خطر بزرگ:مأموريت دانشمندان براي انحراف سيارك عظيم در راه زمين، آغاز شد

 


دانشمندان به دقت در حال بررسي يك سيارك بزرگ هستند كه ممكن است در دهه‌هاي آينده خطر برخورد با زمين را داشته باشد.
به گزارش گجت نیوز به نقل ازسرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيارك 2011 AG5 حدود 140 متر بوده و ممكن است در سال 2040 به حدي به زمين نزديك شود كه محققان اكنون درخواست برپايي جلسه‌اي براي بررسي چگونگي مقابله با آن را داده‌اند.
گفت‌وگو در مورد اين سيارك در برنامه كار چهل و نهمين نشست کميته فرعي علمي و فني كميته سازمان ملل براي كاربردهاي صلح‌آميز از فضاي خارجي كه چندي پيش در وين برگزار شد، قرار داشت.
اين جسم سنگي در ژانويه 2011 توسط رصدخانه‌هاي كاوش كوه لمون در آريزونا شناسايي شد. اگرچه دانشمندان تاكنون توانسته‌اند اندازه اين سيارك را بدست آورند اما جرم و تركيبات آن هنوز ناشناخته باقي مانده است.
«كوچني» از سازمان فضايي اروپا اظهار كرد: سيارك 2011 AG5 تنها جسمي است كه از بالاترين شانس براي برخورد با زمين در سال 2040 برخوردار است. اگرچه ما تاكنون تنها موفق به مشاهده نيمي از مدار آن شده‌ايم و اين محاسبات هنوز بطور كامل قطعي نشده‌اند.
وي افزود: ما در طول 14 نشست خود به اين نتيجه رسيديم كه اين سيارك خطر واقعي براي زمين محسوب مي‌شود. اگرچه بايد يك يا دو رصد كامل از مدار كامل آن براي نتيجه‌گيري نهايي انجام شود.
به گفته «دونالد يئومان»، رئيس برنامه رصدهاي اجسام نزديك به زمين در ناسا، امكان برخورد اين سيارك با زمين در تاريخ پنجم فوريه 2040 يك در 625 است. اگرچه اين برآورد نيز قطعي نيست.
در يك سناريوي بسيار محتمل در مورد امكان برخورد اين سيارك با زمين، زمان كافي براي اجراي يك ماموريت انحراف براي تغيير مسير آن تا پيش از سال 2023 وجود دارد.
2011 AG5 نيز ممكن است در فوريه 2023 در چنين چاله‌هايي افتاده و تا 2.99 ميليون كيلومتري زمين نزديك شود. از اين رو دانشمندان در صورت بروز هرگونه اتفاقي مي‌توانند پيش از سال 2040 اين سيارك را به كل از اين مسير بازدارند.

 

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*