نگاهی به روز اول کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت Build 2015

کمپانی مایکروسافت طبق سنت هر سال کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال ۲۰۱۵ را آغاز کرد.در این رویداد مایکروسافت آخرین دستاوردهای خود را برای توسعه دهندگان تشریح می کند.رویداد Microsoft Build 2015 از شب گذشته شروع شده و تا تاریخ اول می ادامه خواهد داشت.در این مطلب نگاهی داریم به اولین روز از این کنفرانس ، با گجت نیوز همراه باشید.

طرح مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان اپ‌های موبایل

پس از ماه‌ها شایعه، مایکروسافت سرانجام طرح و نقشه‌ی خودش را برای آوردن اپ‌های موبایل به داخل ویندوز ۱۰ معرفی کرد. مایکروسافت در واقع دو کیت نرم‌افزاری جدید برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است تا با استفاده از آن بتوانند برنامه‌های اندروید و iOS را به طور مستقیم به ویندوز پورت کنند. به این ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند از زبان‌های جاوا و C++ برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اندرویدی و زبان Objective C برای توسعه‌ی اپ‌های iOS استفاده کنند. سپس به سادگی کُدی را که نوشته‌اند، برای اجرا در ویندوز ۱۰ کامپایل کنند.

در واقع اگر توسعه‌دهنده‌ای هستید که از API گوگل برای توسعه‌ی اندروید استفاده می‌کنید، مایکروسافت APIهای جایگزینی را برای شما ایجاد کرده است. همین موضوع در مورد iOS نیز صدق می‌کند. به این ترتیب مایکروسافت می‌تواند توسعه‌دهندگان اندروید و iOS را به ویندوز بکشاند.

مایکروسافت اج

حتماً با پروژه‌ی اسپارتان آشنایی دارید. مایکروسافت تحت این پروژه مشغول توسعه‌ی مرورگری است که قرار است در نهایت جایگزین اینترنت اکسپلورر شود. شب گذشته مایکروسافت اعلام کرد که مرورگر پیش‌فرض در نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰، «مایکروسافت اج» نامیده خواهد شد.

نام این مرورگر از موتور جدید EdgeHTML گرفته شده است. البته مایکروسافت فعلا قصد ندارد اکسپلورر را کاملاً کنار بگذارد و آن را حفظ می‌کند تا کاربران سنتی این مرورگر دچار مشکل نشوند. مایکروسافت اج طراحی مینیمال و ساده‌ای دارد و امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای همچون امکان حاشیه‌نویسی و سازگاری با دستیار صوتی کورتانای ویندوز را دارد. افزون بر این قرار است این مرورگر از افزونه‌های کروم و فایرفاکس نیز پشتیبانی کند.

قابلیت Continuum

قابلیت کانتینوم به طور خلاصه از این قرار است که مایکروسافت کاری کرده است که ویندوز ۱۰ و نرم‌افزارهای آن به سادگی روی نمایشگرهای مختلف و با اندازه‌های مختلف سازگار شود و به نمایش در بیاید.مایکروسافت می‌گوید فرقی نمی‌کند ویندوز ۱۰ را روی یک تبلت ۸ اینچی اجرا می‌کنید یا یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، رابط کاربری ویندوز ۱۰ و اپلیکیشن‌های آن می‌توانند به راحتی با اندازه‌ی صفحه نمایش مورد نظر شما سازگار شوند.

اما دیشب مایکروسافت نشان داد قابلیت کانتینوم به همین‌جا ختم نمی‌شود و کاربران ویندوز ۱۰ روی موبایل هم می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند. به این ترتیب که کاربر می‌تواند گوشی هوشمند ویندوزی خود را به یک نمایشگر بزرگ‌تر مثل تلویزیون وصل کند و رابط کاربری و اپ‌های آن با این نمایشگر بزرگ‌تر سازگار شود.

Windows Spotlight در ویندوز ۱۰

یکی دیگر از قابلیت‌های جدیدی که ردموندی‌ها برای ویندوز ۱۰ معرفی کردند، قابلیتی به نام Windows Spotlight است. کاربر می‌تواند در صورت تمایل این قابلیت را فعال و از آن استفاده کند. در صورت فعال بودن این قابلیت، کاربر می‌تواند پیشنهادها و صفحه‌های خاصی را روی صفحه‌ی قفل یا همان Lock Screen ویندوز ببیند. برای نمونه در تصویر زیر می‌توانید ببینید که اپی به نام Fresh Point معرفی شده است.این قابلیت در واقع شیوه‌ای برای قرار دادن تبلیغات در لاک‌اسکرین ویندوز است.

رویای اجرای ویندوز ۱۰ روی یک میلیارد دستگاه

مایکروسافت شب گذشته گفت حدود یک میلیارد دستگاه می‌توانند به ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی شوند. این در حالی است که کاربران اندروید کمتر از ۵۰۰ میلیون هستند و تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند به سیستم عامل اپل به‌روزرسانی شوند، از این تعداد هم کمترند.

مایکروسافت اعلام کرد کاربران ویندوز می‌توانند به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی شوند. مایکروسافت امیدوار است ظرف سه سال، یک میلیارد دستگاه به این نسخه از ویندوز به‌روزرسانی شوند.

ارائه‌ی ویندوز ۱۰ بر روی کامپیوتر کوچک Raspberry Pi

یکی دیگر از نمایش‌های مایکروسافت ارائه‌ی ویندوز ۱۰ بر روی کامپیوتر کوچک Raspberry Pi بوده است. مایکروسافت در این رویداد ویندوز ۱۰ را بر روی Raspberry Pi به نمایش گذاشته است. همانطور که می‌دانید Raspberry Pi یک بردی به اندازه‌ی بسیار کوچک است که با داشتن پردازنده قابلیت اجرای ویندوز ۱۰ را خواهد داشت. این برد رقیبانی همچون ntel Edison یا Intel Galileo را در سر راه خود می‌بیند.

در بخش دموی نمایشگاه نیز برنامه‌های مختلفی نظیر Microsoft Edge, Kinect, و Project Astoria به توسعه دهندگان نشان داده شد. Project Astoria که به پروژه‌ی A نیز معروف است به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا کد‌های برنامه نویسی شده‌ی برنامه‌های مختلف اندروید را به ویندوز بیاورند.

تصاویری از کنفرانس مایکروسافت Build 2015

مایکروسافت علاوه بر نمایش تکنولوژی‌های مختلف در روز اول کاری این نمایشگاه، مسابقه‌ای نیز برای برنامه نویسان تهیه کرده. در این مسابقه به کسانی که بتوانند به بهترین شکل ممکن خود را نشان دهند جایزه‌های مختلفی نظیر تی‌شرت و لوازم جانبی دیگر داده می‌شود.

در روز اول این نمایشگاه می‌توان گفت که هدست واقعیت مجازی مایکروسافت به نام HoloLens غایب بزرگ این رویداد بود. این بدان معنا نیست که هیچ اثری از این هدست در روز اول نبود بلکه تمامی نسخه‌های موجود در روز اول به صورت آزمایشی قرار گرفته بودند. در کل دو بخش برای هدست HoloLens مایکروسافت تعبیه شده. یک بخش برای توسعه دهندگان قرار گرفته تا به نکات ریز این هدست پی ببرند و بخش دیگر نیز برای رسانه‌های خبری قرار داده شده است.اما در بخش رسانه ها مایکروسافت اجازه‌ی عکس برداری و فیلم برداری از HoloLens را به هیچ کدام از رسانه‌ها نداده و قول تجربه‌ی ناب این هدست را به زودی به کاربرانش داده است اگر چه برای تحقق این امر باید منتظر بمانیم.

ویدیوی خلاصه روز اول کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت Build 2015

روز دوم کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ مایکروسافت امشب آغاز می شود و احتمالا شاهد برنامه‌های جانبی مختلفی برای ویندوز خواهیم بود. مورد انتظار‌ترین برنامه شاید Office و مورد انتظار‌ترین سخت افزار نیز شاید هدست واقعیت مجازی HoloLens باشد.

منبع : phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*