تصاویر شگفت انگیز فضاپیمای کاسینی از قمر دیونه سیاره زحل

بیش از ۱۰ سال است که فضاپیمای کاسینی در حال بررسی و ارسال اطلاعات از سیاره ذحل و قمر هایش است و همچنان تصاویری شگفت انگیز از دنیای اسرارآمیز سیاره زحل را به ثبت می رساند.کاسینی حدود شش روز پیش و در حین گذر از کنار قمر دیونه (Dione) زحل تصویری به ثبت رسانده است.گفته می شود این ماه زحل بر روی پوسته خود یخ دارد.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

تصویر مذکور ( عکس اول مطلب ) در فاصله ۳۲۱ مایلی (۵۱۷ کیلومتری) و با استفاده از دوربین میدان دید کم این فضاپیمای قدیمی به ثبت رسیده است. پیشتر کاسینی در سال ۲۰۱۱ توانسته بود به فاصله ۶۲ مایلی (۱۰۰ کیلومتری) دیونه نیز برسد.

تصویر دیگری که در زیر مشاهده می‌کنید از فاصله ۴۸ هزار مایلی (۷۷۲۴۸ کیلومتری) ما به ثبت رسیده و در آن می‌توان زحل، حلقه‌های زیبای آن و همچنین قمر «انسلادوس» (Enceladus) زحل (در بالا سمت راست) را مشاهده کرد.

Saturn-moon-Dione-1

انسلادوس یکی دیگر از قمرهای مشهور زحل است که دانشمندان عقیده دارند بر روی سطح آن آب گرم و موادی شیمیایی وجود دارد که امکان وجود حیات در آن را زیاد کرده است. کاسینی به زودی به فاصله ۳۰ مایلی (۵۰ کیلومتری) این قمر خواهد رسید. پس منتظر می‌شویم ببینیم راز این قمر یخی فاش خواهد یا خیر.

Cassini Saturn Enceladus

کاوشگر کاسینی در سال ۱۹۹۷ به سمت زحل پرتاب شد، این فضاپیما در سال ۲۰۰۴ به سیاره زحل رسید و قسمتی از آن با نام فضا‌پیمای هویگنس(Huygens) از آن جدا شده ودر سطح تیتان بزرگترین قمر آن فرود آمد. این فضاپیما برای رسیدن به مدار مطلوب دوبار از گرانش سیاره ناهید ویک بار از گرانش زمین استفاده نمود. وزن آن ۶ تن وهزینه ساخت و پرتاب آن ۳.۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

کاسینی علاوه بر نقشه برداری دریاچه های متان در قمر تیتان، شناسایی آبفشانهای یخی (icy geyser) بیرون زده در قمر انسلادوس (Enceladus) و ردیابی توفانها در جو زحل، مطالعات فراوان و گسترده ای بر روی سیستم حلقه ها و محیط آنها انجام داده است. این بررسیها و مشاهدات به ماهیت ذرات حلقه ها، چگونگی برهم کنش آنها با یکدیگر و با قمرهای سیاره و نقش غبار ریز در سیستم حلقه ها نور تازه ای بخشیده است.

در ادامه تصاویری از تمام اقمار سیاره زحل را مشاهده خواهید کرد :

منابع : space & Nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یکی از اقمار انگار اب توش جریان داره واقعا شگفت اوره

  2. یکی از قمرها ( دهمین قمر ) بطرز وحشناک و بارش میلیاردی شهاب سنگ در سطح آن ، مثل اسفنج شده .
    شهاب سنگ این قمر رو پاره پاره کرده و از وسط شکافته