هیچ سیاره‌ای تاکنون اینقدر به زمین شباهت نداشته است : با Kepler 452b آشنا شوید

دانشمندان تا کنون سیارات بسیاری را کشف کرده اند که از جهات بسیاری به زمین ما شباهت دارد.اما هیچکدام از آنها به اندازه سیاره ای که به تازگی کشف شده به زمین شباهت نداشته است !

این سیاره Kepler 452b نام گذاری شده و به عقیده محققان ناسا درست شبیه به زمین می باشد.سیاره Kepler 452b با اینکه هزاران سال نوری با زمین فاصله دارد اما به نظر دوقولوی سیاره آبی ماست.

پیش از این دانشمندان نتوانسته بودند سیاره ای را پیدا کنند که این ویژگی‌ها را به شکل همزمان داشته باشد: دقیقا هم اندازه با زمین باشد، به دور خورشیدی مشابه با خورشید ما بچرخد، و در منطقه ای به نام «منطقه قابل سکونت» یا Habitable Zone بچرخد؛ منطقه ای که دمای آن برای وجود و ذخیره آب مایع مناسب است.اما سیاره Kepler 452b از امروز به عنوان اولین سیاره ای یاد خواهد شد که بیشترین شباهت را به زمین دارد.

شبیه ترین سیارات به زمین که تا کنون توسط رصدخانه فضایی کپلر ناسا کشف شده است

شبیه ترین سیارات به زمین که تا کنون توسط رصدخانه فضایی کپلر ناسا کشف شده است

البته سیاره Kepler 452b ، اندکی بزرگتر ، سنگین تر و پیرتر از زمین است و در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی ماکیان قرار دارد.این سیاره را هم شکارچی سیارات زمین مانند یا همان فضاپیمای کپلر ناسا در قالب ماموریت ” جستجو برای دنیاهای قابل سکونت یا Searching for Habitable Worlds ” کشف کرده است.

مأموریت کپلر(به انگلیسی: Kepler Mission) یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که باهدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین به فضا پرتاب شده‌است.و برای این‌کار درخشندگی ۱۰۰٬۰۰۰ ستاره را در عرض ۳٫۵ سال بررسی می‌کند تا نشانه‌ای از کاهش درخشندگی بر اثر گذار سیاره‌ای بیابد. این ماموریت به نام منجم آلمانی یوهانس کپلر نامگذاری شده‌است.(ویکی پدیا)
فضاپیمای کپلر ناسا ( Kepler spacecraft )

تصویری هنری از فضاپیمای کپلر ناسا ( Kepler spacecraft )

جان گرانسفلد یکی از دانشمندان ارشد ناسا پس از این کشف گفته که:

تا امروز سابقه چنین شباهتی وجود نداشته است.

دانشمندان در گذشته سیاره‌های بسیاری هم‌‎اندازه با زمین را کشف کرده بودند، اما تاکنون کشف سیاره ای که به دور یک ستاره مادر همانند خورشید منظومه شمسی بچرخد، ثبت نشده بود. علاوه بر این کشف، ناسا از ثبت ۱۱ سیاره هم‌اندازه با زمین توسط کپلر خبر داده است. در میان این سیاره‌ها تنها کپلر ۴۵۲بی است که دور یک ستاره G چرخش می‌کند. ستاره‌های G مشابه با خورشید منظومه شمسی هستند.جالب است بدانید یک سال در این سیاره ۳۸۵ روز است که نزدیک به محدوده زمانی مشابه در زمین می باشد.

Small-Habitable-Zone-Planet

تحلیلگر ارشد داده ناسا ، جان جنکینز نیز می‌گوید :

سیاره تازه‌ کشف‌شده هم اکنون ۱۰ درصد بیش از زمین از خورشید خود انرژی دریافت می‌کند. پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که کره زمین ۱.۵ میلیارد سال دیگر به چنین سطحی از دریافت انرژی خواهد رسید؛ به عبارت دیگر، کپلر ۴۵۲بی آینده زمین در ۱.۵ میلیارد سال دیگر را نشان می‌دهد.

 

کشف چنین سیاره ای امیدها برای یافتن خانه دوم انسان‌ در کهکشان راه شیری را بیش از گذشته افزایش داده است. اما سوال مهم اینجاست که دستیابی فیزیکی به این سیاره‌ها تا چه زمانی به طور خواهد انجامید؟ نظر شما چیست ؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به ” صفحه مخصوص ماموریت جستجو برای دنیاهای قابل سکونت یا Searching for Habitable Worlds ناسا ” مراجعه فرمایید.

منبع : NASA

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. نفس در سینه حبس میشه ! شبیه زمینه ! در نقطه حیاته ! پس ممکنه توش موجودی مثل انسان هم باشه ! حالا فکر کن بشه سفر کرد به اونجا ! واااااای خدا

  2. اقا مصطفی شما کلا همه چیز را با هم قاطی کردی بعد به من ربطش میدی اول مطلب منو خوب بخون بعد راجع بهش اظهار نظر کن. مثال موبایل را زدم تا درک کنی یک چیزی که بخاد اختراع بشه زمان بر هست درسته؟ حالا بر گردیم به سفر به این سیاره بخصوص حتما باید علم بشر به حدی برسه که بتونه طبق خیالات دوستان دیگه انتقال مولکولی را بوجود بیاره و طبع آن بتونه روح را هم با همون مولکولها انتقال بده(ههههههه) درسته؟ حالا شما بگو ببینم اخرین دانشمندان حال حاضر چنین ادعایی کردند که میشه یک انسان کامل را به مولکولهای تشکیل دهنده اش تجزیه کرد و بعد در جای دیگر عینا همان انسان کامل را با تمامی خصوصیاتش بوجود آورند؟ یک مثال ساده برات میزنم حتما شنیدی که اطلاعات روی نوار های کاست یا دیسکتها یا سی دی ها یا دی وی دیها با هر بار کپی کردن روی محل جدید در حال کاسته شدن هستند و دیگه مثلا اطلاعات کپی دهم با اطلاعات اصلی یکی نیستند این چیزی هست که خود علم بهش اذعان داره پس چطور بحث انتقال مولکولی را که هنوز هیچکسی ادعایی راجع بهش نداره را میتونید قبول کنید ولی بحث معراج پیامبر که به امر خدا واقع شده براتون تخیلات هست؟

  3. همون طوری که ما الان به پلوتو ابزار فیزیکی فرستادیم که برامون عکس و اطلاعات بفرسته همین الان موجودات فضایی هم که از لحاظ تکنولوژی میلیون ها سال از ما جلوترند ابزارهایی به زمین ما فرستادن که این ابزارها دارن اطلاعات ارسال میکنن اونا میلیون ها سال قبل فهمیدن که فقط از طریق امواج شناور میشه به فاصله های دور وصل شد.تمام این ابزارهایی که اونا اطراف ما فرستادن فاقد جرم مولکولی هستن و به صورت موجهای شناور فوق العاده پیچیده که علم ما برای شناسایی و درک اونها نیاز به میلیون ها سال پیشرفت داره…

  4. در خصوص این پست های جذاب و بسیار ارزشمند گجت نیوز ، بهتره که بدونیم رسیدن به چنین سیاره ای مانند زمین که امکان داره موجوداتی هم در آنجا حیات داشته باشند ، نه از طریق حرکت کردن و طی مسیر کردن است مثلا ما سوار یه فضا پیما بشیم و به سرعت یا بیش از سرعت نور حرکت کنیم . خب یه انسان تا بخاد به این سیاره برسه تو راه مرده دیگه ( تازه اگه بتونه این سرعت رو تحمل کنه ) . تنها راه ** انتقال ملکولی ** است که هنوز بشر به این تکنولوژی و دانش انقلابی دست نیافته .

    • انتقال ملکولی چیه؟؟؟؟؟؟

      • یعنی انسان تیکه تیکه بشه!!نه شوخی کردم…..یعنی ما یک سلول اسان رو روی اون سیاره پیاده کنیم و اون انسان شروع به تولید مثل کنه!!فک کنم این باشه

        • از اینکه چنین سیاره ای کشف شده و فهمیدیم که تنها زمین ما نیست که امکان حیات داره خوشحال شدم ولی دیگه این داستانهای تخیلی رو بزارید کنار که موجودات فضایی که میلیونها سال از ما جلوتر هستند الان دارند از زمین اطلاعات ارسال میکنند. یا اینکه امکان سفر از طریق ارسال مولکولی وجود داره . اینها همش زاده تخیلات هست.اگر هم بگید مثلا صد سال پیش کی فکر میکرد موبایل اختراع بشه باید بگم چنین اختراعی صد سال بطول انجامید حالا فکر کنید بشر هنوز نتونسته بیماری ایدز رو ریشه کن کنه بعد چطور میخاد انتقال مولکولی رو انجام بده . تازه گیریم که تونستند جسم را منتقل کنند ایا روح را هم میتونند باهاش بفرستند ؟ واقعا یه مقدار واقع بین باشیم . فقط در یک صورت میشه چنین فواصلی را پیمود اونم به امر خداوند میباشد که تنها برای یک شخص انجام شد اونم شخص پیغمبر در شب معراج که وقتی انشتین خبر معراج پیامبر اسلام را شنید که کاسه ابی که درحال ریختن بود در فاصله رفت و برگشت پیامبر از معراج هنوز کامل کاسه اب خالی نشده بود این دانشمند در تحلیل خود گفته چنین چیزی امکان پذیر است اگر انسان بتواند به سرعت نور نزدیک شود.حالا اگر معراج پیامبر را قبول دارید پس باید همه چیز را به امر خداوند واگذار کنید نه به دانش بشر.

          • از اینکه مثال های کاملا بی ربطی میزنین تا حداقل خودتون رو راضی کنین به نظرم عجیبه. کسی که به روح اعتقاد داره یا به طور کلی، دین در زندگی اون شخص نقش اصلی رو بازی میکنه نباید انتظار داشت در مورد علم حرف های درستی بزنه. در دین های بسیاری در مورد طول حیات زمین به ۶۰۰۰ سال اشاره شده در صورتی که علم با شواهدی منطقی ثابت میکنه عمر حیات زمین حدود ۱۴ میلیارد سال هستش.
            اگه همه انسان های کره زمین همانند شما فکر میکردن نه تنها همون موبایلی که بهش اشاره کردین اختراع نشده بود بلکه انسان در حال بازی با شامپانزه ها بود و منتظر رسیدن معجزه!! از آسمانها برای رسیدن به تکنولوژی. فکر کنم شما تخیلت خیلی فعال تر از دوستانی باشه که مورد اشاره قرار دادید!!!

  5. واقعا عالی ایا روزی میرسه که سرعتمون بالا تر از نور برسه و بعد به کپلر۴۵۲bبریم؟؟ایا حیات روی اون سرزمین هست؟؟؟واااای خدای من!؟!؟

  6. وای گجت نیوز تازه پیدات کردم عجب ساتیه اینجا
    عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود