با ابتكار محقق ايراني آكسفورد ابرچسب زيستي با الهام از باكتري خوره ساخته شد

 


محقق ايراني دانشگاه آكسفورد و همكارش با الهام از عملكرد باكتري عامل بيماري «خوره» موفق به ساخت نوعي چسب قدرتمند شدند كه قادر به چسباندن مولكول‌ها به شكلي جدانشدني به يكديگر بوده و چشم‌انداز جالبي را براي فناوري زيستي و نانوفناوري پيش رو دارد.
به گزارش گجت نیوز به نقل از سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيژن ذاكري با همراهي دكتر «مارك هوارث» از دپارتمان بيوشيمي دانشگاه آكسفورد با الهام از باكتري Streptococcus pyogenes دست به ساخت اين چسب زده‌اند.
اين باكتري پروتئيني موسوم به Fbab مي‌سازد كه يك پيوند شيميايي را بين دو گروه از اسيدهاي آمينه ايجاد مي‌كند.
اين محققان با الگوبرداري از شيوه استفاده اين باكتري از پروتئين خود براي اتصال و هجوم به سلول‌هاي انسان، تصميم به ساخت اين چسب گرفتند.
ذاكري و هوارث ابتدا اين پيوند را جدا كرده و سپس دوباره با اضافه كردن مولكولهايي در انتهاي پروتئين به عنوان چسب آنها را به هم چسباندند.
محققان اين دو قطعه پروتئين را «اسپاي كچر» ‌و «اسپاي‌تگ» ناميدند. ذاكري دريافت كه اين پروتئين به چيز ديگري نچسبيده و اين پيوند مولكولي در دماهاي مختلف پايدار باقي مي‌ماند.
اين پيوند حتي در برابر پاك‌كننده‌هاي شيميايي نيز مقاوم است. مهمتر اين كه در اين شيوه، مولكول‌ها بدون نياز به شيوه‌هاي مورد استفاده در اتصال مولكولهاي زيستي به هم متصل مي‌شوند. معمولا براي اين كار از كاتاليزورها يا نور فرابنفش استفاده مي‌شود.
مشكل اين شيوه آن است كه در صورت نياز براي اتصال مولكول‌ها در يك سلول زنده، اين نور فرابنفش مي‌تواند به بخش‌هاي ديگر آسيب وارد كند.
نتايج اين پژوهش در مجله PNAS منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*