فرودگر گمشده ESA پس از 11 سال پیدا شد

کاوشگر بریتانیایی مریخ، به نام بیگل دو ( Beagle-2) که یازده سال پیش، زمان فرود آمدن روی سطح مریخ ناپدید شده بود، پیدا شده است. تصاویری که از سفینه به دست آمده نشان می دهد، کاوشگر بیگل دو هنوز روی مریخ است. اجزای آن هم جدا نشده و بدنه اش سالم است.

تصویر گرفته شده از مدارگرد مریخ که در آن کاوشگر بیگل ۲ را نشان می دهد

تصویر گرفته شده از مدارگرد مریخ که در آن کاوشگر بیگل ۲ را نشان می دهد

بیگل ۲، ربات کاوشگر مریخ که حدود ۱۱ سال پیش به‌ منظور یافتن نشانه‌های حیات در مریخ به این سیاره فرستاده شده بود، مفقود شد و دیگر خبری از آن نبود. اما به تازگی با تصاویری «های‌رایز» (Hi-Rise) از مریخ گرفته، این کاوشگر که به نظر می‌رسد سالم و بدون‌ عیب است، روی سطح مریخ یافت شده است.

بیگل ۲، کاوشگر بسیار کوچک بود که سازمان فضایی بریتانیا با هزینه‌ای بسیار کم آن را ساخته بود و ماموریت آن یافتن نشانه‌های حیات در مریخ بود. سازمان فضایی بریتانیا از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده اما اعلام کرده که روز جمعه در کنفرانسی خبری آخرین اطلاعات را درباره بیگل ۲ در اختیار همگان قرار خواهد داد. ناسا هم در این‌باره اطلاعاتی منتشر نکرده و گمان می‌رود این کار را تا کنفرانس خبری روز جمعه به تاخیر انداخته باشد. بیگل ۲ که شبیه یک ساعت مچی بزرگ بود، تقریبا ۳۳ کیلوگرم وزن داشت با این حال به فناوری‌های پیشرفته‌ مجهز بود.

تصویری شبیه سازی شده از کاوشگر بیگل ۲ در مریخ

تصویری شبیه سازی شده از کاوشگر بیگل ۲ در مریخ

«مارس اکسپرس»، مدارگرد مریخ سازمان فضایی اروپا، بیگل ۲ را به فضا برد و قرار بود در کریسمس سال ۲۰۰۳ روی مریخ فرود آید. مارس اکسپرس در مدار مریخ قرار گرفت و بیگل ۲ با موفقیت از آن جدا شد اما با فرود روی مریخ، هیچ علامتی از آن مخابره نشد و معلوم نشد چه بر سرش آمده است. اما اکنون گفته می‌شود که دوربین دقیق «های‌رایز» که چند سال است فعالانه به دنبال بیگل ۲ می‌گردد، آن را یافته است. گفتنی است که های‌رایز دقیق‌ترین دوربینی است که سیاره سرخ را از سال ۲۰۰۶ زیر نظر دارد و با دقت ۳۰ سانتی‌متر در پیکسل از آن عکسبرداری می‌کند.

شین برن از دانشمندان دانشگاه آریزونا که با های‌رایز تحقیق می‌کند، در این‌باره گفت: «های‌رایز ناسا تنها دوربینی است که می‌تواند کاوشگری مثل بیگل ۲ را تشخیص دهد. این سفینه بی‌تردید در نزدیکی محلی فرود آمده که هدف‌گیری شده بود. این کاوشگر در زمان و مکان مناسب وارد جو مریخ شده بود». پس از آنکه هیچ ردی از بیگل ۲ به دست نیامد، هیچ‌کدام از تحقیقاتی که در این‌باره انجام شد به نتیجه مشخصی نرسید. فقط حدس زده شد که بیگل ۲ روی مریخ فرود نیامده یا اینکه هنگام فرود چتر یا کیسه‌های محافظ به درستی کار نکرده‌اند.

منبع : universetoday

Beagle 2: Found on Mars After An 11 Year Hunt

Beagle 2: Found on Mars After An 11 Year Hunt

The final chapter in the saga of a wayward Mars lander was finally revealed today, as an international team released images showing the Beagle-2 lander’s final resting place on Mars.

Flashback to Christmas Day, 2003. While most folks gathered ‘round the tree and opened presents, the UK and European Space Agency awaited a gift from space.  The Beagle-2 Mars lander had been released from the European Space Agency’s Mars Express orbiter six days prior, and was coasting towards a perilous landing in Isidis Planitia and was set to phone home.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تیتر مطلبتان اشتباه است، بیگل ۲ مال ناسا نبوده. ناسا سازمان فضایی ایالات متحده امریکا است و هر چیزی که مربوط به فضا باشد به ناسا مربوط نمی شود. بیگل دو بخشی از برنامه مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا یا اسا بود، مریخ نورد هم نبوده، فرودگر بوده، یعنی فقط در یک نقطه می نشسته. مریخ نورد کوریاسیتی است که حرکت می کند.