هرآنچه که اپل در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2015 معرفی کرد

کمپانی اپل دیشب دوشنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) ساعت ۹:۳۰ به وقت تهران کنفرانس توسعه دهندگان خود یا همان WWDC 2015 را در کالیفرنیا با حضور تیم کوک، مدیر عامل این شرکت آغاز کرد.اپل در این رویداد آخرین دستاوردهای خود را معرفی کرده و در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.در این مطلب نگاهی داریم به هرآنچه که اپل در کنفرانس توسعه دهندگان  WWDC 2015 معرفی کرد.با گجت نیوز همراه باشید.

رونمایی از سیستم عامل OS X 10.11 با نام El Capitan

OS-X-El-Capitan

“ال کاپیتان”، نسخه جدید و به روز شده OS X (سیستم عامل انحصاری دستگاه های مک) می باشد که آمده است تا تجربه استفاده از او اس ایکس را تغییر داده و عملکرد آن را بالا ببرد نه اینکه فقط کل رابط آن طراحی مجدد شود. برای مثال Safari اکنون به شما اجازه می دهد تا سایت های مورد دلخواه خود را پین کنید. از ویژگی های جدیدی که ال کاپیتان ارائه می دهد می توان به ژست های حرکتی جدید مانند لرزاندن برای بزرگ تر کردن نشانه گر موس اشاره کرد.

شما همچنین می توانید بدون وارد شدن به پیج های مشخص، بخش آدیو را در تب ها روی حالت مات بگذارید، اسپات لایت نیز قابلیت های جست و جوی گسترده تری را در اختیارتان قرار خواهد داد مانند اینکه می توانید بلیط های رویدادهای مختلف ورزشی، آب و هوا، و مراسم پیش رو را با استفاده از زبان اصلی خود سرچ کنید. مدیریت پیشرفته ویندوز نیز بدین معنا می باشد که شما این توانایی را دارید تا به طور اتوماتیک صفحه خود را میان اپ های مختلف دسکتاپی جدا کنید. و در آخر ویژگی Metal که ابزار بهینه سازی است و اپل آن را اولین بار سال گذشته برای پردازشگرهای موبایل معرفی نمود اکنون عملکرد ال کاپیتان را بهتر نموده است.

رونمایی از آی او اس ۹

iOS-9-new-features-1051

بالاخره آی او اس ۹ از راه رسید ; آی او اس ۹ نیز مانند ورژن جدید OS X بیشتر از اصلاحیات، سعی داشته تا تغییرات اساسی را به نمایش بگذارد. در زیر ویژگی های جدید این سیستم عامل را که برای آیفون و آیپد می باشد معرفی کرده ایم.

اپل در iOS 9 قصد بهبود زیرساخت‌های این پلتفرم را داشته است. همچنین سرورهای نرم‌افزار سیری روزانه به حدود یک میلیارد تقاضا پاسخ می‌دهد. ظاهر سیری در iOS 9 دستخوش تغییراتی خواهد شد. به‌طور مثال تنها کافیست تا به سیری بگویید که عکس‌های گرفته شده در ماه پاییز گوشی شما را به نمایش در آورد و سیری طی چند ثانیه، به‌آسانی این کار را برای شما انجام خواهد داد.

برجسته ترین شعار به روز رسانی آی او اس در ورژن ۹، هوشمند شدن است و به همین دلیل در کنار سیری، که بسیار آگاه و هوشمند است از ویژگی جدیدی به نام Proactive رونمایی کرد که قرار است رفتارهای کاربران را یاد گرفته و پیش بینی کند که هر کاربر علاقه دارد با آیفون یا آیپد خود چه کارهایی انجام دهد.

برای مثال اینکه اگر معمولا در ساعاتی خاص از روز به موزیکی خاصی در باشگاه گوش می دهید، Proactive این عادت را یاد خواهد گرفت و در طول زمان این کار را به شما پیشنهاد می دهد تا انجام دهید. پرو اکتیو همچنین می تواند هنگامیکه تماسی ناشناخته روی نمایشگر آیفون یا آیپدتان پدیدار شد حدس بزند که ممکن است چه کسی باشد، اگر از اپلیکیشنی در ساعتی مشخص از روز استفده می کنید آن را به پیشنهاد می دهد، مناطقی که در نزدیکی شان هستید را نیز همینطور.

اپلیکیشن Notes کارکردهای بیشتری پیدا کرده است (قابلیت نقاشی کشیدن)، Passbook به نام  Wallet و Newsstand به “News تغییر نام داده اند، مد کم مصرف  ارائه شده است که سه ساعت باتری را دیرتر خالی می کند، آیپدها نیز آپشن های جدید دریافت کرده اند یعنی کاربران می توانند صفحه نمایشگر خود را بخش بخش کنند و هر یک را به یک اپ خاص اختصاص دهند. این ها همه شمه ای از آنچه سیستم عامل آی او اس ارائه داده است بود و حس اول در بخش های بعدی مفصلا به شرح هر ویژگی خواهد پرداخت.

پشتیبانی کامل iOS 9 از زبان‌ های راست به چپ 

ios9-rtl-support-1

iOS 9 پشتیبانی کاملی از زبان‌های راست به چپ، همچون فارسی و عربی دارد که باعث می‌شود وقتی زبان رابط کاربری را تغییر می‌دهید ظاهری بسیار تمیزتر و یکپارچه‌تر داشته باشید.

کنترل‌های UIKit  استاندارد به صورت خودکار به صورت راست به چپ حرکت می‌کنند. یعنی مثلا اگر در منوی اپلیکیشن‌ها تا کنون باید انگشت خود را از راست به چپ می‌کشیدید تا به صفحه بعد بروید، در صورت تغییر زبان به عربی یا فارسی، باید برای دیدن صفحه بعد اپلیکیشن‌ها انگشت خود را از چپ به راست بکشید.

ios9-rtl-support-2

UIView مشخصات مفهومی محتوا را تعیین می‌کند که به شما اجازه می‌دهد مشخص کنید چگونه متن راست به چپ روی نمایشگر نشان داده شود.
UIImage نیز این امکان را می‌دهد تا در صورتی که زبان رابط کاربری راست به چپ بود، تصاویر نیز به همان شیوه متون ورق خورده و به صفحه بعد منتقل شوند.

در حالی که ممکن است این قابلیت برای بسیاری از کاربران هیچ تغییر محسوسی تلقی نشود، برای کاربرانی که زبان‌شان راست به چپ است (مثل ما پارسی زبان‌ها) بسیار مهم است و یک گام بلند رو به جلو محسوب می‌شود. این که اپل روی قابلیت‌هایی کار می‌کند که شاید زیاد هم نمی‌تواند روی آن مانور تبلیغاتی دهد، اهمیت زیادی دارد، چرا که بخش عمده‌ای از کاربران به این قابلیت نیاز داشتند.

سرویس استریمینگ موزیک اپل ( Apple Music )

dsc1328-1

بالاخره انتظارها به سر آمد و این شرکت با معرفی Apple Music ورود خود را به عرصه رقابت در استریمینگ موزیک اعلام کرد.این شرکت که پیش‌تر نیز با عرضه آیپاد و آیتونز انقلابی را در حوزه موزیک دیجیتال بوجود آورده بود، این‌بار در نظر دارد تا با ارایه این سرویس، خود را در جمع شرکت های فعال در این عرصه جای دهد و رقابتی جدی را با آن ها آغاز کند.

تیم کوک مدیرعامل اپل در این خصوص عنوان کرد:” اپل در طی سال های اخیر ارتباط دیرینه و خوبی را با  دنیای موزیک برقرار کرده و همواره در این عرصه پرتلاطم و پر از تغییرات حضوری پررنگ داشته است.”

با استفاده از این اپلیکیشن کاربران قادر خواهند بود علاوه بر دانلود آهنگ های مورد علاقه، موزیک و رادیو را نیز استریم کنند. این اپلیکیشن همانند بسیاری از سرویس های مشابه، با تشخیص هوشمند سلیقه شما در انتخاب آهنگ ها، فهرستی از آهنگ های مشابه را نیز برایتان ارایه می دهد.

گفتنی است  اشتراک این اپلیکیشن در سه ماه نخست رایگان بوده و پس از آن هزینه اشتراک یک ماهه این سرویس ۹.۹۹ دلار و برای خانواده ای با ۶ عضو نیز ۱۴.۹۹ دلار تعیین شده است.به گفته اپل، این سرویس از تاریخ ۳۰ ژوئن شروع به کار خواهد کرد و  نسخه اندروید آن نیز در فصل پاییز عرضه می شود.امکان دانلود و گوش دادن آفلاین موزیک ها نیز برای کاربرانی که حق اشتراک را پرداخت کرده اند فراهم شده است که این ویژگی برای کاربران رایگان این اپلیکیشن وجود ندارد و تنها می توانند به صورت محدود به ایستگاه های رادیویی Apple Music گوش دهند.

Connect

dsc1289-1

ویژگی Connect اپل موزیک که خواننده رپ مشهور آمریکایی Drake به طور خلاصه از آن صحبت کرد نیز قرار است آنطور که پیداست رقیبی سرسخت برای SoundCloud (پلت فرم توزیع صدا به صورت آنلاین برای بارگذاری و ارسال محتوا) باشد. حتما که این ویژگی قرار است سر و صدای بسیاری به راه بیاندازد اگرنه Drake چنین مشتاق نبود. Soundcloud خیلی وقت است که در ارتباط دادن هنرمندان با طرفدارانشان از میان رقبا حرف اول را می زند و چیزی بیشتر از یک از سرویس پخش یا شبکه اجتماعی بوده است که البته “کانکت” هم سعی دارد چنین باشد.

اپل پی ( Apple Pay ) در انگلستان

apple-pay-jennifer-bailey

سرویس اپل پی سال گذشته رونمایی شد و شب گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان اپل، این شرکت از حضور شرکای جدیدی چون Trader Joe’s و JC Penney خبر داد. شرکت پردازش پرداخت  Square نیز همچنین قرار است تا پاییز امسال یک دستگاه کارت خوان سازگار با اپل پی ارائه دهد. اما مهمترین چیزی که در مورد سرویس اپل پی اعلام شد این بود که این سرویس قرار است از آمریکا پا را فراتر گذاشته و تا ماه جولای سال جاری وارد انگلستان شود.

رونمایی از ۲

Watch-OS-2-1

ساعت اپل که کمتر از دو ماه از عمر آن می گذرد، آپدیت نرم افزاری بزرگی را دریافت کرد و آن هم سیستم عامل watchOS 2 بود. سیستم عامل به روز شده ساعت اپل به طراحان این اجازه را داده است که تا پاییز سال جاری، اپ های انحصاری و مخصوص به آن را طراحی کنند. بتای این سیستم عامل از اکنون برای توسعه دهندگان موجود می باشد.

کار پلی ( CarPlay ) از اندازه های متفاوت نمایشگر خودروها پشتیبانی می کند

car play

درست مانند آی او اس ۹ و OS X، سیستم عامل مختص خودروی اپل نیز آپدیت های بزرگی دریافت کرده است که مهم ترین آن ها این است که سرویس کار پلی اکنون به سازندگان خودرو اجازه می دهد تا اپ هایی طراحی کنند که می توانند ویژگی های یک خودروی خاص را تحت کنترل خود قرار دهند. کار پلی همچنین اکنون از نمایشگرهای high-DPI در ابعاد مختلف پشتیبانی می کند، بدین معنا که خودروسازان اکنون آزادند تا سرویس کار پلی را هر جا که مورد نظرشان است تعبیه کنند.

پلتفرم HomeKit گسترده تر از قبل عمل خواهد کرد

home kit

هوم کیت، پلت فرم خانه هوشمند اپل اکنون قابلیت های بیشتری دارد و می تواند در آینده ای نزدیک بسیاری از محصولات خانه هوشمند از جمله سیستم های امنیتی، حسگرهای حرکتی، و نمایشگرهای سنجش دی اکسید کربن را کنترل کند.

در حال حاضر این پلتفرم خانگی هوشمند برخی از کارهای ابتدایی و اولیه ای همچون قفل کردن درب ها و روشن و خاموش کردن چراغ ها را از طریق دستیار صوتی سیری آیفون و همچنین اپلیکیشن های سایر شرکت ها انجام می دهد که به گفته اپل، این پلتفرم شاهد تغییرات اساسی خواهد بود. از این پس، کنترل بسیاری از تجهیزات خانگی از قبیل سیستم های امنیتی، سنسورهای حرکتی و مانیتورهای کنترل دی اکسید کربن و غیره نیز برای افراد فراهم می شود.

علاوه براین، اپل در نظر دارد تا کنترل این تجهیزات در بیرون از خانه را آسان تر کند. در حال حاضر برای انجام این کار، کاربر به یک اپل تی‌وی نیاز دارد اما این شرکت تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا انجام این فرآیند را از طریق فضای ابری iCloud ممکن سازد که گفته می شود این ویژگی در iOS 9 وجود خواهد داشت.

افزودن ویژگی پین کردن به مرورگر سافاری

safari

سافاری پس از  به روزرسانی جدید  قابلیت های متعددی را به کاربر ارائه خواهد داد  که در کنفرانس شب گذشته اپل به برخی از آن ها اشاره شد. از میان آن ها می توان ویژگی پین کردن تب ها برای جستجویی ساده تر در میان صفحات اینترنتی و همچنین بستن تب هایی که در آن‌ها آهنگ و یا صدایی خاص پخش می شود نام برد که این ویژگی ها پیش‌تر نیز برای کاربران کروم ارایه شده بود.

بر اساس این دو قابلیت، با کلیک بر روی هر لینک، تبی جدید برای شما باز می شود و همچنین آیکون اسپیکر نیز در تب هایی که درآن ها موسیقی پخش می شود به نمایش در می آید که به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدام تب از صدای بلندتری برخوردار است و می توانید آن را قطع کرده و یا به طور کامل تب را ببندید.اگرچه این ویژگی ها برای کاربران مرورگر سافاری بسیار جدید است اما چند سالی می گذرد که کاربران مرورگر کروم با این قابلیت کار می کنند.

معرفی سرویس خبررسان News

news

پیشتر شایع شده بود که اپل قصد دارد فعالیت سرویس Newsstand خود را متوقف نماید و حالا در کنفرانس توسعه دهندگانش با معرفی سرویس تازه ای به نام News این خبر به صورت رسمی تایید شد.سرویس نیوز محتوای خود را از ناشران سرتاسر جهان تامین خواهد کرد و صاحبان محتوی می توانند مقالات موجود در این سرویس و نحوه انتشار آنها را بر حسب خواست خود تغییر داده و اصلاح نمایند.

درست مانند فلیپ برد، نیوز هم در برگیرنده فید شخصی سازی شده ای از محتوی و مقالات مختلف است. اپل در جریان نطق کنفرانس توسعه دهندگان امسال خود تعدادی انیمشن را رونمایی کرد که ناشران می توانند در این سرویس از آنها استفاده نمایند و از طریق آنها به مرور خبرها بپردازند.این سرویس به صورت تمام صفحه در اختیار کاربران قرار می گیرد و عکس ها و ویدئوها را مستقیما در داخل مقالات نشان می دهد.

این ها مهمترین اتفاقاتی بود که شب گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان اپل WWDC 2015 رخ داد.نظر شما در مورد کنفرانس امسال اپل چیست ؟

منبع : گجت نیوز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یعنی پشتیبانی کامل از زبان فارسی میکنه یعنی میشه زبان گوشیو به فارسی تغیر دهیم ❔❔