احتمال وقوع «مريخ لرزه» بر اساس شواهد تازه دانشمندان!

 


محققان با بررسي تخته سنگ‌هاي سطح مريخ به شواهد تازه‌اي از وقوع «مريخ لرزه» و آتشفشان بر سطح سياره سرخ دست يافته‌اند.
به گزارش گجت نیوز به نقل از سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دوربين‌هاي مدارگرد مريخ «هاي رايز» تصاويري با وضوح بسيار زياد از سطح مريخ تهيه كرده‌اند و محققان با بررسي اين تصاوير به شواهد تازه‌اي از احتمال بروز «مريخ لرزه» بر سطح سياره سرخ دست يافتند.
به گفته «جرالد رابرتس» زمين‌شناس و محقق زلزله‌شناسي در مؤسسه Birkbeck وابسته به دانشگاه لندن و سرپرست تيم تحقيقاتي، در تصاوير گرفته شده توسط مدارگرد «هاي -رايز» تخته سنگ‌هايي به قطر 2 تا 20 متر ديده مي‌شوند كه در جريان وقوع بهمن اخير در سطح مريخ فرو ريخته‌اند.
اين تخته سنگ‌ها در شعاع 100 كيلومتري گسل منطقه «سربروس فوسائي» قرار دارند و اين فرضيه اكنون مطرح شده است كه اين تخته سنگ‌ها در اثر لرزش‌هايي مشابه زمين‌لرزه به حركت درآمده‌اند.
پيش از اين محققان يكي از علت‌هاي وقوع بهمن بر سطح مريخ را ناشي از اصابت يك شهاب سنگ به سطح سياره عنوان كرده بودند.
تيم تحقيقاتي الگوي سقوط تخته سنگ‌ها بر سطح مريخ را با الگوي زمين‌لرزه سال 2009 در منطقه آكوئيلا در مركز ايتاليا مقايسه كردند.
در زمين لرزه ايتاليا تخته سنگ‌ها در فاصله 50 كيلومتري از مركز زمين لرزه قرار داشتند. با توجه به فاصله 200 كيلومتري تخته سنگ ها با گسل، محققان بزرگاي «مريخ لرزه» احتمالي را بيش از هفت ريشتر تخمين زده‌اند.
محققان معتقدند اگر گسل‌ها در طول منطقه «سربروس فوسائي» فعال باشند و لرزش‌ها ناشي از حركات ماگماي آتشفشان مجاور يعني «المپوس مونز» باشد، انرژي حاصل از فعاليت آتشفشاني مي‌تواند يخ هاي مريخ را ذوب كرده و باعث ايجاد آب بر سطح سياره سرخ شود كه مي تواند شرايط را براي زندگي فراهم كند.
نتيجه اين بررسي در مجله Geophysical Research- Planets‌ منتشر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*