دستاورد جدید دانشمندان ، ما را به رویای باز تولید و ترمیم اعضای بدن انسان نزدیک تر میکند

هر روز به صورت متوسط ۱۸ نفر در انتظار پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند. دلایل اصلی این موضوع نیز کم بودن عضوهای اهداء شده و همچنین باز پس زدن عضو جدید توسط سیستم ایمنی بدن انسان است. اما حالا به نظر می‌رسد که دانشمندان به دستاورد بزرگی دست یافته‌اند که امکان باز تولید عضو و ترمیم در بدن جاندار را میسر می‌کند.

دانشمندان مختلف بر روی روش‌های گوناگون رفع مشکل عضوهای بدن انسان تحقیق می‌کنند. برخی بر روی روش‌های ترمیم عضو بیمار فعالیت می‌کنند که روند انجام آن مشکل و طولانی است. اما دانشمندان دانشگاه ادین‌برگ موفق شده‌اند تا یک عضو بدن موش آزمایشگاهی را از باز-تولید کنند. این اولین بار است که دانشمندان موفق به خلق مجدد یک عضو در بدن پستاندار می‌شوند.

موش‌ها و انسان‌ها عضوی به نام غده تیموس دارند. تیموس نقش حیاتی را در سیستم دفاعی بدن و توسعه و رشد تی-سل‌ها ایفا می‌کند که به بدن انسان کمک می‌کند تا در مقابل بیماری‌ها مقاومت کند. هرچه سن انسان‌ها افزایش می‌یابد، تیموس کم کارتر می‌شود و تی‌سل‌های کمتری تولید می‌کند و به همین دلیل است که بدن جانداران پیر در برابر بیماری‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند. این تحقیقات بر روی موش‌ها انجام شده است، موش‌هایی که میان سال و پیر بوده‌اند. دانشمندان بر روی این موش‌ها تولید پروتئینی به نام Foxn1 را شبیه‌سازی کرده‌اند که شبیه به یک تریگر برای ژن‌ها عمل می‌کند و برای توسعه تیموس نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

تیموس موش‌ها به این پروتئین پاسخ مثبت داده است و عضوهای بدن حیوان تا ۲.۶ برابر سریع‌تر از قبل رشد کرده‌اند. از این مهم‌تر آنکه تعداد تی‌-سل‌های جاندار به دو برابر افزایش یافته است.

بدن موش‌هایی که در این آزمایش استفاده شده‌اند، پاسخ بسیار خوبی به پروتئین داده‌اند و عضو بیمار آن‌ها به سرعت ترمیم شده است. این بدین معنا است که از این روش احتمالا می‌توان برای ترمیم عضوهای بیمار و از کار افتاده انسان‌ها نیز استفاده نمود تا با سرعت چند برابری بهبود یابند. البته برای اینکه این موضوع در بدن انسان انجام شود دانشمندان راه طولانی را پیش‌رو دارند. مهم‌ترین نتیجه‌ای که دانشمندان از این تحقیقات بدست آورده‌اند این است که امکان ساخت مجدد و ترمیم عضوهای از دست رفته انسان وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*