مشکلات فنی ، خطری که موفقیت سفر به دور دنیای سولار ایمپالس ۲ را تهدید می کند

سولار ایمپالس ۲ یک هواپیمای خورشیدی است که قرار است رکورد سفر به دور دنیا بدون مصرف حتی یک قطره سوخت را به ثبت برساند.این هواپیما اسفند ماه گذشته سفر خود را از ابوظبی آغاز کرد و در آخرین پرواز خود بر فزار اقیانوس آرام در ایالت هاوایی آمریکا به زمین نشست.طبق برنامه قرار بود سولار ایمپالس ۲ از هاوایی به آریزونا برود اما به دلیل برخی مشکلات فنی کار طبق برنامه پیش نرفته و این تاخیر ممکن است مانع از پایان سفر دور دنیای این هواپیما تا قبل از اتمام سال ۲۰۱۵ شود.

Solar-Impulse-2

گروه پشتیبانی هواپیما هشدار داده‌اند که به دلیل صدمات وارد شده به باتری ناشی از گرمای بیش از حد، این ماشین خورشیدی نمی‌تواند حداقل تا دو یا سه هفته‌ی دیگر بخش بعدی سفرش (هاوایی به آریزونا) را آغاز کند. اگر سولار ایمپالس ۲ نتواند خودش را به موقع به قسمت شرقی آمریکا برساند، شرایط جوی مناسب برای پرواز بر فرار آتلانتیک را در این سال از دست خواهد داد. باید دید که این مشکل پیش آمده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و این که آیا مشکل پیش رو فقط یک مانع کوتاه مدت است یا عامل جدی در توقف هواپیما.

Solar-Impulse-2-2

هواپیمای خورشیدی سبک سولار ایمپالس ۲ که نمونه بزرگتر پیش‌ساخت تک‌سرنشین ابتدایی است، از فیبر کربن ساخته شده و از ۱۷ هزار و ۲۴۸ سلول خورشیدی روی بال برخوردار است که انرژی تجدیدپذیر را برای هواپیما تامین می‌کند.سلول‌های خورشیدی چهار باتری پلیمر لیتیومی هواپیما را شارژ می‌کنند.طول بال این هواپیمای خورشیدی ۷۲ متر بوده که بزرگتر از بال‌های بوئینگ ۷۴۷ است، اما وزن آن به اندازه یک خودروی ۲۳۰۰ کیلوگرمی است.

منبع : engadget