چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام : هرآنچه که می دانیم و انتظار داریم

مشکل گرم کردن چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ ، محبوبیت و سابقه درخشان کوالکام را خدشه دار کرد و باعث شد کمپانی های بزرگی همچون اچ تی سی و سونی با مشکلات بسیاری روبرو شوند.در کنگره جهانی موبایل، کوالکام خبر از اسنپدراگون ۸۲۰ بعنوان نسل بعدی پردازنده‌های ۸ هسته‌ای خود داد.تراشه ای که با توجه به مشکلات اسنپدراگون ۸۱۰ ، مسئولیت بزرگی را به دوش می کشد و برای جبران ضعف نسل قبلی خود به میدان خواهد آمد.

اما آیا کوالکام در اسنپدراگون ۸۲۰ مشکلات ۸۱۰ را برطرف نموده است ؟ قائدتا باید اینگونه باشد اما در خبری که چند روز پیش منتشر گردید گفته شده بود که این چیپست هم همچون اسنپدراگون ۸۱۰ از مشکل گرم کردن بیش از حد رنج می برد !

به هر حال باور این موضوع بسیار سخت است که کوالکام مشکل به این بزرگی را در نسل جدید چیپست های خود رفع نکرده باشد.خصوصا اینکه اینبار به جای استفاده از هسته های آماده Cortex، ماحصل کار خود یعنی Kyro را به کار گرفته است.

در این مطلب نگاهی داریم به چیپست کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ ( Qualcomm Snapdragon 820 ) تا ببنیم دست پخت جدید کوالکام از چه مشخصاتی برخوردار است.با گجت نیوز همراه باشید.

اهمیت هسته های سفارشی

این تراشه با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری FinFET و توسط سامسونگ و GlobalFoundries ساخته خواهد شد که در حال حاضر قدرتمندترین فرآیند ساخت موجود در بازار است. کوالکوم سفارشی سازی هسته ها را به منظور نمایش و تبلیغات انجام نداده بلکه این امر به منظور افزایش قدرت و کارایی این تراشه ها انجام شده است.

به عنوان مثال، هسته های ۳۲ بیتی ARMc7 Krait که در سری پردازنده های S4 و ۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفته است در مقایسه با هسته های Arm Cortrex از قدرت و سرعت بالاتری برخوردارند و این درحالیست که هر دو از سرعت کلاکی بهره می برند.از سویی دیگر، کوالکوم توانست با هسته  Krait 400 خود به سطح عملکرد و قدرت Cortez-A15 دست یابد و مشکلات اتلاف حرارتی و مصرف انرژی را نیز برطرف کند. اگر به یاد داشته باشید این مشکلات، منجر به کنارگذاشتن پردازنده Nvidia Tegra 4 شده بود.

از این رو، میکرومعماری Kyro جدید کوالکوم ، که در چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده خواهد شد،  می تواند بار دیگر نگاه کارشناسان و منتقدان را به خود جلب کند. با توجه به عدم موفقیت این کمپانی در عرضه اسنپدراگون ۸۱۰، انتظار می رود که این شرکت با تولید این تراشه علاوه بر رفع نواقص پیشین، بار دیگر محبوبیت خود را بدست آورد چرا که به زعم منتقدان بهترین نوع عذرخواهی، تولید محصولی به مراتب قدرتمند تر و با کارایی بهتر نسبت به نمونه قبلیست.البته نباید تمامی بار مسئولیت در تولید چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ را بر دوش کوالکوم نهاد چرا که معماری Kyro آنچنان توسعه داده نشده بود که بتوان از آن در اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کرد و از آنجایی که تولیدکنندگان گوشی های هوشمند، چیپست های ۶۴ بیتی پیشرفته ای را از کوالکوم انتظار داشتند این چیپست نتوانست پاسگوی انتظارات باشد.

اما در حال حاضر، این تکنولوژی آماده استفاده در پردازنده هاست و قادر است سرعت کلاک را تا ۳ گیگاهرتز ارتقا دهد که این سرعت برای اولین بار در تراشه های کوالکوم مشاهده خواهد شد.

محاسبات شناختی

کوالکوم در روزها و هفته های اخیر صحبت هایی را در خصوص پلتفرم “محاسبات شناختی” ZeroTouch داشته است. این شرکت در حال کار و تحقیق بر روی الگوریتم هاییست که بتواند دستگاه های هوشمندتری را نسبت به دستگاه های امروزی روانه بازار کند.این شرکت در حال پیاده سازی هوش مصنوعی بر روی گوشی های هوشمند است و پیش بینی می شود که در سال های آتی شاهد رونمایی از برخی از ویژگی های این پلتفرم باشیم.

جزییات فنی

تاکنون پیش‌بینی می شد که چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ مجهز به هشت هسته پردازشی باشد اما اخیرا مقایسه ای میان این چیپست با پردزانده ده هسته ای Helio X20 مدیاتک صورت گرفته که نشان می دهد این چیپست به چهار هسته دو خوشه ای مجهز خواهد بود به طوری که دو هسته این تراشه با سرعت کلاک ۱.۷ گیگاهرتز و دو هسته دیگر نیز با سرعت کلاک ۲.۲ گیگاهرتز کار خواهند کرد.

قابلیت پخش ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کنار پشیبانی از رم ۴ گیگابایتی، دوربین ۲۱ مگاپیکسلی و شبکه LTE cat رامی توان از دیگر ویژگی های این چیپست دانست. پردازش گرافیکی این تراشه را نیز Adreno 530 برعهده خواهد داشت. تاکنون اطلاعات دقیق تری در خصوص این پردازنده گرافیکی منتشر نشده است اما گفته می شود که این پردازنده با سرعت پردازش گرافیکی ۶۰ مگاهرتز، به عنوان سریعترین پردازشگر گرافیکی ساخته شده توسط کوالکوم لقب گیرد.

ناگفته نماند که بخش عمده ای از مشکلات چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ به دلیل فشار وارده از شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به این شرکت، برای استفاده از پردازنده ۶۴ بیتی مبتنی بر ARMCortex و فناوری تولید قدیمی ۲۰ نانومتری بود. اما هم اکنون به لطف فناوری FinFET و هسته های سفارشی شده می توان انتظار چیپستی قدرتمند را از این شرکت داشت.

انتظارات از عملکرد

انتظارات بالای کاربران از این چیپست چندان هم بی مورد نیست. چرا که نتایج منتشر شده از بنچمارک GeekBench نشان می دهد که این چیپست توانست امتیاز ۱۷۳۲ را در آزمایش تک هسته ای و امتیاز ۴۹۷۰ را در آزمایش چند هسته ای کسب کند. برای درک بهتر این امتیاز می توان گفت که چیپست Exynos 7420 که در گلکسی اس ۶ سامسونگ استفاده شده توانست در تست تک هسته ای به امتیاز ۱۴۸۶ و تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ که در Mi Note Pro شیائومی استفاده شده  به امتیاز ۱۲۲۷ دست یابند.در تست چند هسته ای نیز این چیپست توانست بالاتر از اسنپدراگون ۸۱۰ که امتیاز ۴۴۲۴ را کسب کرده بود قرار گیرد. اما نتوانست بالاتر از Exynos 7420 که امتیاز ۵۲۸۴ را کسب کرد جای گیرد.

زمان عرضه

بنابرگزارش ها، مراحل ساخت این تراشه به پایان رسیده است و کوالکوم نمونه هایی از آن را در اختیار برخی شرکت های سازنده گوشی از قبیل سونی، اچ تی سی و شیائومی قرار داده است. این شرکت ها ۶ ماه وقت دارند تا این تراشه را بر روی محصولات خود مورد آزمایش قرار دهند و در صورت مشاهده نتایج مطلوب، می بایست منتظر عرضه نسخه نهایی این چیپست از سوی کوالکوم باشند.پیش بینی می شود شرکت های تولید کننده، آخرین ماه های سال ۲۰۱۵ را به معرفی محصولاتی که از این چیپست بهره می برند اختصاص دهند و به احتمال فراوان در اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۲۰۱۶ می توانیم شاهد عرضه این محصولات باشیم.

گفته می شود شیائومی در تلاش است تا گوشی Mi5 و یا Mi5 Plus را که به این تراشه تجهیز شده است در ماه اکتبر رونمایی کند. البته شنیده می شود که گوشی های LG G4 Pro، HTC Aero و Sony Xperia Z5 نیز با این چیپست در اختیار علاقه مندان قرار خواهند گرفت.

منبع : phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*