E3 2014 : هر آنچه که در کنفرانس EA گذشت

electronic arts e3 2014

روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه، شرکت Electronic Arts یا به اختصار EA، بعد از مایکروسافت به برگزاری کنفرانس خود در نمایشگاه E3 پرداخت. در این کنفرانس، بازی‌های زیادی نمایش داشتند و البته سر خیلی از آن‌ها هم بی‌کلاه ماند. در این مطلب به تحلیل و بررسی این کنفرانس می‌پردازیم و اتفاقات رخ داده در آن را مرور می‌کنیم.

نمایشگاه سالانه‌ی E3 یکی از بهترین فرصت‌ها برای شرکت‌های بازی‌سازی است که آخرین دستاوردهایشان به نمایش عموم بگذارند. این فرصت برای آن شرکت‌هایی که شانس برگزار کردن کنفرانس‌های اختصاصی را دارند، به مراتب بیشتر است. اگر مایکروسافت و سونی که از پایه‌های صنعت گیمینگ مدرن هستند را کنار بگذاریم، شرکت‌های EA، یوبیسافت و نینتندو هرساله کنفرانس‌های زنده‌ی خود را پخش می‌کنند و عناوین جدید را معرفی و اطلاعات بیشتری از آن‌ها می‌دهند.

شاید مورد انتظارترین بازی‌هایی که EA می‌توانست نمایش خوبی از آن‌ها داشته باشد، عناوین Mirror’s Edge 2 و Mass Effect جدید بودند. متآسفانه EA فرصت را غنیمت نشمرد و ارائه‌های خیلی ضعیفی از این دو بازی داشت. اما اجازه دهید پیش از پرداختن به جزئیات آن دو، کنفرانس را از ابتدا بررسی کنیم و در جای خود به آن‌ها بپردازیم.

نمایش با آهنگ آشنای جنگ ستارگان آغاز می‌شود؛ حتی پیش از این که مجری وارد صحنه شود. اعضای استودیوی DICE به دقت تمام مدل‌هایی که در فیلم‌های Star Wars استفاده شده‌اند را بررسی می‌کنند تا بهترین مدل‌سازی را داشته باشند. آن‌ها حتی به صحنه‌های فیلم‌برداری رفته‌اند تا جو آنجا را در بازی بازسازی کنند. همه چیز عالی به نظر می‌رسد، اما گیمرها نمایشی ملموس‌تر می‌خواهند. تصاویر اولیه‌ای از رندرهای in-engine نشان داده می‌شود که بسیار زیبا به نظر می‌رسند، اما در عمل و روی کنسول چه؟ در انتها جمله‌ی «اطلاعات بیشتر در بهار ۲۰۱۵» نقش می‌بندد و امید خیلی‌ها را ناامید می‌کند.

electronic arts e3 2014

آقای Adnrew Wilson، رئیس جوان شرکت EA و مجری همیشگی آن به روی استیج می‌آید و به حضار خوش‌آمد می‌گوید. وعده‌ی نمایش چندین بازی را می‌دهد که در ماه‌های آینده و حتی سال‌های آینده عرضه می‌شوند. نمایش حماسی از Dragon Age: Inquisition پخش می‌شود، و نکته‌ی بسیار زیبایش این است که همراه با موسیقی  زنده است. یک ویالونیست وارد صحنه می‌شود و با ساز Celloای که در دست دارد، موسیقی گوش‌نوازی را می‌نوازد. این شاید بهترین بخش کنفرانس EA در تمام طول آن باشد. اطلاعاتی از جدیدترین نسخه‌ی Dragon Age داده می‌شود، مانند اپن ورلد بودن و ویژگی‌های چندنفره‌ی آن. سپس گیم‌پلی نمایش دادن می‌شود و بعد از آن هم یک تریلر دیگر. با این حساب تا به حال سه نمایش مختلف از Dragon Age: Inquisition دیدیم. تاریخ ۷ اکتبر در انتهای تریلرها به روس صفحه‌ی نمایش نقش می‌بندند.

حالا مسئولان BioWare در ویدویی درباره‌ی Mass Effect جدید سخن می‌گویند، اینکه چگونه با سخت‌افزار جدید، واقعی‌ترین تجربه‌ها را به ارمغان می‌آورند. وسعت محیط را مثال می‌زنند و کارهای که هر بازیکن می‌تواند در گوشه‌ای از دنیای آن انجام دهد. هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما در واقع ما هیچ‌چیز از بازی جدید ندیدیم. حتی اسم آن را که آیا نسخه‌ی ۴ است یا داستانی جدا دارد. اما خبر امیدبخشی داده می‌شود؛ تیم دیگری BioWare مشغول ساخت IP کاملاً جدیدی‌ست. آن‌ها می‌گویند برای این بازی از ابتدا شروع به ساخت دنیایی کردند که بزرگ‌ترین آن‌ها در تمام پروژه‌های قبلیشان است. اما آن‌ها در آخر با جمله‌ی «صبر کنید و ببینید» تماشاگر را از دریافت اطلاعات بیشتر محروم می‌سازند.

خانم ریچل فرنکلین تهیه‌ کننده The Sims 4 به استیج می‌آید و اطلاعت جالبی از این بازی پرطرفدار می‌دهد. اخلاق منحصر به فرد هر شخص و قابلیت‌های بهبودیافته‌ی ساختن آن‌ها از بزرگ‌ترین تغییرات این نسخه نسبت به عناوین پیشین آن هستند. تعامل هر Sim با یکدیگر پیشرفت زیادی کرده تآثیرات آن‌ها بر هم نیز بسیار بیشتر شده. خانم فرنکلین صحبت‌های خود را به اعلام تاریخ انتشار بازی، ۷ سپتامبر، به پایان می‌رساند و تریلر دیگری پخش می‌شود.

electronic arts e3 2014

تصویر بروس لی بزرگ بر نمایشگر نقش می‌بندد و جملات تآثیرگذاری از او می‌شنویم. وسط نمایش است که برایان هِیز روی سن می‌آید و UFC را معرفی می‌کند. ویدیوی گیم‌پلی از بازی واقعاً هیجان‌انگیز است و انیمیشن‌ها بسیار طبیعی ساخته شده‌اند. برایان بازی را گزارش می‌کند که در انتها با برد بروس لی تمام می‌شود. او می‌گوید بازی هفته‌ی بعد قابل تهیه است. حالا نوبت NHL 15 است. ویژگی‌های جدید نسل بعدی شبیه‌ساز هاکی معرفی می‌شوند؛ فیزیک بی‌نظیر بازیکنان و جو استادیوم از نکات شاخص آن هستند. نمایش آن با گیم‌پلی بازی خاتمه می‌یابد، فیزیک بازیکنان واقعاً خیره‌کننده است.

بازی جدید Criterion Games معرفی بعد است. شرکت نام‌آشنایی که با سری بازی‌های Burnout میان گیمران بسیار پرطرفدار است. IP جدید آن‌ها هیجان‌انگیزتر، سریع‌تر و پر زد و خوردتر از Burnout است، چرا که وسایل نقلیه‌ی بسیاری به آن اضافه شده. منظور از وسایل جدید، فقط ماشین‌ها نیستند، بلکه می‌توان به هلیکوپتر، قایق، چتر، ATV و Wing suit اشاره کرد. ترکیب آن‌ها باهم واقعاً جذاب به نظر می‌رسد. اما بیشتر صحبت سازندگان و فیلم‌های واقعی به نمایش گذاشته می‌شوند، همان چند ثانیه از خود بازی هم نمونه‌های کاملاً اولیه هستند که هیچ پردازشی روی آن‌ها صورت نگرفته. ایده‌ی بازی بسیار جذاب بود، ولی نمایش آن، اصلاً!

همچنان در میان معرفی بازی‌های ورزشی هستیم و حالا نوبت گلف است. PGA Tour به نمایش گذاشته می‌شود که شعاد، گلف بدون محدودیت است.  می‌توانید در مسابقات رسمی گلف به بازی بپردازید یا مسابقه‌های بسیار فانتزی برای خود طراحی کنید. در نمایش بازی یک کشتی نظامی وارد زمین گلف می‌شود و هواپیماهای جنگنده‌های در آسمان به پرواز در می‌آیند. واقعاً که PGA Tour بدون محدودیت است. حالا ورزشی به نمایش گذاشته می‌شود که شاید خیلی از ماها اطلاعات بسیار کمی از ورزش واقعی آن داشته باشیم، NFL 15 یا به قول خودمان، فوتبال آمریکایی. باز هم مانند بازی‌های ورزشی پیشین که در طول کنفرانس معرفی شد شاهد فیزیک بسیار پیشرفته‌ای هستیم. ویژگی‌ها جدید بازی در زمینه‌ی تاکتیک‌های دفاعی می‌شود و در انتها هم تاریخ عرضه‌ی آن: ۲۶ آگوست. تریلر سینماتیک آن خاتمه دهنده‌ی معرفی بازی‌های ورزشی است.

بازی آنلاین جدید به نام Dawngate که در ظاهر، بسیار شبیه Dota است به نمایش در می‌آیند. ژانر آن به گفته‌ی سازندگان MOBA است که از عبارت MultiUser Online Battle Arena مخفف شده. آن‌ها نسخه‌ی اولیه‌ی بازی را در اختیار گروهی از گیمرها قرار دارند تا نظراتشان را بشوند و در نسخه‌ی نهایی اعمال کنند. شخصیت‌پردازی کاراکترها و نقشه‌ی بازی بر اساس داستان‌های فانتزی ساخته شده گروه سازنده‌ی آن، به گفته‌ی خودشان جمعی از بهترین گیمر‌های سبک MOBA هستند.

اندرو ویلسون به صحنه باز می‌گردد اظهار می‌کند که امروزه زمان بسیار مناسبی برای ساخت بازی‌ها و مخصوصاً بازی کردن آن‌هاست. او می‌گوید کمی صبر داشته باشید چرا که هنوز بازی‌های دیگر برای نمایش داریم.

electronic arts e3 2014

شخصاً زمان زیادی منتظر چنین لحظه‌ای بودم، نمایش Mirror’s Edge 2. یک سال از معرفی آن می‌گذرد و اطلاعات بسیار اندکی از آن به بیرون درز کرده. همه مشتاق نمایشی حتی نه از گیم‌پلی، بلکه تریلری درخور بازی را داشتیم، اما با صحبت‌های سازندگان درباره‌ی طراحی شخصیتFaith مواجه شدیم. اینکه آن‌ها چگونه روی طراحی لباس و اجزای بدن آن کار کرده‌اند. این برای کی بازی اول شخص کمی عجیب به نظر می‌رسد. تمام صحبت‌ها مربوط به شخصیت و ظاهر فیث است کوچکترین اطلاعاتی از بازی ارائه نمی‌شود. ویدیوهایی که گیم‌پلی به نظر می‌رسند، در مراحل بسیار اولیه‌ی ساخت هستند و به جرأت می‌توان گفت با نسخه‌ی قبلی هیچ تفاوتی نداشتند. مبارزات تن به تن پیشرفت کرده اند و ضربات سریع‌تر و قوی‌تر شدند. نمایش مورد انتظارترین بازی EA همینجا به اتمام می‌رسد و ما در واقع هیچ خبر جدیدی دریافت نکردیم. سؤال اینجاست که تیم DICE یک سال گذشته را مشغول چه کاری بوده، حتی بتلفید جدید را هم آن‌ها نساختند.

شاید پیش خود گفته باشید بازی‌های ورزشی چیزی کم دارد، بله: FIFA 15. نمایش تقریباً کاملی از فیفا ۱۵ پخش می‌شود که در آن رابطه‌ی بازیکنان، فیزیک توپ و جو استادیم مورد بررسی قرار می‌گیرد. نکته‌ی جالب توجه شاید سه بعدی بودن تمام تماشاگرها و کنده شدن چمن زمین هنگام تکل‌های خشن باشد. جزئیات بازیکنان، استادیوم و اجزای داخل آن قطعاً بیشتر شدند و حالا دیگر با یک فیفای کاملاً نسل بعدی طرفیم. تریلر سینماتیک زیبایی از آن پخش می‌شود که واقعاً حماسی است. جمله‌ای که انتهای نمایش آن عنوان شد شاید به خوبی فیفا ۱۵ را خلاصه کند: «بازی را احساس کنید.»

electronic arts e3 2014

به عنوان آخرین نمایش بتلفیلدی نمایش داده می‌شود که هیچ شباهتی به بتلفید ندارد: تقابل دزد و پلیس. باید توجه داشت که این نسخه از بتلفید را DICE نمی‌سازد و ساخت آن بر عهده‌ی استودیوی Vircal است. حدود ۱۰ دقیقه ویدیو گیم‌پلی مالتی‌پلیر ۳۲ نفره‌ی آن پخش می‌شود. دو تیم دزد و پلیس به جان یکدیگر افتاده‌اند. از اطراف شهر موشک و آرپی‌جی شکلی می‌شود و وسایل نقلیه‌ی گوناگونی برای انتخاب وجود دارند. تخریب پذیری و انفجارها مثال زدنی هستند، در جایی از بازی جرثقیل غول پیکری سقوط می‌کند که جزئیات آن واقعاً دیدنی هستند. دزدها داخل ساختمان‌ها می‌روند، سوار هلیکوپتر و ماشین می‌شوند و صد البته پلیس‌ها هم به این امکانات دسترسی دارند. هنگامی که هلیکوپتر دزدها در حال سقوط است، آن‌ها با چتر به پایین می‌پرند اما دیگر راه فراری ندارند.

خبر خوشحال‌کننده‌ای که بعد از نمایش بازی اعلام شد، خبر عرضه بتای Battlefield Hardline در همان روز کنفرانس بود که البته فقط مخصوص PS4 است. کنسول‌های بسیاری هم در غرفه‌ی EA داخل نمایشگاه موجود هستند تا گیمرها بازی را زودتر از موعد تجربه کنند. همینجا کنفرانس EA به اتمام می‌رسد و گرچه خبر بتای بتلفیلد خوش‌حال کننده بود، اما فکر نمی‌کنم گیمرها حاضر در سال، راضی آنجا را ترک کرده باشند. همانطور که ابتدای مطلب بیان شد، EA این فرصت را داشت تا از عناوین بسیار مورد خود مانند Mirror’s Edge 2، Star Wars و Mass Effect اطلاعات بیشتری در میان بگذارد اما به نشان دادن مراحل ساخت آن‌ها بسنده کرد و ارائه‌ی اطلاعات را به زمان دیگری، مثل نمایشگاه Gamescom موکول کرد. در مجموع کنفرانس سطح متوسطی داشت و می‌شود از این فرصت، به نحو بسیار بهتری استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*