عکس‌های جدید فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا از سیاره پلوتو

ناسا چند روز پیش دانلود تصاویر با کیفیت فضاپیمای نیوهورایزنز از سیاره پلوتو را آغاز کرده و اکنون تعدادی از آنها را منتشر نموده است.عکس های جدید این سیاره ویژگی های سطحی بسیار گوناگون با پیچیدگی هایی شگفت انگیز و گسترده را نشان می دهد که اختر شناسان را بهت زده کرده است.

آلن استرن، سربازرس نیوهورایزنز از بنیاد پژوهش جنوب باختر (SwRI) در بولدر کلرادو می گوید:

پلوتو دارد گوناگونی زمین‌چهرها و پیچیدگی فرآیندهایی را به ما نشان می دهد که با هر آنچه در سامانه ی خورشیدی دیده ایم هماوردی می کند. اگر پیش از دیدار با پلوتو، یک هنرمند چنین شکلی را برای آن کشیده بود، من چه بسا آن را زیاده روی می دانستم، ولی پلوتو به راستی چنین است.

نیوهورایزنز چند روزیست که روند یک ساله ی بارگذاری داده ها و تصاویر تازه اش را آغاز کرده. عکس هایی که در همین چند روز دریافت شده، بخشی از سطح پلوتو که با وضوح ۴۰۰ متر در پیکسل را نشان می دهد بیش از دو برابر کرده. این تصاویر ویژگی های تازه و بسیار گوناگونی را آشکار می کنند، از تپه های شنی گرفته تا جریان های یخ نیتروژن که گویا از مناطق کوهستانی به درون دشت ها سرازیر شده اند، و حتی شبکه هایی از دره ها که چه بسا توسط جریان های مواد بر روی سطح پلوتو کَنده شده اند. این عکس ها همچنین مناطق گسترده ای با انبوه آشفته ی کوه ها را نشان می دهند که سطح از هم گسیخته ی اروپا، ماه یخ زده ی مشتری را به یاد ما می آورد.

جف مور، رهبر گروه زمین شناسی، ژئوفیزیک و تصویربرداری نیوهورایزنز (GGI) از مرکز پژوهشی ایمز ناسا در مافت فیلد کالیفرنیا می گوید:

سطح پلوتو دقیقا به پیچیدگی سطح بهرام (مریخ) است. انبوه آشفته ی کوه ها می توانند توده های غول پیکری از آب یخ زده و سفتی باشند که بر روی پهنه ی گسترده ای از ته‌نشست های چگال تر و نرم ترِ یخ نیتروژن در فلاته ی اسپوتنیک روان شده بوده اند.

این تصاویر تازه همچنین سطح هایی با بیشترین دهانه ی برخوردی – و بنابراین پیرترین سطح ها- که نیوهورایزنز تاکنون روی پلوتو دیده را در کنار جوان ترین و بی‌دهانه ترین دشت های یخ زده نشان می دهد. اینجا حتی چیزهایی دیده می شود که می توانند تَلماسه های بادزَده، یا شاید هم چیز دیگر باشند.

ویلیام مک کینان، یکی از دستیاران گروه GGI از دانشگاه سنت لوییس واشنگتن می گوید:

دیدن تل‌ماسه ها روی پلوتو -اگر این ها واقعا تل‌ماسه باشند- دیوانه کننده خواهد بود زیرا جو پلوتو امروزه بسیار تنُک است. پلوتو یا در گذشته جو چگال تر و کلفت تری داشته، یا فرآیندهایی در کار است که ما هنوز به آن ها پی نبرده ایم. این موضوعی سرگیجه آور است.

یافته های این عکس ها به سطح پلوتو محدود نمی شود. نماهای بهتری از ماه های پلوتو، شارون، نیکس و هیدرا که دریافت شده و به زودی در تارنمای عکس های خام دوربین شناسایی برد بلند نیوهورایزنز (لوری، LORRI) منتشر خواهد شد، نشان می دهند که هر یک از این ماه ها ویژگی هایی یگانه دارند و نیز نشان می دهند که شارون، ماه بزرگ پلوتو گذشته زمین‌شناختی پر درد و رنجی داشته.

عکس هایی که این چند روزه به زمین رسیده همچنین نشان می دهند که ریزگزد جوی سرتاسری پلوتو شمار لایه هایش بیشتر از چیزیست که دانشمندان پی برده بودند، و نیز این که این ریزگزد عملا یک پدیده ی شفقی به وجود می آورد که پس از غروب آفتاب، اندکی سطح شب آن را روشن می کند به گونه ای که این سطح های تاریک برای دوربین های حس‌مند نیوهورایزنز دیدارپذیر می شوند.

جان اسپنسر، از دیگر دستیاران رهبر گروه GGI از SwRI می گوید:

این نمای شفقی هدیه ای شگفت انگیز است که پلوتو به ما داده. ما اکنون می توانیم زمین شناسی بخش هایی از سطح پلوتو را بررسی کنیم که که انتظارشان را نداشتیم.

فضاپیمای نیوهورایزنز یا افق های نو اکنون حدود ۵ میلیارد کیلومتر از زمین، و بیش از ۶۹ میلیون کیلومتر از پلوتو دور شده. این فضاپیما سالم است و همه ی سامانه هایش به خوبی کار می کنند.

در ادامه عکس‌های جدید فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا از سیاره پلوتو را به همراه توضیحات مربوط به این تصاویر مشاهده خواهید کرد.برای مشاهده هر کدام از تصاویر در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید.

منبع: nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه