نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم عرضه شد

نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج در دل آخرین آپدیت‌ ویندوز منتشر شد. این ورژن Microsoft Edge مبتنی بر کرومیوم بوده و قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌کند.

مایکروسافت از طریق انتشار آپدیتی جدید برای آخرین سیستم عامل خود تا امروز، ورژن جدید مرورگر مایکروسافت Edge را به ویندوز 10 اضافه کرد. کاربرانی که از بیلدهای 1803، 1809، 1903 و 1909 این سیستم عامل استفاده می‌کنند، نسخه جدید مرورگر نام برده را دریافت خواهند کرد.

البته توسعه نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج به ماه ژانویه 2020 (دی 1398) برمی‌گردد، اما تا امروز به منظور در اختیار داشتن آن باید فایل مرورگر را از وب سایت Microsoft به صورت دستی دانلود و نصب می‌کردید. گفتنی است ورژن جدید مبتنی بر کرومیوم توسعه یافته است. دو مرورگر بسیار معروف گوگل کروم و اپرا نیز از کرومیوم بهره می‌برند.

اولین سری مرورگر Edge مبتنی بر دو موتور EdgeHTML و Chakra JavaScript کار می‌کرد، اما ورژن تازه معرفی شده همانند گوگل کروم از موتورهای Blink و V8 قدرت می‌گیرد. با در نظر گرفتن تغییراتی که سازنده در ظاهر رابط کاربری نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج اعمال کرده است، با ورود به آن، مرورگر وب شرکت گوگل برایتان تداعی خواهد شد. از نظر سرعت عملکرد، اکنون مرورگر مایکروسافت با رقیب قدرتمندش تا حد زیادی برابری کرده و یک سری از میانبرها و ویژگی‌های آن با توجه به استفاده از کرومیوم در دسترس قرار دارند.

مهمترین مزیت توسعه ورژن جدید Edge بر اساس کرومیوم فراهم شدن امکان نصب افزونه‌های Google Chrome روی آن است. با توجه به یکپارچه شدن مرورگر اج در سیستم عامل ویندوز 10 و از طرفی بهینه شدن آن از نظر میزان مصرف منابع پردازشی طی آپدیت اخیر، استفاده از آن در مقایسه با گوگل کروم روی سیستم‌های کامپیوتری ضعیف‌تر، به صرفه‌تر خواهد بود. این صرفه‌جویی در مصرف انرژی به افزایش دوام باتری در تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها منجر می‌شود.

نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج علاوه بر ارائه مهمترین قابلیت‌های Google Chrome یک سری ویژگی منحصربه‌فرد نیز ارائه می‌کند. به عنوان نمونه باید به حالت خواندن، تنظیمات بهتر برای افزایش حریم خصوصی، تب‌های عمودی و جستجو در سایدبار اشاره کرد.

معرفی نسخه جدید مرورگر مایکروسافت اج

دانلود ویدیو

مایکروسافت بعد از پی بردن به بیزاری کاربران از مرورگر اینترنت اکسپلورر، اج را به منظور تشویق آن‌ها به استفاده از مرورگر پیش‌فرض ویندوز ارائه کرد، اما این محصول نیز نتوانست توجهشان را جلب کند. انتظار داریم بعد از انتشار ورژن جدید وضعیت کمی تغییر کند. در نگاه اول این مرورگر، شبیه به گوگل کروم با پوسته‌ای متفاوت به نظر می‌رسد. تنها ویژگی که برخلاف مرورگر گوگل به آن‌ها دسترسی ندارید امکان همگام‌سازی بوکمارک‌ها و تاریخچه مرور با دیگر دستگاه‌ها است.