5 ادعای شجاعانه در مورد وجود حیات فرازمینی

تا جایی که یادمان می‌آید، انسان همواره به دنبال پاسخ این سؤال بوده که آیا خارج از سیاره زمین، موجودات زنده دیگری هم هستند یا انسان تنها موجود جهان است.در سپتامبر ۲۰۱۳، گروهی از محققان بریتانیایی ادعا کردند که قطعه سلولی که توسط یک بالونی که از فراز اتمسفر به زمین آمده بود یافت شده، می‌تواند دلیلی بر این ادعا که موجودات دیگری در فضا وجود دارند، باشد. درحالی‌که افراد و نظریه‌پردازان زیادی اغلب خبر از نشانه‌های جدیدی از ملاقات موجودات فضایی از زمین می‌دهند، حتی محققان هم ادعا کرده‌اند که شواهدی مبنی بر وجود حیات ماورای عالم خاکی پیداکرده‌اند. در این مقاله پنج مورد برتر از این ادعاها را باهم مرور می‌کنیم.

میکروب‌هایی در شهاب‌سنگ‌ها

meteorite-bacteria-bیکی از دانشمندان ناسا به نام Richard Hoover در ۴ مارس ۲۰۱۴ مقاله‌ای را منتشر کرد که ادعا می‌کند فسیل‌هایی از سیانوباکتریها در شهاب‌سنگ‌های کربنی در فضای خارجی پیدا کرده است. Hoover تکه‌هایی از شهاب‌سنگ‌ها را با میکروسکوپ الکترونی اسکن و مشاهده نمود و رشته‌ها و ساختاری را شناسایی کرد که به گفته خود وی، شبیه جلبک‌های تک‌سلولی ریز هستند.

تعدادی از دانشمندان این مطلب را به‌سختی باور کردند چراکه مقاله او در یک ژورنال سؤال‌برانگیز به نام ژورنال Cosmology چاپ شده بود. عده‌ای دیگر از دانشمندان بیان کردند که این تحقیق به‌خوبی هدایت شده است اما برای قضاوت راجع به‌درستی این ادعا هنوز خیلی زود است.

نتایج وایکینگ لندرز

2-viking-landerدر سال ۱۹۷۶ دو وایکینگ لندرز ناسا، در سطح مریخ فرود آمدند. این کاوشگرها، آزمایش‌های بیولوژیکی را هدایت می‌کردند که ازجمله این آزمایش‌ها می‌توان به  جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آزمایش اجزای سازنده آن –بلوک‌های پدیدآورنده حیات- و شواهدی مبنی و جود میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد.

لندرز شواهد اندکی برای وجود مواد آلی یافت اما کاوشگران به‌نوعی عامل واکنش‌دهنده در سطح  مریخ برخوردند که قادر بود کربن دی‌اکسید تولید کند. مهندسی به نام Gilbert Levin که این آزمایش را طراحی کرده بود،  نتیجه گرفت مه این فرایند به‌وسیله میکروارگانیسم‌های کمین کرده در خاک  مریخ صورت می‌گیرد. هرچند این تفسیر موردقبول جامعه علمی قرار نگرفته است.

تحقیقات بعدی، نتایج آزمایش‌های وایکینگ‌ها راجع به ترکیبات ارگانیک را زیر سؤال برد. تحقیقاتی که نتایج آن در دسامبر ۲۰۱۰ در ژورنال Geophysical منتشر شد، بیان کرد که این ترکیبات قبلاً در مریخ وجود داشته‌اند اما پیش‌ازاین که وایکینگز بتواند آن‌ها را پیدا کند توسط سایر مواد شیمیایی از بین رفته‌اند.

درختچه‌های Arthur C. Clarke در مریخ

3-arthur-c-clarkeآقای Arthur C. Clarke که نویسنده  رمان‌های علمی تخیلی است و بیشتر معروفیتش به دلیل نگارش رمان A Space Odyssey در سال ۲۰۰۱ است، در همان سال ادعا کرده است که اخیراً تصاویری که نقشه‌بردار ناسا ارسال کرده است، نشانه‌ها و شواهدی از وجود درخت‌ها و درختچه‌ها در مریخ را در بردارند.

بسیاری از دانشمندان این ادعا را مسخره کردند اما این نویسنده بر اعتقاد خود پافشاری کرد.

در همان زمان Clarke گفت “من کاملاً جدی صحبت می‌کند.به تصاویر جدید مریخ با دقت نگاه کنید.” وی همچنین گفت “چیزی در این تصاویر هست که حرکت می‌کند و فصل‌به‌فصل تغییر می­کند که می‌تواند نشان‌دهنده پوشش گیاهی باشد”.

کانال‌های مریخ

4-mars-canal-hubble_ruenایده وجود شبکه‌ای از کانال‌ها در مریخ برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ توسط منجمی ایتالیایی  به نام Giovanni Schiaparelli مطرح شد و بعدها توسط Percival Lowell به اطلاع عموم رسید.  Lowell نقاشی درهم‌وبرهمی از کانال‌های مریخ کشید که تصویر آن را در رصدخانه‌اش در Flagstaff رصد کرده بود.

این ایده تا قرن بیستم موردقبول اکثریت قرار گرفت تا اینکه مشاهدات نجومی بهبود یافت و تصاویری باکیفیت‌تر از مریخ گرفته شد. این تصاویر نشان داد که این کانال‌ها توهماتی بیش نیستند و تشکل‌های زمین‌شناسی هستند.

شهاب‌سنگ آلن هیلز

mars-meteorite-life-controversy-1-101021-02رخداد بزرگی که در سال ۱۹۹۶ روی داد این بود که دانشمندان  اعلام کردند که شواهدی  مبنی بر زندگی میکروبی فسیل‌شده در شهاب‌سنگ‌های مریخی یافت شده‌ است. کشفی که اعلام می‌کرد ما انسان‌ها تنها نیستیم.

تحلیل‌های بعدی محققان روی شهاب‌سنگی که  ۸۴۰۰۱ Allan Hills ((ALH 84001)) نام دارد، موجب بحث  و جدالی شد مبنی بر اینکه احتمال دارد این فسیل به‌وسیله فرایندهای غیرزنده ساخته‌شده باشد. این شواهد هنوز مشکوک هستند و تخته‌سنگ‌های فضایی هنوز یک موضوع قابل‌بحث می‌باشند.

منبع: space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. همه ی دولتهای ظالم زمانه حقایقی را پنهان کرده اند به هیچکدامشان باور نکنید فقط خدا را باور کنید تا فرصت را از دست نداده اید خدا را عبادت کنید و خود را ازاد کنید تا به حقایق برسید

  2. سلام
    اولا به شخصه من خودم یبار نمیدونم اسمشو صفینه فضایی بزارم یا هر چی رو دیدم
    ی شب تو خونه نشسته بودم برق ها رفت هوا هم زیاد تاریک نیود به اسمون نگاهه کردم ی چیزی دیدم فک کردم پرنده هان که دارم میرن اما خیلی با پرنده ها فرق داشتم 1 دونه از صینه ها جلو بود بقیه هم یکی چپ و یکی راس 9 تا بودن جالبش اینجا بود همون شب ساعت 12 شبکه 2 یا 1 عکس هایی از صفینه های فضایی رو نشون میداد و دقیقا همونی که من دیده بودم رو نشون داد اخرش هم یک عکس ادم فضای مسخره هم نشون داد 🙂

  3. شاید وجود نداشته باشن شایدم وجود داشته باش احتمالش اینکه توهم یا اینا ساخته ی دولت ها باشن زیاده تورو خدا هیچکی تو ایران ایان رو دیده؟ نه بخدا اگرم باشه قرار نیست ما بفهمیم وگرنه تو قران خداوند از ان برای ما میگفت شایدم قرار باشد ما از ان ماجرا سر در نیاریم چون مغز بشر در ان حد نیست

  4. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم

  5. دیمیتری مدودف در این مصاحبه گفت : من برای اولین بار و آخرین بار به شما می گویم. به همراه کیفی که برای کنترل مسائل هسته ای است، پوشه ای هم به من دادند که مربوط به مسائل فرا زمینیان در روسیه میشود که آن ها توسط سرویس های مخفی و امنیتی روسیه کنترل می شوند.این ها به رییس جمهور جدید داده می شود. نمی توانم به شما بگویم که چه تعداد از آن ها در بین ما هستند،چون ممکن است باعث وحشت و هراس شود.

    http://www.aparat.com/v/bvWca