MicroTugs ، رباتی ۱۲ گرمی که ۱۸۰۰ برابر وزن خود را حمل می کند !

محققان رباتیک دانشگاه استنفورد با الهام از شیوه حرکتی برخی حیوانات موفق به ساخت رباتی شدند که می تواند تا ۱۸۰۰ برابر وزن خود را حمل می کند ! این ربات جالب که MicroTugs نام دارد تنها ۱۲ گرم وزن داشته اما قادر به کشیدن یک وزنه ۲۱ گیلوگرمی است ! در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا بیشتر با این ربات شگفت انگیز آشنا شویم.

MicroTugs برای حرکت دارای یک تکنولوژی خاص برای ایجاد چسبندگی در سطوح مختلف در بخش های حرکتی خود است که به این ربات کمک می کند تا در جهت عمود روی سطوح صاف حرکت کند همچنین وجود چسبندگی در روی سطوح افقی باعث حرکت سریعتر شده و امکان کشیدن بارهای سنگین را هم برای آن میسر کرده است.

RobotsAndAuthors

محققان دانشگاه استنفورد این ربات را با الهام از شیوه حرکت جانورانی مثل مورچه ، مارمولک و کرم طراحی کرده اند. پایه های MicroTug به میخ های پلاستیکی بسیار ریزی مجهز شده که هنگام وارد شدن نیرو، این میخ های کوچک خم می شوند. این خم شدن میخ ها، سطح تماس با سطوح را افزایش می دهد که نتیجه آن افزایش چسبندگی میان سطح و ربات است. در مورد حرکت عمودی نیز، محققان روبات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در زمان صعود نصف بدن روبات از سطح جدا شده و رو به بالا حرکت کند، این در حالیست که نیمه دیگر بدنه کماکان به سطح چسبیده خواهد ماند.

MicroTug2

متخصصان استنفورد با استفاده از این ایده توانسته اند کاری کنند که MicroTug بتواند تا وزنی حدود ۱۸۰۰ برابر وزن خود را حمل کند.همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ، ربات MicroTug تنها ۱۲ گرم وزن دارد اما می توانند وزنی حدود ۲۱ کیلوگرم را حمل کند.

نظر شما در مرود این ربات شگفت انگیز چیست ؟

منبع: stanford.edu

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. عالیه ولی اگه بتونه روی سطح های نا هموار هم همین کاربرد رو داشته باشه عالیه و میتونن توی ساخت کاوشگر ها از این تکنیک بهره بگیرن

  2. مورچه های آینده :Superman: