ها داشت. در غیر این صورت ترجیح می‌دادند یک گوشی ارزان قیمت با قابلیت‌های تقریبا مشابه خریداری کنند.

گوشی های سونی

عدم فعالیت صحیح در ایالات متحده آمریکا، که در آن زمان دومین بازار بزرگ گوشی موبایل بعد از چین تلقی می‌شد، دلیل دیگر کاهش محبوبیت گوشی های سونی بود. این شرکت همکاری مناسبی با اپراتورهای موبایل آمریکایی نداشت و محصولاتش را مطابق درخواست آن‌ها سفارشی‌سازی نمی‌کرد. به همین دلیل رفته رفته سهمش در بازارهای سرتاسر آمریکا از دست رفت.

با گذشت زمان، فروش (قراردادی) گوشی های سونی تحت اپراتورها کاملا متوقف شد. این اتفاق، یک شوک به سونی موبایل وارد کرد و نتیجه‌ای جز کاهش شدید سهم شرکت در بازار موبایل و کاهش محبوبیت آن به خاطر کاهش تعداد کاربران، نداشت. توقف همکاری با اپراتورهای کشور آمریکا، تاثیر منفی دیگر نیز داشت. سونی به دلیلی نامعلوم و به خاطر درخواست اپراتورها، مجبور بود اسکنر اثر انگشت گوشی هایش را غیر فعال کرده یا ماژول آن را به طور کامل حذف کند. بعد از توقف همکاری، شرکت می‌بایست تغییراتی اساسی و پرهزینه در خط تولید محصولاتش ایجاد می‌کرد.

گوشی های سونی

با گذشت چندین سال، هنوز شاهد قیمت‌‌های بالای گوشی های سونی هستیم، در حالی که محصولات همرده گوشی های آن با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسند.

طراحی خسته‌کنده گوشی های سونی

استراتژی ناصحیح بعدی سونی، عدم توجه به ویژگی‌های ظاهری دستگاه‌های خود به منظور رقابت با محصولات سایر شرکت‌ها بود. در زمان تولید گوشی های سونی اریکسون، محصولات بسیار متنوع و دارای رنگ و لعاب‌های گوناگونی را در بازار موبایل شاهد بودیم، اما به محض حذف نام اریکسون، سونی تصمیم گرفت محصولاتی دارای ظاهر عبوس و جدی طراحی کند! ظاهر گوشی های اندرویدی ابتدایی سونی بعد از خرید شرکت اریکسون، فقط برای افراد تاجر جذاب بود و برای کاربران عادی، بسیار خسته‌کننده به نظر می‌رسید!

گوشی های سونی

سونی سال‌ها به تولید گوشی های هوشمند شبیه به هم و اغلب دارای مشخصات سخت افراری یکسان، ادامه داد. برخی گوشی های سونی همچون اکسپریا یو، اکسپریا پی و اکسپریا اس به حدی شبیه به یکدیگر بودند که به سختی می‌توانستیم آن‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهیم. پس کاربران علاقه‌مند به گوشی های دارای ظاهر متنوع، مجبور شدند به محصولات دیگر گوشی‌سازان روی بیاورند.

البته سونی راهکارهای نوآورانه‌ای نیز برای ایجاد تنوع ارائه کرد که یکی از موفق‌ترین آن‌ها، اکسپریا تبلت پی بود.

گوشی های سونی

این دستگاه مجهز به دو نمایشگر، به عنوان یک تبلت یا گوشی کاربرد داشت. شاید چنین دستگاهی در حال حاضر و با در نظر گرفتن گوشی منعطف سامسونگ گلکسی فولد نوآوری خاصی به نظر نرسد، اما معرفی آن در سال 2011، دستاورد بزرگ در دنیای موبایل تلقی می‌شد.

شکست در مسیر استفاده از میراث سونی

سونی را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در دنیای دوربین‌های موبایل می‌دانند. تا سال‌ها قبل، بزرگترین شرکت‌ها همچون سامسونگ، اپل، هواوی و سایر گوشی‌سازان مطرح، سنسور دوربین‌های پرچمدار خود را از سونی خریداری می‌کردند. در حال نیز در بخش قابل توجهی از گوشی های شرکت‌های یاد شده، سنسورهای دوربین موبایل سونی وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان به اپل آیفون ایکس اس مکس اشاره کرد.

گوشی های سونی

مجددا داشتن استراتژی‌های نامناسب در این زمینه، سبب شد کاربران علاقه‌مند به عکاسی با موبایل از گوشی های سونی خسته شده و به محصولات دیگر برندها، که اغلب مجهز به دوربین‌های سونی بودند، روی بیاورند! کاربران امروزی می‌دانند تاثیر افزایش رزولوشن در کیفیت نهایی دوربین به اندازه سایر بهبودها نیست، اما سونی هنوز روی دوربین‌های موبایل 23 مگاپیکسلی خود اصرار می‌ورزد، در حالی که روی پرچمداران بیشتر شرکت‌ها شاهد دوربین‌هایی 12 مگاپیکسلی هستیم.

از نظر برخی کاربران، این مزیت گوشی های سونی محسوب می‌شود، اما باید بدانید افزایش رزولوشن، دوربین را بیشتر مستعد دریافت نویز دیجیتالی کرده و به همین دلیل با وجود تعدد پیکسل‌های داخل عکس‌های به ثبت رسیده، شفافیت آ‌ن‌ها کمتر است. عدم استفاده از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) در دوربین گوشی های سونی، دلیل دیگر ناراحتی کاربران دوست‌دار عکاسی با موبایل بود. این شرکت همچنین تا چندی پیش، به استفاده از ماژول‌های دوربین چندگانه روی نیاورد و تا مدت‌ها، روی قابلیت (کمتر کاربردی) فیلم برداری سوپر اسلوموشن تاکید داشت.

گوشی های سونی

سونی در مقایسه با دیگر گوشی‌سازان، دیرتر از راهکارهای داغ و محبوب دنیای موبایل استفاده کرد. علاوه بر تاخیر در ارائه اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه، نخستین گوشی دارای نمایشگر او ال ای دی آن نیز در سال 2018 عرضه شد! اطراف نمایشگر گوشی های سونی نیز تا قبل از سال گذشته، حاشیه‌های زیادی وجود داشت. سامسونگ نیز هرگز به راهکار بسیار داغ و محبوب ناچ استایل روی نیاورد، اما حداقل به روش‌های دیگر درصدد بدون حاشیه کردن گوشی های هوشمندش برآمد!

سونی در دنباله‌روی از راهکارهایی که خلاف علاقه و نظر کاربران بود، بسیار سریع عمل می‌کند! به عنوان نمونه، گوشی های سونی از سال‌ها قبل فاقد درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری هستند.

وضعیت سونی موبایل در حال حاضر

وضعیت فروش گوشی های سونی امروز اصلا جالب نیست. سونی اعلام کرد این شرکت در سال 2018، تنها 7 میلیون گوشی هوشمند فروخته است. این میزان را باید با فروش 200 میلیون گوشی هوشمند توسط هواوی در همین سال مقایسه کرد!

ال جی سال گذشته اعلام کرد با وجود ضرردهی بخش موبایل، هرگز در پی تعطیلی ال جی موبایل نیست، چرا که وجود آن برای اهداف شرکت در دنیای اینترنت اشیا (IOT) ضروری است. اما هنوز نمی‌دانیم سونی چه دلیل و اصراری برای ادامه تولید و فروش گوشی های هوشمند دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. سونی و اریکسون جفتشون هیچی نبودند و نیستند
    فقط جی ال ایکس مید این تایلند

  2. سونی از وقتی که اشتباه کرد و از اریکسون جدا شد به این روز افتاد

  3. و در اخر این که :
    ژاپن در بخش رباتیک و ai به هیچ عنوان اولین نیس !
    ژاپن در بخش لوازم خانگی به هیچ عنوان اولین نیست !
    ژاپن در بخش طراحی ابر کامپیوتر ها به هیچ عنوان اولین نیست !
    در بخش کنسول خانگی ، ضمن این که الان کشور چین در حال طراحی تراشه ، و cpu , اختصاصی خودش هست ، در بخش کنسول خانگی ،ژاپن فقط چیپ پردازشگر cpu و قطعات ان قبیل رو از کشورهای امریکا ، تایوان ، چین ، و کره خریداری کرده و سرهم میکند ، و سازنده قطعی نیست و امتیاز برند داره فقط …
    و در کل ژاپن در بخش الکترونیک هیچ حرفی برای گفتن مقابل غول های تکنولوژی این چه نینی که با اتحاد چند شرکت ، و کشور کار میکنن نداره ، حد اقل تا این تاریخ .
    موند چند شرکت صنعت خودرو ،
    و به جرات برند تویوتا با دوام ترین و کم استحلاک ترین خودروهای دنیا رو داره ، اقتصاد ژاپن واقعا به صنعت خودرو نیاز داره
    اونم شدید
    و موفق هم هست البته

  4. شرکت سونی ، و اریکسون ، بعد از اتمام رابطه در جریان هستید کلاا نواوری تعطیل شد !
    اون زمون همکاریه این دو ، در حد خودشون واقعا نو اور بودن …
    و اینم بگم که ربطی به اقتصاد نداره
    ملت ژاپن ، یعنی نوع ژن
    یکم کله شق تشریف دارن عین ایرانی ها …
    میخوان خودشون در هر بخش تنهایی به اوج برسن تو کسرت موندنو دوست دارن
    چون زمون جنگ بعد از اون حادثه تلخ که طبیعی هست
    به صورت ناخوداگاه ، یک حس انتقام جویانه ، و غرور و خود بینی به وجود میاد ، ضمن اتحاد شدید ، مثل کشور زجر دیده ما دقیقا که همه چیرو میخوام بدون همکاری خودمون درو کنیم … غافل از این که این مساعل احساسی اصلا به اقتصاد نمیخوره هیچ و باعث سقوط هم میشه …
    دنیای ما اقتصادیست و اصلا جای مساعل احساسی دیده نمیشه و بیرحمانه هر کشوری که منطقش بر اساس احساسات قومیتی شکل گرفته یقین و صد درصد باعث سقوط میشه …
    امیدوارم در کل منظوره کلییی رو متوجه شده باشید
    ممنون بابت زحمت گجت نیوز
    مرسی

  5. گوشى هاى سونى اریکسون واقعا فوق‌العاده بودن!
    یه مدل گوشى از این برند دارم که پس از یازده سال بدون هیچ مشکلى مثل ساعت داره کار میده حتى باتریش هم عوض نکردم!!!

  6. ولی من همیشه از طراحی خوشم امده

  7. ظاهر داغونشون
    و بوجود اومدن گوشی های چینی

    • توی سایت طرفداری ی کاربری هست به نام رمز نامعلوم
      طرف با تمام توان شروع کرده بود برای هر پستی و هر کامنتی دیس لایک زده بود : |
      وقتی پشتکار اوشونو کنار پشت کار شما برای نظر زیر هر مطلبی اعم از سامسونگ و هواوی تا سونی گرفته، میذارم
      میبینم خشت و گلتونو از یه جا برداشتن