گوگل ايران را از لیست تحریم‌های نرم افزاری خود خارج کرد

google play iran

گوگل اخیرا در یک پست در صفحه مربوط به توسعه دهندگان نرم افزاری پلتفرم اندروید در شبکه اجتماعی گوگل پلاس، خبر از حذف نام ایران از لیست کشورهای تحریم شده داد و اعلام کرد که تولیدکنندگان نرم افزار از امروز قادر خواهند بود تا نرم افزارهای رایگان خود را برای کشور ایران نیز در دسترس قرار دهند.

در گوگل پلی، توسعه دهندگان و تولید کنندگان نرم افزار می‌توانند کشورهایی که قرار است محصولات‌شان در آنها در دسترس باشند را انتخاب کنند. به عنوان مثال یک توسعه دهنده می‌تواند محصول خود را تنها برای کشور آلمان در دسترس قرار دهد و در این صورت تنها کاربرانی که با IP متعلق به این کشور به گوگل پلی وصل می‌شوند، قادر به دریافت آن خواهند بود. تا پیش از این نام کشور ایران در لیست گوگل وجود نداشت، اما به دنبال لغو تحریم‌های کالاهای مرتبط با IT که در خردادماه توسط دولت ایالات متحده امریکا صادر شد، کمپانی‌های امریکایی به تدریج در حال لغو تحریم‌ها هستند. ديروز در گجت نيوز خواندید که اپل نیز در اقدامی مشابه نام ایران را از لیست کشورهای تحریم شده خود خارج کرد و حالا گوگل نیز این کار را آغاز کرده است.
از آنجایی که ظاهرا توسعه دهندگان می‌بایست به تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌های عرضه شده خود در گوگل پلی مراجعه کرده و سپس کشور ایران را به لیست کشورهای در دسترس محصولات خود اضافه کنند، مدتی طول خواهد کشید تا اغلب برنامه‌ها برای کاربران ایرانی در دسترس قرار گیرند. اما مشکل اینجاست که گوگل، هنوز دسترسی کلی به گوگل پلی را برای کاربران ایرانی باز نکرده و هنوز حتی نمی‌توان بدون دور زدن تحریم‌ها به گوگل پلی دسترسی داشت چه برسد به دریافت اپلیکیش‌های درون آن.

اما انتظار می‌رود طی روزهای آتی، دسترسی به اپلیکیشن‌های مجانی گوگل پلی برای کاربران ایرانی فراهم شود. این خبر بسیار خوبی برای کاربران ایرانی است که همواره برای دسترس به نرم افزارهای اندرویدی یا می‌بایست از روش‌های مختلف و معمولا آزار دهنده دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند یا به فروشگاه‌های بعضا غیرمطئمن ارائه کننده اپلیکیشن‌ها روی آورند.

نظرات ارسال شده در این پست گوگل پلاس و ابراز خوشحالی کاربران ایرانی نیز در نوع خود جالب توجه است، برخی از توسعه دهندگان نیز در بخش نظرات این پست از اضافه کردن ایران به لیست کشورهای تحت پوشش نرم افزار خود خبر داده‌اند و برخی نیز گفته‌اند که هنوز برای آنها کشور ایران در لیست کشورها وجود ندارد.

منبع : google

 

Developers, starting today you can make your free apps available in Iran. To add this country to your distribution, please visit the Pricing & Distribution page in the Developer Console and select the checkbox for Iran directly. Note that this new distribution option is currently available only for free apps and not for priced apps or apps that use in-app billing.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*