ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت : قابلیت ترجمه زنده مکالمه به اسکایپ مي آيد

microsoft

ساتیا نادلا، مدیر عامل جدید مایکروسافت، طی کنفرانسی که به میزبانی وبلاگ Re/Code برگزار می شد،‌ اخباری هیجان انگیز از شرکت خود بیان کرد و اعلام نمود که مایکروسافت قصد دارد به زودی قابلیت ترجمه زنده مکالمات را به اسکایپ اضافه کند.

نادلا در این رباطه می گوید: «ما با این کار قصد داریم محدودیت های زبانی را از میان برداریم و ارتباطی آسان تر را میان کاربران به وجود آوریم.»

این روزها ارتباطات در کشور های توسعه یافته دیگر محدود به یک زبان خاص نمی شود و افرادی با ملیت های مختلف مدام با یکدیگر در ارتباط هستند. زبان انگلیسی با وجود فراگیری بسیارش، از لحاظ جمعیتی سومین زبان دنیا به حساب می آید و پس از زبان های چینی و هندی قرار می گیرد. اسکایپ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و به تنهایی پذیرای یک سوم تماس های بین المللی است. با چنین آماری، اضافه شدن قابلیت ترجمه همزمان به این سیستم، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت و درهای جدیدی را در تعاملات کاری و تجاری میان کاربران، خواهد گشود.

ترجمه همزمان مایکروسافت در واقع ترکیبی از سه تکنولوژی جداگانه است. سیستم تشخیص صدا، ترجمه کلمات و تبدیل متن به گفتار از جمله مواردی هستند که مایکروسافت به خوبی توانسته با ترکیب آنها قابلیت جدیدی را به وجود آورد. این شرکت در زمینه تشخیص صدا تجربه های موفقی را دارد که از جمله آن ها می توان به نمونه استفاده شده در Xbox و حتی دستیار صوتی ویندوز فون ۸.۱، موسوم به کورتانا، اشاره کرد.

نحوه کار ترجمه همزمان اسکایپ بدین ترتیب است: نفر اول شروع به صحبت می کند. اسکایپ کلمات را تشخیص می دهد و آن را به متن تبدیل می نماید. متن صحبت های نفر اول، اکنون به زبان نفر دوم ترجمه می شود و لغات ترجمه شده توسط ماشین گوینده بیان می گردد. شاید در عمل این فرآیند کمی طولانی به نظر بیاید، اما سینگ پال، معاون ارشد مایکروسافت، اطمینان می دهد که با توجه به جریان داشتن تصاویر ویدیویی، این فرآیند با سرعت بسیار بالایی پردازش می شود تا در نهایت سخنان فاصله بسیار اندکی با ویدیو در حال پخش داشته باشند.

مایکروسافت اعلام کرده کرده که به احتمال زیاد اپلیکیشن مترجم همزمان در اواخر امسال به ویندوز فون ۸.۱ می آید و در آینده نیز امکان استفاده از آن بر روی تمام پلتفرم های اسکایپ فراهم خواهد بود. این شرکت هنوز مشخص نکرده که مترجم همزمان از چه زبان هایی پشتیبانی می کند، اما قطعا اگر زبان فارسی نیز در بین آن ها باشد، محبوبیت اسکایپ در میان کاربران ایرانی، ده ها برابر خواهد شد.

منبع : mashable

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*