یک دستگاه برای شنیدن صدای رنگها !

 

یك هنرمند دارای عارضه كور رنگی به عنوان «سایبورگ» (موجودی که علاوه بر اعضای طبیعی بدن، دارای ارگان های عملکردی مصنوعی است)، موفق به ساخت دستگاهی شده كه با نصب آن بر روی سر خود، قادر به شنیدن ترجمه صوتی رنگها می شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «نیل هاربیسون»، هنرمند ۲۹ ساله ای كه عارضه كور رنگی وی را محدود به مشاهده جهان به صورت سیاه و سفید كرده، به تازگی به دستگاهی مجهز شده كه رنگ ها را به شكل نت های مختلف در یك مقیاس ترجمه می كند.
این دستگاه «eyeborg» نام دارد و هاربیسون در سال ۲۰۰۴ به منظور كسب اجازه از دولت انگلیس و خدمات شناسایی و گذرنامه، برای به رسمیت شناختن این دستگاه به عنوان عضوی از بدنش تلاش كرد.
برای عملكرد این دستگاه، یك تراشه در پشت سر وی قرار گرفته كه به انتقال امواج نوری به صورت صوت پرداخته و هاربیسون می تواند صدای رنگها را از داخل سر خود «بشنود».
به گفته این هنرمند جوان، وی در ابتدا با سردردهای شدیدی در پی ورودی های مداوم صوت روبه رو بوده اما پس از پنج هفته مغزش به آن عادت كرده و هاربیسون توانسته موسیقی و صدای واقعی را با رنگ ها مرتبط كند.
هاربیسون كه در دوران دبیرستان به ارتباط میان رنگ و صدا علاقه مند بود، در سال ۲۰۰۲ و با ورود به دانشكده هنر دارتینگتون برای تحصیل در رشته موسیقی توانست از این مفهوم استفاده كند.
هاربیسون در این دوران در سخنرانی آدام مونتاندوم با موضوع دانش رایانیك با تأكید بر الحاق های حسی شركت كرده و توانست وی را برای ساخت یك دستگاه رایانیك برای غلبه بر كوررنگی خود متقاعد كند.
این دستگاه با یك دوربین روی سر كه به یك رایانه متصل بوده، كار كرده و رنگها را ثبت و به امواج صوتی تبدیل می كند.
برای عملكرد این دستگاه، هاربیسون ابتدا باید فركانس های مرتبط با هر رنگ را حفظ كند. رنگهای فركانس بالا از بم بالایی برخوردار بوده، در حالیكه رنگهای فركانس پایین، وضوح بیشتری دارند. مثلا رنگ قرمز در میان فركانس های پایین بوده؛ اما بنفش، رنگی با فركانس پایین است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*