اسپارتان ، مرورگر جدید مایکروسافت ، قدرتمند و پیشرفته می آید

پس از اعلام تولید مرورگر جدیدی توسط مایکروسافت با نام رمز اسپارتان، روز به روز جزئیات جدیدی از آن در اینترنت منتشر می‌شود. در زیر می‌توانید از آخرین جزئیات منتشر شده باخبر شوید.در روزها و هفته‌های اخیر، اخبار و جزئیات جدیدی از مرورگر جدید مایکروسافت با نام رمز اسپارتان شنیده شده که گفته می‌شود یکی از بخش‌های کلیدی ویندوز 10 خواهد بود.

حدود دو هفته پیش مری جو فولی نویسنده باسابقه ZDNet نخستین جزئیات از این مرورگر را منتشر کرد. به گفته این خبرنگار، مرورگر اسپارتان بسیار سبک‌تر از اینترنت اکسپلورر کنونی است و شباهت بسیاری به کروم و فایرفاکس دارد، هر چند کماکان از موتور رندرینگ Trident و Chakra JavaScript اختصاصی خود استفاده می‌کند.

این هفته وبسایت BGR نیز با انتشار اسکرین‌شاتی از این مرورگر (اسکرین‌شات به گفته فولی تقلبی است) خبر داد که اسپارتان با سرویس دستیار دیجیتالی مایکروسافت، کرتانا هماهنگ خواهد بود. یکی از منابع مطلع نیز در گفتگو با فولی این خبر را تأیید کرده و تام وارن نویسنده مشهور وبسایت The Verge نیز بر این خبر صحه گذاشته است.

با توجه به حضور کرتانا در بطن ویندوز 10، هماهنگ سازی کرتانا با اسپارتان بسیار قابل توجیه است. به خصوص در گوشی‌های هوشمند که استفاده از دستورات صوتی برای ورود به وبسایت های خاص یا چک کردن اخبار و اطلاعات بسیار کارایی دارد.

تام وارن همچنین می‌گوید که در اسپارتان قابلیتی قرار داده شده که می‌توان با استفاده از استایلوس بخشی از یک صفحه وب را جدا کرد، توضیحات اضافه ای به آن افزود و سپس برای دیگران ارسال کرد. این یادداشت‌ها بر روی وان‌درایو نیز ذخیره می‌شوند تا بتوان از طریق پلتفرم‌های گوناگون به آن دسترسی داشت.

به گفته وارن، اسپارتان به کاربران اجازه می‌دهد که تب‌ها را هر طور که تمایل دارند در گروه‌هایی قرار داده و بدین ترتیب تب‌های کاری و شخصی را از یکدیگر جدا کنند. منبع خبری فولی هم تأیید کرده که احتمالا قابلیتی چون Grouped Tabs در اسپارتان قرار داده می‌شود تا کاربران درک بهتری از لینک‌های جمع آوری شده خود داشته باشند. این منبع همچنین افزوده که ممکن است بتوان در هر گروه از تب‌ها، تب‌های جدیدی باز کرد تا کارهایی چون مقایسه میان قیمت‌های یک جنس بدون رفت و برگشت میان تب‌ها انجام شود.

همچنین برد سامز نویسنده وبسایت Neowin چند روز پیش تصاویری از ورژن اولیه اسپارتان منتشر کرد. یکی از منابع فولی اصالت این تصاویر را تأیید کرده و گفته که از دید یک کاربر، اینترفیس اسپارتان چنین نمایی خواهد داشت. هر چند این منبع تأکید کرده که با توجه به اینترفیس کاملا جدیدی که این ویندوز 10 خواهد داشت، سخت بتوان ورژن نهایی این مرورگر را به تصویر کشید.

برد سامز می‌گوید که اسپارتان جایگزین ورژن “مدرن” اینترنت اکسپلورر خواهد شد که بخشی از ویندوز 8 بود. تام وارن نیز تأیید کرده که اسپارتان یک اپلیکیشن ویندوز استور خواهد بود که از طریق استور مایکروسافت قابل دانلود می‌باشد. در حال حاضر اینترنت اکسپلورر از اپلیکیشن های ویندوز 8 یا ویندوزفون محسوب نمی‌شود و کاربران آن را از طریق ویندوز استور یا ویندوزفون استور دریافت نمی‌کنند، بلکه جزئی از پلتفرم سیستم عامل ویندوز است. با تبدیل اسپارتان به یک اپلیکیشن ویندوز استوری، مایکروسافت آپدیت آن را راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد داد.

البته وارن و فولی هر دو خبر داده‌اند که اینترنت اکسپلورر کماکان در ویندوز 10 و به عنوان یکی از انتخاب‌های کاربران وجود خواهد داشت.

فولی دلیل استفاده از موتور رندرینگ Trident در این سیستم عامل را نیز کمک به هماهنگ سازی هر چه بیشتر مرورگر جدید با محتوای وبسایت‌ها اعلام می‌کند. در این حالت اگر اسپارتان وبسایتی را تشخیص دهد که برای ورژن‌های قدیمی IE نوشته شده، از Trident برای رندر این وبسایت استفاده می‌کند.

مایکروسافت در 21 ژانویه مراسمی را به منظور معرفی قابلیت‌های بیشتری از ویندوز 10 برگزار می‌کند و پیشبینی شده جزئیات جدیدی از این مرورگر اینترنتی در مراسم شنیده شود.

 منابع : BGR & Theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*