سامسونگ در پی خرید بلک بری به مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار

طبق اخبار غیر رسمی سامسونگ قصد دارد شرکت بلک بری را به قیمت ۷.۵ میلیارد دلار خریداری نماید. یک منبع که نمی خواست نامش فاش شود، گفته است که سامسونگ پیشنهاد داده که سهام این شرکت را به قیمت هرسهم ۱۳.۳۵ تا ۱۵.۴۹ دلار خریداری نماید. خبری که باعث گشت در چند روز گذشته سهام بلک بری جهش قیمت ۳۰ درصدی را تجربه نماید.

تحلیل گران این حرکت سامسونگ را اقدامی جدی در رقابت با اپل ارزیابی کرده اند. سامسونگ که سعی دارد در این معامله حق ثبت اختراع بلک بری را نیز از آن خود کند  عملا خود را وارد کارزار تصرف ملموس تر بازار آمریکا کرده است. بلک بری که یک شرکت کاملا کانادایی است هنوز هم مورد علاقه آمریکایی های متعصب می باشد و این علاقه و محبوبیت از وقتی که معلوم شد رییس جمهور آمریکا هنوز هم گوشی قدیمی بلک بری را با خود دارد، به میزان زیادی نیز افزایش یافت. سامسونگ هرچند که سال ها است که در آمریکا حضور مستقیم دارد اما هنوز یک غیر آمریکایی محسوب می شود که نتوانسته مردمان متعصب آمریکای شمالی را که همواره دنبال اجناس خالص آمریکایی مثل آیفون هستند را به خود جذب کند. لذا به نظر می رسد که این حرکت جدید غول کره ای یک قدم مهم برای تصرف حساس ترین نقطه اتکای اپل باشد. حرکتی که می تواند مطمئن ترین بازار سابق  اپل یعنی آمریکای شمالی را کاملا برای رقیب ناآرام سازد.

بلک بری ۳۰ سال قبل یعنی ۱۹۸۴ میلادی در کانادا تاسیس شد این شرکت توانسته است تا کنون حدود ۴۴ هزار اختراع را به نام خود به ثبت برساند. اما خرید شرکت بلک بری که  بخشی از مخابرات کانادا را هم اداره می کند نیاز به اجازه از و تایید دولت کانادا دارد. در سال ۲۰۱۳ چینی های شرکت لنوو سعی داشتند که بلک بری را خریداری کنند که به علت مخالفت دولت کانادا و نگرانی از مسائل امنیتی شبکه، آن معامله کنسل شد. حالا نیز معلوم نیست که سامسونگ بتواند ۱۰۰ درصد سهام بلک بری را از آن خود سازد و لذا این شایعه مطرح است که شاید سامسونگ برای به دست آوردن تایید دولت کانادا مجبور شود فقط درصدی از سهام آن را خریداری کند و اجازه دهد شرکت با مدیریت سابق آن اداره شود. اما این حرکت معلوم نیست تمام هدف سامسونگ از این معامله را تامین نماید؛ والبته شاید سامسونگ  هم نگران تکرار شکست های مایکروسافت بعد از خرید ناقص نوکیا باشد. خریدی که هم نوکیا را نابود کرد وهم مایکروسافت را به نتیجه دلخواه نرساند!

منبع: reuters

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*